Ää, mä oon tyhmä! Miks mä oon tyhmä :(?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mallioppilaasta surkimukseksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mallioppilaasta surkimukseksi

Vieras
Mä oon 29 ja "kaikki" mun koulukaverit ja lukioaikaset tutut tekee jotain "hienoa". Ne on project managereita ja kaikenlaisia asiantuntijoita ja mitä lie. Musta ei ois tollaseen. Oikeesti oon vaan niin tyhmä, etten tajuu maailman politiikasta ja tapahtumista melkein mitään. Monesti en ymmärrä elokuvan juonia jne.

Mä olin koulussa kympin oppilas ja sain melkein joka kerta stipendin parhaasta keskiarvosta, kun se oli jaossa. Mutta ei koulumenestys merkkaa mitään. Mul on hirveen huono yleissivistys. Ja koska mulla on jonkinasteinen lukihäiriö (oon tosi hidas lukemaan), niin en jaksa vaivautua edes seuraamaan maailman asioita, koska se on niin vaivalloista.

Miksi musta tuli niin tyhmä :(? Mul on kyllä ollut nuoresta pitäen masennustyyppistä ja ahdistusongelmaa... Onko ne tehny musta tämmöseen vihanneksen?

Ei mua voi sanoa edes kirjaviisaaksi, kun lukiostakin on jo 11 vuotta, niin en muista niistäkään opeista enää paljon mitään.

Ja tosiaan, uutisia en lue, koska lukeminen on mulle vaikeeta.

Ehkä sulla on joku keskittymishäiriö? Kannattaa hakea apua, käy terapeutilla juttelemassa, siitä voi olla apua :) Yleensä lukihäiriö liittyy myös muihin ongelmiin.

Masennusta ja ahdistusta täälläkin, silti ihan ok työpaikka (olen tosin käynyt 5v terapiassa aikoinaan).

Minkä sorttinen terapeutin pitäis olla? Tuskin psyko-?

Äänikirjoja ja radiota vissiin oon vältelly samasta samasta syystä ku elokuvien kattomista... Tarinan ymmärtämisen vaikeuden takia. Mikähän kuullun ymmärtämisen ongelma tääkin on?

No joo, menee aika surkeen kuuloseks nää mun selittelyt :(

Minkä sorttinen terapeutin pitäis olla? Tuskin psyko-?

Äänikirjoja ja radiota vissiin oon vältelly samasta samasta syystä ku elokuvien kattomista... Tarinan ymmärtämisen vaikeuden takia. Mikähän kuullun ymmärtämisen ongelma tääkin on?

No joo, menee aika surkeen kuuloseks nää mun selittelyt :(

Nimenomaan psykoterapeutti. Kelalta voit saada tukeakin 3 vuodeksi. Monet terapeutit on erikoistunut nimenomaan ahdistukseen, masennukseen ja oppimisvaikeuksiin. Nyt vaan rohkeasti apua hakemaan! Itse kävin kognitiivisen psykoterapian. Myös käyttäytymisterapiasta saattaisi olla apua.

http://yle.fi/uutiset/selkouutiset/

Tuolta löytyy uutisia tekstinä ja audiona, selkeästi ja lyhyesti esitettynä. On olemassa myös selkokielisiä kirjoja, myös äänikirjoina.

Selkokieliset uutiset tai kirjat eivät ole tarkoitettuja vain vaikeasti vammaisille tai älyllisesti haastetuille. Ne toimivat myös nille joilla on keskittymisen, lukemisen tai muun hahmottamisen kanssa ongelmia.

Nykyään ollaan jo niin pitkällä, että on alettu ymmärtää etteivät keskittymis- tai lukuhäiriöt ole sama asia kuin tyhmyys. Ihmismieli on monimutkainen otus :)

Masennus ja ahdistus tosiaan luo lisää haasteita, mutta se ei edelleenkään tarkoita että olisit tyhmä.

Ja mitäs sitten jos olisitkin vähän "tyhmä"? :) Jonkinlainen yleissivistys on toki hyvä olla, mutta ei moni nippelitieto sinusta parempaa ihmisenä vielä tee. Älä arvioi itseäsi liian rankasti asioilla joita luulet että sinunkin pitäisi olla.

Eivät ne ihmiset joihin itseäsi vertaat ole välttämättä niin "hyviä" ja "älykkäitä" kuin huonon itsetunnon hetkellä luulet. Itse töissä joudun sisäisesti salaa huokailemaan joidenkin ihmisten järjenjuoksua, vaikka he eivät varmaankaan ole useinkaan itse miettineet ovatko jotenkin tyhmiä. Ihan hyvin he periaatteessa työnsä silti tekevät ja vaikuttavat useimmiten ihan tavallisella järjellä varustetuilta.

Jos se olisi vain älystä kyse, tekisin minäkin jotain "hienoa", mutta enpä tee. Minulta puuttui kunnianhimo, keskittyminen (oli vaikea valita ja päättää että todella keskittyy johonkin asiaan ja sulkee muiden mahdollisuuksien ovet edes sen yhden alan opiskelun ajaksi). Minulle on myös aina ollut vaikeaa olla tarpeeksi itsevarma.

Vasta nyt olen alkanut nähdä, että minusta olisi ollut sellaisiin töihin, jotka luulin olevan liian vaikeita minulle. En uskaltanut ajatella, että haluaisin ottaa vastuuta ja väittäisin että pystyn pitämään tilanteet hallussa. Nykyisen työn aikana olen vahingossa joutunut sellaista järjestelyvastuuta ottamaan ja huomannut että olenkin aika hyvä siinä.

Sitten on eri asia, uskaltaudunko kouluttautumaan uudelleen uudelle alalle vai saisinko töitä ilman juuri oikeanlaista aikaisempaa kokemusta. Aika näyttää :)

Sinä olet oma itsesi, omanlaisesi ihmeellinen kokonaisuus, sinulla on kykyjä ja taitoja joita et ehkä vielä osaa arvostaa.

On hyvä pyrkiä kehittymään ja etsiä tapoja joilla selviää elämän haasteista. Parhain apu siihen on kuitenkin se, että uskoo ja luottaa siihen että omalla itsellä jo sellaisenaan on arvoa. Siitä ymmärryksestä on helpompi jatkaa eteenpäin :)

Tuntuu vähän "tyhmältä" laittaa paljon tekstiä ihmiselle, joka juuri on sanonut että lukemisen kanssa on ongelmaa.

Jos jaksat, lue pala kerrallaan.

Tärkeimmät olivat kuitenkin kaksi asiaa:

Selkokieliset uutiset ja kirjat kannattaa käyttää hyväksi

Ihminen on niin monimutkainen kokonaisuus, ettei sitä voi arvioida vain sillä, onko "älykäs" vai "tyhmä"! :)

Töissä ei pelkällä tiedolla tee mitään vaan tieto pitää osata soveltaa käyttöön. Project managerit yms. ovat usein myös sosiaalisesti taitavia ja osaavat ottaa muut huomioon ja jakaa töitä oikein.

Terapia vois olla hyvä ajatus, niin saat oman potentilaalisi käyttöön.

Yhteistyössä