AAMUIMETYKSEN LOPETUS JA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HUUTO
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HUUTO

Vieras
Haluaisin kommentteja ja kokemuksia seuraavanlaiseen ongelmaan liittyen. Eli mulla on 11 kk-ikäinen poika, joka nukkuu yöunensa keskeytyksettä yleensä klo 20.30-4.30. Tämän ensimmäisen heräämisen jälkeen olen yleensä ottanut pojan sänkyymme ja imettänyt hänet, jotta saamme venytettyä unia pidemmälle eikä tarvitsisi kukonlaulun aikaan herätä. Joskus vaatii 2-3 imetyskertaa, että poika nukkuisi klo 7-8:aan.

No, ongelmaksi on nyt muodostunut se, että olen päättänyt pikkuhiljaa kokeilla miten aamuimetyksen poisjättäminen vaikuttaisi- haluaisin pojan nukkuvan hieman pidemmälle ilman tuota välitisuttelua. Pari kertaa olen kokeillut niin, että pojan heräessä tuossa klo 04-4.30 paikkeilla, en otakaan heti sänkyyn tissille vaan yritän sylissä heijata uneen (päiväunille nukahtaminen käy niin helposti). Ei auta vaan poika alkaa parkumaan ja kiukuttelemaan. Ei auta myöskään omaan sänkyymme viereen ottaminen ja paijaaminen ja lähellä pitäminen. Yksi aamu yritin näillä konsteilla pimittää sitä imetystä ja kokeilin kuinka pitkää poika jaksaa huutaa. No, menihän siinä PUOLTOISTA TUNTIA pojan kirkumista kuunnellessa eikä sillen näyttänyt loppua tulevan. Siinä vaiheessa orastava päänsärky ohimoissa sai minut luovuttamaan ja imetin pojan. Rauhottui heti ja nukkuin vielä tunnin puoltoista sen jälkeen.

Eli mitä te muut olette tehneet vastaavassa tilanteessa? Imetättekö vielä lähemmäs vuoden ikäistä lasta? Onko ""haitallista"" venyttää aamu-unia pidemmäksi tisuttelun avulla? MEinaan että tottuuko lapsi liiaksi siihen eikä ikinä osaa nukkua ilman tissiä?
Onko teillä muilla tuollaisia ""raivohärkiä"" jotka jaksaa huutaa vaikka tuntitolkulla jollein saa sitä ""aamutissiä?
Kuinka ylipäätään päästä eroon tissittelystä? Vai voiko lasta tuossa iässä surutta imettää siihen aikaan aamusta- tavallaanhan lapsi on jo nukkunut täydet yöunet jos unta on takana 8 tuntia. Meidän poika ei ainakaan vielä koskaan ole nukkunut sen pidempään yhteensoittoon!

KOMMENTTEJA JA NEUVOJA KAIVATAAN!

En osaa muuta sanoa kuin että itselläni ei ikä maailmassa olisi ollut sydäntä huudattaa nälkäistä ja läheisyydenkipeää lastani minuuttiakaan. Annoit armoa vasta kun itselläsi tuli pää kipeäksi? Mietipäs asiaa lapsen kannalta. Miltä se itkettäminen mahtoi hänestä tuntua. Suu kuivana ja pää kipeänä, turvaton olo pienellä nälkäisellä lapsella. Neuvokoot toiset.

Voihan sen noinkin ajatella. Poika on kuitenkin jo niin ""iso"" ja illalla ennen nukkumaanmenoa ison annoksen puuroa syönyt, joten onko kyse nälästä? Kuinka sitä voi ikinä lopettaa imetystä jollei ole sydäntä huudattaa lasta?
Siksipä tuota neuvoa kysyin. Oletteko muut sitten tarjonneet vastaavassa tilanteessa rinnan sijasta korviketta?

Itelläni on jo 5.luokkalainen poika ja nyt tyttövauva. Pojan kanssa lopetimme imetyksen kertaheitolla kokonaan juuri ennen vuoden ikää. Se ei kyllä ollut ollenkaan vaikeaa, jotenkin poika vaan tyytyi olemaan ilman rintaa päivälläkin. Tais iskä peitellä yöllä. Ja kaippa minä nousin sit eka kerroilla jo tosi varhain keittelemään sitä puuroa... Vuorokauden jälkeen härnäsin poikaa ja tarjosin tissiä. Käänsi päänsä pois! KYLLÄ OLI IHANAA! Pian yöt tasaantuivat ja tosiaan ei kaivannut rintaa sitten silloinkaan. Meidän poika oli tosi tissipoika, sillä hänelle ei kelvannut tuttikaan. Minä olin sitten tuosta 8.kk:n iästä alkaen varsinainen huvitutti varsinkin öisin. Onneksi tytölle nyt kelpaa tutti! Yöt on paljon helpompia!!! Ja huomaa, et tyttö tisuttelee lähinnä ruokaillakseen, ei niinkään imutarvettaan laannuttaakseen. Helpompaa, huomattavastikin! Tsemppiä sulle. Kyll mä suosittelisin imetyksen lopettamista sit kertaheitolla....

Minäkään en millään olisi raaskinut pitää unikoulua kunnes luin ruotsalainen Anna Wahlbergin vauvakirjaa. Siellä hän toteaa, että tämän ikäinen lapsi ei tarvitse yöllä ruokaa. Hän sanoo, että eihän vauva saa itse päättää, mitä ruokaa syö tai mitä vaatteita pitää. Vastuu on aikuisella. Hän kysyi, että miltä itsestä tuntuisi herätä parin tunnin välein koko yö ja syödä voileipiä joka kerran.

