A vitamiinivalmisteet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunu

Vieras
hei!

iski paniikki ku tajusin et ei saa normaaleja vitamiini poreitakaa syödä! oon syöny alusta asti, nyt rv 21. Yhden tuubin söin multivita poretta, jossa ei ole a vitamiiniä, mutta muut vitamiinit ovat olleet friggs mansikka mandariini tai joku tämmönen.. en löydä sitä netistä. onko kukaan muu syöny porevitamiinejä raskauden aikana? en pysty nielemään lääkkeitä, joten noi on hyvä juttu mut ärsyttää et en oo tajunu ennen ja neuvolassakaan ei sanottu mitään. netissä kumminki kaikki kieltää asian jyrkästi. argh

käsittääkseni a-vitamiinissa on jotain sellasta, ettei sais raskaana yliannostusta tulla. kysypä neuvolasta tästä tarkemmin, soita vaikka. ne on just tämmösiä varten siellä ja saavat palkkaa siitä, että neuvovat sinua.

ne on loppunu ja en löydä vastaavaa tuotetta netistä. ei ole neuvolassa sanottu ettei saa syödä vitamiinivalmisteita ja oletin että niissä on turvallista a vitamiiniä niin kuin porkkanassa

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ne on loppunu ja en löydä vastaavaa tuotetta netistä. ei ole neuvolassa sanottu ettei saa syödä vitamiinivalmisteita ja oletin että niissä on turvallista a vitamiiniä niin kuin porkkanassa

:o Hei kuule, nyt en enää usko sua.
Turvallista a-vitamiinia raskaanaolijalle? Kuten porkkanassa... :/

No olen kyllä ihan tosissani.
Kasvikunnassa A-vitamiinia esiintyy karoteenina, joka on luonnon antioksidantti. Mitä voimakkaamman oranssi tai tummanvihreä väri kasviksessa on, sitä enemmän se sisältää karoteenia. A-vitamiinin tarve kasvaa raskauden ja imetyksen aikana sekä kovassa fyysisessä rasituksessa ja toipilasaikana.A-vitamiini esiaste, beetakaroteeni, ei ole vaarallista suurinakaan annoksina.

Kasvikunnassa A-vitamiinia esiintyy karoteenina, joka on luonnon antioksidantti. Mitä voimakkaamman oranssi tai tummanvihreä väri kasviksessa on, sitä enemmän se sisältää karoteenia. A-vitamiinin tarve kasvaa raskauden ja imetyksen aikana sekä kovassa fyysisessä rasituksessa ja toipilasaikana.A-vitamiini esiaste, beetakaroteeni, ei ole vaarallista suurinakaan annoksina.

Niin kasvikunnassa... Luuletko siis, että myös vitamiinivalmisteissa tuo A-vitamiini olisi beetakaroteenina?

Alkuperäinen kirjoittaja Vera:

Niin kasvikunnassa... Luuletko siis, että myös vitamiinivalmisteissa tuo A-vitamiini olisi beetakaroteenina?

Niin, tätä mäkin tarkoitin. Kun ei ne vitamiinivalmisteet ole tehty porkkanasta, sen tiedät sinäkin. Siksi epäilen oletko nyt tosissasi vai et.

no huoh mä oon vaan niin tyhmä et jotenki oletin et ne ei oo mitään niin pahaa ku maksa mut oon väärässä tuli selväks. on kiva sit aiuhettaa vielki kauheempaa oloa. kiitos

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

A-vitamiinin esiastetta on porkkanassa mikä on turvallista. Ja kannattaa kaikkien muistaa sekin et se a-vitamiini on myös tärkee muttei liiallisena käyttönä.

en tiedä mitä siinä friggs on mitä söin ja vaan mietin nyt jälkikäteen etttä oon tosi tyhmä ku söiin niitä. enemminki oisin halunu tietää onko kellekkään muulle sattunu näin mut taidan olla ainoo idiootti tääl viisaiden joukossa

no huoh mä oon vaan niin tyhmä et jotenki oletin et ne ei oo mitään niin pahaa ku maksa mut oon väärässä tuli selväks. on kiva sit aiuhettaa vielki kauheempaa oloa. kiitos

Höh. Älä välitä. Teet niin et nyt et vain enää syö sitä jos siinä on a-vitamiinia. Joillekin vaan tuottaa jotain sairaalloista mielihyvää saada päteä ja niuhottaa vaikka sitten toisten kustannuksella :hug:

Pitäisikö sinulle valehdella ja sanoa, että A- vitamiini tableteissa on olut täysin turvallista, ettei sinulle tulisi kauhea olo?

