Aamulehdessä oli alatiesynnytyksen ja sektion hintavertailua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohtii hän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pohtii hän

Vieras
tällä viikolla, oliskohan ollut torstaina...

Sen paremmin ottamatta kantaa kummankaan "paremmuuteen" tai "turvallisuuteen", pistin vain merkille että sektion hinta on lähes viisinkertainen verrattuna alatiesynnytyksen kustannuksiin...

Ajattelenpa tässä vain niitä eräitä tuttavapiirini ihmisiä, joilla on ollut oikeasti läheltä-piti-tilanteita alatiesynnytyksissään, kun on vaan yritetty ja yritetty... varmasti kokenut lääkäri on jo saattanut nähdä, että sektioksi menee, mutta silti on vaan yritetty, ja sitten onkin ollut jo tooosi kiirus...
Että yrittävätkö välillä vähän liikaakin "säästää rahallisesti" sekä äidin että lapsen kustannuksella näissä asioissa? Sitä vaan mietin...

En siis ota kantaa, mietinpähän vain, että mihin tässä ollaan menossa. Tarviiko kohta ottaa omat vakuutukset, että pääsee varmasti ajoissa sektioon, JOS SE HÄTÄTILANNE TULEE? Herättää ajattelemaan tulevaisuuden synnytysnäkymiä... :o

Joo kyllä todellakin pistää mietityttämään. Sektiossa hintaa lisää se että paikalla pitää olla leikkaustiimi eli leikkaavalääkäri, anestesialääkäri, instrumentoiva hoitaja ja anestesiahoitaja ja vielä kätilö vauvaa varten ja tietenkin leikkaussali ja välineet siihen päälle. Mielestäni olisikin hyvä jos kaikki synnytyspelkoiset maksaisivat kulunsa itse niin säästyisi paljon yhteiskunnan varoja.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.04.2006 klo 18:37 vieras kirjoitti:
Joo kyllä todellakin pistää mietityttämään. Sektiossa hintaa lisää se että paikalla pitää olla leikkaustiimi eli leikkaavalääkäri, anestesialääkäri, instrumentoiva hoitaja ja anestesiahoitaja ja vielä kätilö vauvaa varten ja tietenkin leikkaussali ja välineet siihen päälle. Mielestäni olisikin hyvä jos kaikki synnytyspelkoiset maksaisivat kulunsa itse niin säästyisi paljon yhteiskunnan varoja.

niin kukakohan on se oikea karsimaan "yhteiskunnan kuluja". Varaa varmaan olisikin pelkosektioon, jos tulonsiirrot ja prog. verotus eivät veisi kaikkea...

\
Mielestäni olisikin hyvä jos kaikki synnytyspelkoiset maksaisivat kulunsa itse niin säästyisi paljon yhteiskunnan varoja.
Just joo, ja alatiesynnyttäjät eivät sitten yhteiskunnan varoja/veroeuroja koskaan tuhlaakaan.... \|O
Ja tiedoksi, että oikeasti synnytyspelkoiset (lue=sektionhaluavat) ovat varmasti vaikka valmiita maksamaankin sektion, vaikka yksityistä kautta, mutta kun niitä sattuu vielä saamaan ihan "yleiseltä" puolelta "ilmaiseksi". Onko se sitten synnytyspelkoisten vika?

\

Tästä päätellen myös esim. tupakoinnin tai alkoholin seurauksena sairastuneet joutuisivat maksamaan hoitonsa itse! Entäpä lihavat, itse aiheutettua sekin!

Lisäksi viime aikoina paljon kohua herättänyt uusi ja kallis syöpälääkitys. joissain kunnissa saa, toisissa se on määritelty liian kalliiksi. Pitäisikö siis mennä amerikanmalliin ja kalliisiin vakuutuksiin. Vakuutetut hoidetaan vakuutuksen piikkiin hyvissä sairaaloissa, entäs muut?

mistäpäs voisi sitten saada selville, kumpi tulee halvemmaksi: mennä pelkosektioon vai taata kunnon tarvittava puudutus kaikille haluaville, joka varmasti vähentäisi sektioon meneviä? (esim. Anestesialääkärien lisääminen myös yöajalle..).
Sellaista...

