aamun myöhentäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äiskä

Jäsen
21.03.2004
712
0
16
Tällainen kysymys pyörii nyt mielessä, kun meillä yksivuotias herää useasti jo klo 5 ja viimeistään kuuden pintaan, niin onko kukaan onnistunut "opettamaan" taaperon nukkumaan vähän pidempään?

Klo 5 herääminen on ainakin itselleni lähes epäinhimillistä... ja joissain unikouluohjeissa on ollut "sääntö", että kun lasta opetetaan nukkumaan yöt heräämättä, niin lapselle opetetaan samalla, että aamu alkaa vasta klo 6 jälkeen. En vain ymmärrä, miten se opettaminen onnistuu, kun toinen seisoo pirteänä sängyssä valmiina aloittamaan päivän (nukkuu nykyään yönsä yleensä lähes heräämättä, kerran pari laitetaan ehkä tuttia) ja odottaa todennäköisesti nälkäisenä aamupalaa, kun ei saa enää yöllä maitoa. Tuntuisi siis julmalta toista huudattaa ja pitää sängyssä... mutta olisko siitä kuitenkin hyötyä, voiskohan lapsi oppia vähitellen jatkaamaan uniaan vielä ainakin hetken?

Meillä aikaisin heräämisiin ei ainakaan ole vaikuttanut se, mihin aikaan menee nukkumaan. Pyritään myös illalla siihen, että syö lautasellisen puuroa ja tietysti iltamaidot päälle, ettei heti alkaisi nälkä kurnia ja yö olisi ainakaan sen takia lyhyt.

meilläkin oli yhteen väliin tuota mut se oli alle 10 kuukautisena. en oikeen mitään keksi ku et annatte kukkua sängyssä ja nousette sit vasta myöhemmin. joskus meilläkin huudellaan ennen kuutta mut ei kukaan vastaa ja poika nukahtaa uudestaan. mie olen kieltäyny nousemasta ennen seiskaa enkä sillonkaan mielellään ;) yleensä onneks nukutaan lähemmäs kasia.

Joo, meillä ei tuo "rauhassa kukkuminen" kuulu taaperon tapoihin, vaan alkaa vaativasti itkeskellä, jos häntä ei pian haeta, kun on herännyt (nukkuu nyt omassa huoneessa). Itkeminen vain voimistuu, jos viivytellään. Jos antais aamumaitoa (imetän edelleen), niin voishan olla mahdollista, että vielä torkahtais... mutta en enää halua palata siihen aamumaidon antamiseen ENNEN aamupuuroa, ettei lapsi tulkitsisi niin, että yölläkin sitten sais vielä maitoa. Kun ollaan onneksi nyt niistä yösyötöistä sentään päästy eroon.

Ajattelin vain siis, että pystyykö jotenkin opettamalla opettamaan sitä vähän pitempään nukkumista (esim. klo 7 alkava aamu olis jo tosi hyvä!!!), että voiko lapsen "sisäistä kelloa" jotenkin siirtää, vai onko tää turhaa haaveilua... :/

laitetaan nukkumaan klo 20 jälkeen, nukahtaminen on venynyt joskus melkein klo 21.30 asti, mutta se ei ole juurikaan vaikuttanut siihen, milloin herää. Nukkuu sitten päivällä enää yhdet unet, mutta ne ovatkin n. 3h, joskus lähemmäs 4 h. Vuorokaudessa tulee nippa nappa se tän ikäisten suositus unimäärästä täyteen.

Hei,

meiltä löytyy aivan samanlainen aamuvirkku. Herää aika kellontarkasti 5.30, ja alkaa samantien huutaa jos ei äiti tai isä ole tikkana nostamassa pois pinniksestä. Näin on menty nyt jo kuukauden verran.

Teen niin, että nostan silloin 5.30 viereeni, ja yritän siihen rauhoitella uudestaan uneen. Joskus onnistuu, jolloin nukkuu ½h-1h, useimmiten ei. Jos ei onnistu, niin en kuitenkaan nouse sängystä vaan itse makoilen siinä puoliunessa ja poika peuhaa omiaan pehmolelujen kanssa tms. Olen yrittänyt pitää kiinni siitä, että ennen ½7 ei nousta sängystä ylös ja viestittää että on vielä yö ja äitikin nukkuu... Viesti ei ole kyllä tuntunut menneen perille. Nyt kun oppi itse laskeutumaan sängystä ei tämäkään oikein enää toimi, koska vipeltää samantien keittiöön puuhailemaan kaikenlaista kiellettyä.