Alkuperäinen kirjoittaja Mahoton mirri:

A-vitamiinin esiastetta on porkkanassa mikä on turvallista. Ja kannattaa kaikkien muistaa sekin et se a-vitamiini on myös tärkee muttei liiallisena käyttönä.

Joo, mutta kuten sanoin just, tuskin mitään porevitamiinia tehdään porkkanasta tai käytetään betakaroteenia (tai olisko joku luontaistuote, mutta ne on asia erikseen). Niissä poreissa ym. se a-vitamiini on mitä on. Ei kannata saivarrella.

Höh. Älä välitä. Teet niin et nyt et vain enää syö sitä jos siinä on a-vitamiinia. Joillekin vaan tuottaa jotain sairaalloista mielihyvää saada päteä ja niuhottaa vaikka sitten toisten kustannuksella :hug:

Toivottavasti mirri et viittaa ainakaan minuun, koska yritin ihan tosissani auttaa. Tuo porkkana-juttu vaan sai mut epäilemään.

Mutta ap: nyt et enää niitä syö ja koita ihmeessä selvittää mitä olet syönyt. Ja keroo vielä että et siis tarkistanut siitä tuubista että mitä vitamiini sisältää?

Kyllä monessa vitamiinipuristeessa A-vitamiinina käytetään juuri beetakaroteenia. Itse olen beetakaroteenille allerginen joten tiedän sen kyllä. Jos se beetakaroteeni on kiellettyä raskaana ollessa niin sittenhän ei saa syödä myöskään kasvatettua lohta eikä katkarapuja. Niissäkin on beetakaroteenia!

Alkuperäinen kirjoittaja KattiMatikainen:
Kyllä monessa vitamiinipuristeessa A-vitamiinina käytetään juuri beetakaroteenia. Itse olen beetakaroteenille allerginen joten tiedän sen kyllä. Jos se beetakaroteeni on kiellettyä raskaana ollessa niin sittenhän ei saa syödä myöskään kasvatettua lohta eikä katkarapuja. Niissäkin on beetakaroteenia!

Mutta betakaroteni ei ole kiellettyä. Siis porkkanat ja muut hyväksi.
Ja ihmettelen jos ap ei ole katsonut mitä vitamiineja syö, jos on tiennyt että a-vitamiinia ei saa syödä. *hakee nyt sen rautalangan*

Toivottavasti mirri et viittaa ainakaan minuun, koska yritin ihan tosissani auttaa. Tuo porkkana-juttu vaan sai mut epäilemään.

Mutta ap: nyt et enää niitä syö ja koita ihmeessä selvittää mitä olet syönyt. Ja keroo vielä että et siis tarkistanut siitä tuubista että mitä vitamiini sisältää?

Tarkoitan vain sitä et miksi pitää ottaa tuollainen asenne joka on liian "vakava" ja selvästi epäilevä toista kohtaan kun toisella muutenkin on jo huoli päällä. Aito sellainen.

Minä ja puolisoni oletimme että vitamiinitabletin ovat hyväksi, joten ei kiinnitetty huomioita siihen mitä niissä on. Kiellettyjen ruokien listalla on maksa eikä mitään mainintaa vitamiinivalmisteista. En olisi tähän päiväänkään asti tienny tekeväni väärin ellen olisi tylsistyneenä lukenut raskaan olevien keskusteluja. et semmosta. oon kyl nyt lukenu eri paikoista et sais syödä sen 800ug ja joissain sivuilla sanotaan että ei saa olla lääkemuodossa ja joissain taas ei mitään mainintaa ettei sais. Jenkkeissähän saa syödä vitamiinejä jonka nyt oon huomannut kanssa.

Yhteistyössä