Suomi nimiessä yhteiskunnassa asiat on järjestetty kollektiivisesti eli yksityissairaaloita ei ole. Sektiot täytyy tehdä siis yleisessä. Ja kun EMLkin on poistumassa niin sektiota ei itse pääse maksamaan sitäkautta.
Moni niin haluaisi tehdä sillä silloin voi valita leikkaavan lääkärin!!!!
Ainoa vaihtoehdo tässsä holhousyhteiskunnassa on yhteiskunnan palvelu.
Eli kaikki jotka ette halua että yhteiskunta maksaa pelkosektiota niin äänestäkääpä vaaleissa sellaista puoluetta joka tukee toisenlaista ajattelua.

Varmasti lisää sektiojonoja se että puudustusta ei todellakaan saa kun päiväaikaan eikä kiireellisellä kevät kesäkaudella silloinkaan!
Tieto siitä, että sektioon menoa pitkitetään hätätilanteessakin siksi kun se on niin kallis vaihtoehto, ja näin pitkittämällä vaarannetaan lapsen turvallisuus, lisää pelkosektioon menijöitä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.04.2006 klo 11:13 vieras kirjoitti:
\
Mielestäni olisikin hyvä jos kaikki synnytyspelkoiset maksaisivat kulunsa itse niin säästyisi paljon yhteiskunnan varoja.

Tästä päätellen myös esim. tupakoinnin tai alkoholin seurauksena sairastuneet joutuisivat maksamaan hoitonsa itse! Entäpä lihavat, itse aiheutettua sekin!

Edes näitä asioita ei voi mielestäni verrata.
Onko synnytyspelko itse aiheutettu?! Jos on niin miten?
Usein synnytyspelon taustalla on esim. hyväksikäyttöä, hoitovirhe, yms... Mielestäni "Synnytyspelkoiset maksakaa itse leikkauksenne!" osoittaa paitsi tyhmyyttä, myös täydellistä epäinhimillisyyttä!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.04.2006 klo 13:43 Teena B kirjoitti:
Suomi nimiessä yhteiskunnassa asiat on järjestetty kollektiivisesti eli yksityissairaaloita ei ole. Sektiot täytyy tehdä siis yleisessä. Ja kun EMLkin on poistumassa niin sektiota ei itse pääse maksamaan sitäkautta.
Moni niin haluaisi tehdä sillä silloin voi valita leikkaavan lääkärin!!!!
Ainoa vaihtoehdo tässsä holhousyhteiskunnassa on yhteiskunnan palvelu.
Eli kaikki jotka ette halua että yhteiskunta maksaa pelkosektiota niin äänestäkääpä vaaleissa sellaista puoluetta joka tukee toisenlaista ajattelua.

Varmasti lisää sektiojonoja se että puudustusta ei todellakaan saa kun päiväaikaan eikä kiireellisellä kevät kesäkaudella silloinkaan!
Tieto siitä, että sektioon menoa pitkitetään hätätilanteessakin siksi kun se on niin kallis vaihtoehto, ja näin pitkittämällä vaarannetaan lapsen turvallisuus, lisää pelkosektioon menijöitä.

Onko eml poistumassa?!?! HUI
Mulla on torstaille varattuna aika yksityiselle gynelle, aiheena eml-sektio.. kuinkahan käy. Tiedätkö millä aikataululla tuo on poistumassa?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.04.2006 klo 14:06 Vieras vain kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.04.2006 klo 11:13 vieras kirjoitti:
\

Edes näitä asioita ei voi mielestäni verrata.
Onko synnytyspelko itse aiheutettu?! Jos on niin miten?
Usein synnytyspelon taustalla on esim. hyväksikäyttöä, hoitovirhe, yms... Mielestäni "Synnytyspelkoiset maksakaa itse leikkauksenne!" osoittaa paitsi tyhmyyttä, myös täydellistä epäinhimillisyyttä!