Meillä oli kesällä samanlainen vaihe, silloin heräsi joka aamu jo klo 5. Eikä rauhoittunut millään. Se meni itsekseen ohi parissa viikossa, ja niin odotin nytkin käyvän, mutta huolestuttavan pitkään on tätä kyllä jo jatkunut. Poika aloittaa päiväkodin kuukauden päästä, ehkäpä unirytmi silloin muuttuu.

Äiskä (siis tämän ketjun aloittaja) mulla on aivan sama ongelma kuin sulla enkä ole millään keinolla saanut tyttöä uniaan pidentämään vaan aamu alkaa meillä viimeistään 6.15. Meilläkin on aivan sama milloin laittaa nukkumaan, ku heräämisaika vaihtelee siinä klo 5-6.15 välillä. Tää on tosi rasittavaa :( Ja tästä ongelmasta on kärsitty tosi kauan. Joskus tässä oli jopa n. 2 vkon jakso, jolloin herättiin VASTA klo 7 aikoihin (mitä luksusta, huokaus). Meillä on siis ollu aivan samat iltarutiinit jo kauan käytössä ja tyttö syö yleensä hyvin iltaruokansa eikä heräile juuri koskaan yöllä.

Jotenkin tuntui helpottavalta lukea, että muillakin on sama ongelma kuin meillä, kun tuntuu, että tässä mun lähipiirissä kaikki tenavat vetää uniaan väh. klo 8 saakka. Mehän ollaan silloin oltu jo hereillä väh. sellainen 2 tuntia, not fun!

Meillä ei siis auta tutin suuhun laittaminen (huuto vaan kovenee), ei viereenottaminen (neiti vaan mylhyää siinä, hermostuu ja lähtee itse leikkimään) eikä se, että vaan odottaisin milloin viereinen huone hiljenee ja nukahtaa uudelleen (huuto voimistuu koko ajan ja lopulta se on aivan kunnon karjuntaa). Yhdet päikkärit nukutaan ja nekin kestää vain 1-1,5 tuntia. Yöunille meno tapahtuu klo 19.45-20.00 välillä. Tyttö nukahtaa tosi hyvin itsekseen pinnikseen, mutta tuo itse nukkuminen (siis sen kesto) onkin se meidän ongelma.

Täällä myös sama ongelma. Neiti on aina herännyt n. klo 06, joskus harvoin 06.30. Nyt on herännyt viimisen viikkon kans 05:n aikoihin. Pinniksessä nukkuu ja yli laidan pyrkii jos ei het ilmottamalla hae. Huutaa jaksaa vaikka maailman tappiin asti ja ääntä riittää varmasti. Ihan on virkeä. Imetän edelleen, joten saattaa ottaa pikku siivut ja ruveta touhottaa kaikenlaista. Nukkumaan mennään yleensä klo 21-21.30, jotenliian aikainen nukkumaan meno ei ole kyseessä. Itse vielä kestän, mut isäntä ei nääs olen töissä n.3-4 yötä viikossa ja kotiudun n. 06. Niin ja neiti 1v 8kk.

kiva kuulla, että muillakin tällasta, ei oo ainakaan niin yksinäinen olo tän asian kanssa. Meilläkin on lähipiirissä samanikäisiä, jotka nukkuvat paljon pidempään aamuisin, ihmettelen aina, että miten ne ovat saaneetkin taaperonsa niin hyviksi nukkujiksi.

No mulla ei ole varsinaisia ohjeita avuksi, mutta päätin jo alussa että meillä ei kukaan herää ennen seiskaa ja mielellään nukutaan vaikka kahdeksaan.

Alusta saakka tein niin että kun vauva heräsi aamulla ennen seitsemää nostin viereen ja aina nukanti takas ja taas nukuttiin 7.30-9.00.
No sitten kun vauva siirtyi omaan huoneeseen 9kk vanhana, jos vaavi heräs kun isi lähti töihin aamulla 6 maissa kantoi isi vuavan mun viereen ja taas nukuttiin. Joskus saattoi mennä vaikka puoli tuntia ennenkuin
nukahti uudellen, itki välillä mutta ajattelin vain että meillä ei herätä todellakaan näin aikaisin ja sitkeästi oltiin sängyssä vierekkäin pimeässä huoneessa.
Nyt neidillä ikää 1v 2kk ja päiväkotiin lähdetään aamuisin niin että herätän neidin 07.15.
Viikonloppuna lauantaina neiti herää yleensä kasin jälkeen mutta sunnuntaina meitä nukutaan jopa 09.00-09.30 saakka,joka tuntuu luksukselta arjen heräämisen ym keskellä.