Tämän pohjalta uskalsin kokeilla unikoulua kun vauva oli 10 kk. Yksi yö meni niin, että itkettiin (sylissä) noin tunti pari kertaa ja seuraavana yönä jo nukuttiin lähes putken. Meillä vauva heräsi kuitenkin joka aamu viideltä, ja sillä kerralla en saanut kirveelläkään nukahtamaan ilman tissiä. Päättelin, että vauvalla kuitenkin ihan varmana oli nälkä ja jatkoin tissittelyä vielä pari viikkoa. Sitten yhtenä aamuna kokeilin vain meidän väliin ottoa ja tuttia suuhun - ja yllätys yllätys, vauva nukahti. Siitä lähtien meillä ei ole tissiselty edes aamulla ja samassa yhteydessä vauva menetti mielenkiinnon myös päiväimetykseen - katseli vaan muualle ja pureskeli. Eli meillä jäi oikeastaan tissi tosi helposti pois - vauva oli silloin jokseenkin tasan 11 kk. Olin ajatellut imettää vuoden, mutta vauva teki tavallaan itse päätöksen ja imetys loppui ilman mitään draamaa.

Nyt tästä on pari viikkoa ja edelleen meillä herätään kuudelta, mutta vauva nukahtaa kun pääsee meidän väliin, ja sitten nukutaan vielä tunti, puolitoista. On taivaallista, kun ei tarvitse herätä imettämään - meillä pahimmillaan syötiin tunnin välein koko yö tuossa 9 kk iässä.

Tsemppiä!

En malta olla kommentoimatta tuota Anna Wahlgreenin kirjaa, koska sitä on useissa keskusteluissa tällä palstalla ylistetty. Kyseessä on siis minun mielipide: Lukeeka ihmiset ihmeessä kriittisin mielin tätä kirjaa.. siinä on ihan hyviä ajatuksia lasten kasvatuksesta, rajoista ja niiden asettamisesta. Mutta muuten kirjan henki on liian yksioikoinen, seitkytlukulainen, vauvanhoito ei saa olla niin kellonkanssa elämistä kuin AW kirjassaan ohjaa. Lisäksi kirjoittaja kehoittaa tekemään vastoin kuin esim. kätilöt neuvovat. Tänä päivänä pyritään yksilöllisempään vauvan hoitoon, ei pyritä saaamaan kaikkia vauvoja samaan kastiin. Edes yhdeksän lapsen synnyttäminen ja kasvattaminen eivät kuitenkaan korvaa ammattiopintoja ja työkokemusta.. sinänsä ihan mielenkiintoinen lukukokemus, mutta ohjeita kannattaa käyttää harkitusti.

Mitä/paljonko te syötte illalla ennen nukkumaanmenoa? Jos raukalla tosiaan on nälkä jo silloin. Siihen ei muu kuin ruoka auta. Itse olen sitä mieltä, että yritä ""tupata"" poitsu illalla ruokaa täyteen ja kokeile nukkuuko yhtään pitempään. Illansuussa vois kokeilla ennen puuroa vielä jotain välipalaakin. Esim. n. klo 18 jos puuro on klo 20. Meillä ainakin syödään normaali aikuisen puuroannos illalla ja yleensä nukutaan n. klo 7 asti. Välillä kyllä herätään just tuossa 5 maissa. Annan myös vielä aamulla tissiä ja nukutaan sitten vielä vähän aikaa sen päälle. Toisaalta välillä tuntuu, että iltapuuroa ei mene paljon yhtään ja silti nukutaan aamuun asti. Ei noista lapsista aina ota selvää.

Kyllä poika syö iltapuuroa mielestäni ikäisekseen melko ison annoksen illalla klo 19.30 jälkeen. Täytyisi varmaan kokeilla syöttää ennen puuroa välipalaa.
Ja ilmeisesti imettää poikaa hyvillä mielin aamun ekan herätyksen jälkeen ajattelematta sen kummemmin imetyksen lopettamista. Maitoa kun riittää niin samahan se on vaikka sitten jatketaan vielä.

Ajattelin vain kauaskantoisesti, että tästä tavasta tulee vielä ongelma sitten kun imetystä ollaan oikeasti lopettamassa.

meillä oli tyttö oikein tissitakiainen ja tuo aamuimetys kuului kuvaan aika pitkään. Jossain tuossa 11kk paikkeille meillä se jäi vähän niinkuin vahingossa pois, tuli aamuja että joskus nukkui pidemmälle ilman tissiä ja taas toisinpäin. Joten enpä osaa neuvoa sinua sen kummemmin, ehkä se luonnistuu sitten itsestään ajan kanssa. Meillä imetystä oli johki vähän yli 1v asti, ihan surutta annoin. Vähitellen lopetettiin aloittaen päiväimetyksistä.

Meillä on nyt 6kk ikäinen poika ja 2kk ikäisestä asti on nukkunut yönsä hyvin yleensä ilman tutin nostoja ja muita. Nukkumaan mennään klo21-22. Aamulla herää klo 6 tissille ja sen jälkeen nukutaan vielä klo 9 asti. Ja ihan vaan koska äiti ei jaksa vielä 6 nousta. Nyt tahtoisin siirtää niin että jäisi tuo klo 6 tissittely pois ja syötäisiin vasta tuolloin 9 kun noustaan... Pojalla oli yksi puoli viikkoinen jolloin nukkui jostain syystä tuonne 9:n asti ihan itsekseen ennen kuin heräsi mutta sitten se loppui ja taas syötiin aina klo 6. Tähän ei ole vaikuttanut iltasyömiset eikä sen määrä miteen joten taitaa olla vain tapa. Sinänsähän tuo ei ole ongelma kun sitten tissi jätetään pois niin noustaan vain 6 aikaan ylös mutta olisi se ""metkaa"" nukkua pitkään vielä silloinkin. Itse kun pääsee yleensä petiin vasta puolilta öin.

Yhteistyössä