Kyllä minä koen synnytyspelkoni olevan itseaiheutettua :( Taustalla on juuri tuo hyväksikäyttö. Itseaiheutettu ei ehkä ole ihan oikea sana,mutta syyllisyyttä siitä kuitenkin tunnen. ja aiheena se on sellainen, josta en mene keskustelemaan pelkopolille.

Joo. Kylläpä ne aiheet on sellaisia (sektion syyt) että ei niistä kannata mennäkään keskustelemaan pelkopolille.
Sillä siellä vaan käänntettään puukkoa haavassa ja reivitään ne vanhat haavat auki.

Ystävä sai perempaa, psykologisempaaa ja inhimillisempää kohtelua poliisilaitoksealla kun puhui samasta asiasta siellä mitä sai eräällä pelkopolilla.
Että poliisilaitoksella ymmärretään paljon paremmin psyykkeen päälle mitä lääkärit ymmärtää???!!!!!
Lääkäri oli vain tiuskinut että ei ole hänen ongelma ja että ei liity mitenkään tulevaan synnytykseen.
Poliisi oli osannut antaa henkistä tukea ja poliisista oli jäänyt myönteinen kuva, vaikka olivat joutuneet "kuulustelemaan".
Pahempi kuulustelu oli ollut tuo sairaalassa.

Mä olen vissiin vähän tyhmä, mutta voiko joku selittää miten hyväksikäyttö aiheuttaa synnytys pelkoa? Arka aihe, mutta en ymmärrä tota yhtetyttä.... :ashamed:

Niin. On asioita joita e voi selittää. Jota ei voi ymmärtää muu kun psykologi tai henkilö jolla on käsitystä ihmisen psykkeestä.
Luulisi sitä lääkäreillä olevan. Mutta ei ole. Lääkärit on tavallisia palleroita ja vielä pahempia silloin jos noista asioista aletaan puhua koska heillä on tavallista palleroa isompi ego. (Mikä taas estää hyväksymästä sitä että ei ehkä itse ymmärrä kaikkea mitä tähän maailmaan mahtuu.)
Mutta voin luvata että jokainen joka teistä tulee raiskatuksi niin ymmärtää sitten...sen jälkeen. Ei tarvi enää äimistellä. Sitten.

En tiedä liittyisikö esim raiskaukseen ja synnytykseen se, että kummassakaan ei juuri ole itsemääräämisoikeutta omaan vartaloonsa, on toisen armoilla?

Ihmettelen vaan mitä se on toisilta pois, jos joku saa pelkosektion? Ei niitä niin paljon tehdä, että kannattaa yhteiskunnan rahojen säästymisestä puhua. Suurempi vaikutus olisi, jos ihmiset pitöäisivät painonsa kurissa ja loiikkuisivat eivätkä joisi ja tupakoisi.

\

synnytyspelko ei todellakaan ole mikään tuulestatemmattu olenpa nyt pelkoinen..ja blaa..siinä on kysymys myös äidin hengestä sekä lapsen..ihmishenkeä ei korvata edes yhteiskunnan varoilla sitä ei voi korvata millään!,,pitäsikö lapsen teko lopettaa kokonaan kun se tuhlaa niin yhteiskunnanvaroja??jösses mene kotiin kasvamaan :kieh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.04.2006 klo 08:02 Pelkoryhmäläinen kirjoitti:
Niin. On asioita joita e voi selittää. Jota ei voi ymmärtää muu kun psykologi tai henkilö jolla on käsitystä ihmisen psykkeestä.
Luulisi sitä lääkäreillä olevan. Mutta ei ole. Lääkärit on tavallisia palleroita ja vielä pahempia silloin jos noista asioista aletaan puhua koska heillä on tavallista palleroa isompi ego. (Mikä taas estää hyväksymästä sitä että ei ehkä itse ymmärrä kaikkea mitä tähän maailmaan mahtuu.)
Mutta voin luvata että jokainen joka teistä tulee raiskatuksi niin ymmärtää sitten...sen jälkeen. Ei tarvi enää äimistellä. Sitten.
Pystyn ymmärtämään ilman kokemustakin sinua. :flower:

Olinpa eilen lääkärissä, ja kyllä eml-sektion voi vielä saada.
Oli tosi ihana lääkäri, kysyi syytä miksi eml-sektion tahdoin ja kerroin hänelle hyväksikäyttöhistorian ja siihen liittyneet pitkät hoidot hänelle yhdellä lauseella. Seuraavaksi sovittiin kontrollikäynti ja alustava sektioaika :) Nyt voin nauttia loppuraskaudestani!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.04.2006 klo 08:57 Rumppis kirjoitti:
Paljonko sektio sitten maksaa?

Muistaakseni normialatiesynnytys oli jotain Aamluheden jutun mukaan 1500 euron hujakoilla ja sektio reilu 5000 euroa...

Tässä on nyt kirjoiteltu jo vähän alkuperäisen aloituksen vierestä...
Pelkosektioita on kuitenkin aika pieni osa kaikista sektioista...

Itsekin olen miettinyt näitä sairaalojen (ja kuntien) säästökuureja - että kuka sitten viimekädessä päättää, miten pitkälle säästöjä (tai säästöyrityksiä) voi ja kannattaa viedä. Ja millaisia määräyksiä on annettu (ei tietysti julkisuuteen).
Onhan selvä, että hätäsektiossa saattaa monesti tulla paljon lisäkomplikaatioita (ja siis ehkä maksaa enemmänkin), siis ainakin enemmän kuin suunnitellussa (jos on alusta asti olllut aika selvää, että alatie olisi riskaabelia äidille ja vauvalle, niin onko edes järkeä yrittää, ja lopulta mennä yrityksessä vähän liian pitkälle - niin että äiti/vauva vaikkapa vammautuu).

Eikö kuitenkin pitäisi olla niin, että kaikilla Suomen synnyttävillä äideillä olisi tasapuolinen mahdollisuus selvitä synnytyksestä ilman, että lääkäri joutuu taskulaskimen kanssa laskemaan, että paljonko meillä on tässä kuussa vielä varaa tehdä sektioita (jos se hätä tulee)... Noin niin kuin hiukan karkeasti ottaen... Ja onko kaikilla lääkäreillä edes sisua tehdä ajoissa oikeita päätöksiä... B)

Eikö kuitenkin pitäisi olla niin, että kaikilla Suomen synnyttävillä äideillä olisi tasapuolinen mahdollisuus selvitä synnytyksestä ilman, että lääkäri joutuu taskulaskimen kanssa laskemaan, että paljonko meillä on tässä kuussa vielä varaa tehdä sektioita (jos se hätä tulee)... Noin niin kuin hiukan karkeasti ottaen... Ja onko kaikilla lääkäreillä edes sisua tehdä ajoissa oikeita päätöksiä... B)

Just näin!!!

katselin tossa just tullutta veroilmoitusta josta näkyi että olen viime vuonna maksanut veroja noin 7000 eskoo. Ja saman verran olen maksanut jo aika monta vuotta. Eli mitä tulee yhteiskunnan varoihin olen kantanut niihin korteni kekoon kuten moni muukin meistä. Se että minut leikattaisiin pelon tai niinkuin kävi ahtaan lantion ja pelon takia en tunne kuppaavani yhteiskuntaa yhtään sen enempää kuin mitä se on minulle velkaa...

ja juu hyvin menee nytkin 6kk ja risat sektiosta likka ryömii kovaa vauhtia tiputtamaan jotain jostain
:D

OT mutta terveisiä teille muille pelokkaille joitten kanssa kovasti lätistiin männä kesänä ja syksyllä...

Yhteistyössä