:flower:

Mutta kaikki ihmiset on persoonia, jokainen meistä tuntee jonkun joka kehuu pärjäävänsä vähillä unitunneilla, niin kai tekee sitten jotkut taaperotkin. Tosin kyllä viideltä herääminen ei ole inhimillistä, siihen löytyy toivottavasti ratkaisu esim neuvolan puolelta jos omat paukut on loppu, jaksamista!

En olen asiantuntija myöhäisissä aamuissa (meillä oli aikoinaan toisinpäin), mutta oman lapseni unta olen joutunut rytmittämään useamman kerran. Siispä tässä tulee yhdenlainen ehdotelma...

Ensinnäkin minun käsitykseni mukaan apua voisi olla siitä, että et antaisi lapsen nukkua kuin kahden tunnin päiväunet. Taaperoilla 3-4 tuntia lyhentää jo yöunta merkittävästi.

Pelkkä päiväunien rajoitus on monella kaverillani tepsinyt. Yksi joutui aikoinaan valvottamaan lastansa iltaisin pidempään kylvyn yms. tekemisen avulla, jotta lapsi ei olisi herännyt jo neljältä. Eli nukkumaan vasta ysin pintaan. Sitten, kun oli tarpeeksi lyhyet päiväunet takana, lapsi nukkuikin seitsemään. Tosin meni viikko ennen kuin rytmi kääntyi. Sen aikaa lapsi oli kärttyinen ja lievässä univelassa, mutta loppu hyvin, kaikki hyvin.

Tsemppiä :hug: !

meillä on taas sama ongelma toisinpäin, miten saisin taaperon heräämääm aamuisin aikaisemmin. meillä on todella aamu-unisia molemmat lapset aina olleet , heräävät yleensä 10.00 aikaan. minusta kun tuntuu että kaikki muut heräävät viimeistään seitsemältä ja meillä nukutaan kymmeneen asti :ashamed: päiväunia 1½-vuotias nukkuu 1-1½h, joskus 2h. ja nukkumaan menee 22.00 aikoihin illalla. jos yritän laittaa aikaisemmin nukkumaan, pyörii sängyssään vähintään kymmeneen, usein myöhempäänkin. 3-vuotias menee myös 21.30-22.00 nukkumaan

mä oon viikonloppusin saanu pojan nukkumaan vähä kauempaa ku sanon sille vaa et pää tyynyyn..se tarkottaa meillä nukkumista, illalla ku vien pojan sänkyyn sanon hyvät yöt millo poika viel seisoo sängyssään mut ku sanon laitas pää tyynyyn ni pää menee tyynyyn ja silmät sulkeutuu...meil ei kyl ees herätä noin aikaseen ku teillä, viikolla seiskalta poika herää ja viikonloppusin saadaan nukkuu sit ilman herätyskelloo ja sillo yritän saada nukkuu niiiin kauan ku mahollista... :whistle: joskus toi pää tyynyyn tuo vaa 10min lisää mut kerran sain nukkuu jopa 1,5tuntii kauempaa... :)

Ihan, kuin mä olisin kirjoittanut ton ensimmäisen tekstin :o

Meillä nyt pohditaan samaa asiaa. Poika herännyt kahtena edellisenä aamuna, ensimmäisenä 04.50 ja tänään 05.20... Liian aikaisin! Nyt pidemmän aikaa on mennyt niin, että on heräillyt 06 aikaan ja se on tuntunut jo ihan ok:lta, mutta nää viiden aamut on kyllä ihan liian aikaisia!

Maitoa ei meilläkään anneta öisin, ei olla annettu 2 kuukauteen, enkä minäkään halua siihen palata, vaikka kieltämättä sekin on käynyt mielessä, et jos sillä tavalla sais niitä unia jatkettua, mut ei! Meille syntyy maaliskuussa toinen vauva, että ihan senkään takia en tuota maitoa aio ottaa taas mukaan kuvioihin! Ollaan koitettu ottaa poikaa viereen, jos jatkais unia silleen, mutta eipä sekään onnistu! Enkä kyllä siihenkään halua opettaa, maaliskuussa meillä olis sit molemmat vauvat siellä vieressä, no way! :D

Jos pojan jättää huoneeseensa niin täälläkin se huuto vaan kovenee ja voimistuu, eikä varmasti nukahda uudestaan, suuttuu vaan...

En mä kyllä oikein ymmärrä, että miten noita aamuja sais myöhennettyä! Tai on meillä pari kokeilematonta konstia... Meillä nukutaan vielä kahdet päiväunet, toisista vois koittaa luopua, viimeksi vaan, kun yritettiin yksiin päiväuniin siirtyä niin oli poika niin kiukkuista ja huonotuulista, yöt meni huonosti, heräili jatkuvasti, aamulla heräsi huonolla tuulella jne. Et ei kauheen hyviä kokemuksia siitä :/

Illalla poika menee nukkumaan 20-21 ja olen myös huomannut, ettei ole mitään väliä, että monelta menee nukkumaan, silti herää aamulla samaan aikaan. Jos joskus on venynyt nukahtaminen kymppiin asti, on silti herätty silloin 06 ja sit ollaan kiukkuisia...

Yöllä meilläkin käydään antamassa tuttia kerran-pari ja nukahdetaan nopeasti uudestaan, joskus on öitä, ettei poika herää kertaakaan.

Niin, ikää tuolla pikkumiehellä on ens viikolla 1v1kk.

Sit tilannetta vielä pahentaa se, että itse kärsin nukahtamisongelmista, en saa iltaisin unta, saatan nukahtaa vasta 01 aikaan, vaikka menisin 21-22 sänkyyn. Senkään takia ei ole mukava herätä aamulla/aamuyöllä klo 5!

Tästä nyt ei ollut mitään hyötyä ap:lle, mutta kerroinpa minäkin meidän tilanteen... Itestä oli ihan hyvä huomata, että on muitakin, joiden lapset heräävät aikaisin, kun tosiaan tuntuu, että lähipiirissä suurinosa lapsista herää vasta 08-10, vaikka menis illalla samaan aikaan nukkumaan, kuin meidän poika... Voi kun meilläkin joskus...

No meillä ainakin, kun yöimetykset loppui 1v3kk:n iässä niin aamuheräämiset alkoi kuuden molemmin puolin. Okei, klo 5 on vielä pahempi...Vaikka ite yritin leikkiä nukkuvaa niin silti tyttö oli kärppänä hereillä samantien.
Ja jos myöhemmin illalla yritti laittaa nukkumaan niin herätys oli kahta aikaisemmin.

Muu ei meillä ainakaan auttanut kuin aika, reilu puoli vuotta jatkettiin tällä rytmillä ja sit yhtäkkiä tyttö alkoi itse nukkumaan n. 7-8 asti, tosin kyllä useimmiten jatkaa uniaan vieressä aamun viimeisen tai pari viimeistä tuntia.
Nyt reilu 2-veenä heräillään sit öisin kerran-pari pissalle ja sit välillä herää aamuyöllä ja haluaa viereen nukkumaan.

täällä myös mamma joka pähkäilee samaa. Siis että kuinka sais nukkumaan kauemmin. meidän lapsella on ikää jo 1vuosi 9kk. Koko ajan on nukkunut vähemmän kuin muut vauvat/lapset, ei auta päikkäreiden pois jättö tai lyhennys, ei yömaito eikä mikään. Yöllä annetaan tuttia ja herätään jo paljon ennen kuutta....... :kieh: hiukka våäsyttää....

Ihanaa, että täällä on naisia jotka on samassa tilanteessa kuin itse. Kirjoitin tuossa äsken miten voimat alkaa loppua. Meillä esikko on aina heränyt aikaisin. JOskus vauvana nukkui kello 8.00 asti. Päiväunet ja yöunille laitto auta aamua saamaan pitemmäksi, päinvastoin. Tosi raskasta on kun päivät alkaa kello 5.00 maita. Ja kateellisena kuuntelen kun ystäväni kertoo miten heillä herättiin aikaseen ja kaikkia väsyttää kun kuopus heräsi jo kello 7.00.

En minäkään ole koskaan ollut pitkään aamunukkuja mutta kyllä se kello 7.00 olisi luksus aika herätä.

Yhteistyössä