A-PU-VA! Reimatec-talvihaalarin koko ja 1-1,5v taapero

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tittanen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tittanen

Uusi jäsen
12.02.2008
20
0
1
Kesä alkaa armotta oleaman ohi, ja pikku hiljaa metsästelen lapsilleni talvihaalareita huutonetistä. Tyttöni, joka juuri täytti 1v on nyt 77cm pitkä. Olen miettinyt 80cm Reimatec- talvihaalarin hankintaa, koska käsittäkseni kysinen haalari on aika reilua mallia. Kovasti epäilen 86cm olevan aivan liian suuri???? Kertokaapa, kanssasisret, joilla kokemusta kyseisetä merkistä, minkä kokoista haalaria olette käyttäneet ja minkä kokoisella taaperolla? KIITOS KOVASTi JO ETUKÄTEEN! =)

Mulla on neuvolan merkinnät viime lokakuun lopusta: 85cm pojan pituus. Silloin meni vielä 80cm reimatec-haalari ainakin kuukauden verran ja sitten siirryimme lopuksi talveksi 86cm haalariin ja takki&housut yhdistelmään... Toki poika ei enää kasvanut räjähdysmäistä vauhtia.

Minusta 86cm olisi noin pienelle törkeän iso, hänen on jo tarkoitus liikkua talvella... Välikausiasuja voi vielä hihoja kääriä, jne mutta toppavaatteissa ei se ole enää niin helppoa. Sinne kun pitäisi saada myös tumppuja ja kenkiäkin laitettua.

Varmaan se 80 cm on ihan passeli, mikäli lapsi ei ole kovin pyöräe muodoiltaan, meinaa sekin vaikuttaa. Hoikalle lapselle 80 cm menee kyllä varmaan menee koko talven ja kun nää talvetkin tuntuu lyhenevän, niin ainakin tällä E-suomessa voi alkaa käyttää vk-haalaria kohta jo helmikuussa.

Meilläkin on 86 cm välikausihaalari odottamassa, mutta esikoisella käytin sitä hihat käärittyinä ja vedin vielä vyötäröstä aina sisään päin, mutta 80 cm talvihaalari oli ihan sopiva, aluksi reilukin. Talvihaalaria ei kannata ostaa liian reilua, koska liikkuminen siinä on hankalaa eikä 80 cm pitkällä ole vielä kovin paljon vartta mihin sitä ylimääräistä lahjetta varastoisi. Myöhemmin voi sitten olla kasvunvaraa enemmän, mutta ei vielä tässä koossa.

babymallinen talvihaalari kokoa 80cm oli koko talven käytössä tytöllä, joka täytti tammikuun puolivälissä 1v ja oli silloin 79,5cm pitkä. Periaatteessa Reiman mitoitus menee kuulemma niin, että edellisen koon pitäisi sopia siihen asti, kun seuraavan koon pituus täyttyy. Eli 80-senttinen haalari pitäisi vielä mennä juuri ja juuri 86-senttiselle lapselle.
Ja toki on eroa, ostaako tuon babymallin vai sellaisen, jossa on vyötärökiristys. Vyötäröllä saa sopimaan haalarin ehkä pitempään. Kengillä isompikin haalari menee, kun lahkeet tavallaan menevät kenkiin.
Tuohon aikaan meillä +1-käyrällä kasvanut tyttö kasvoi sentin kuussa, joten samalla vauhdilla oma lapsesi olisi maaliskuussa 84 senttiä pitkä.

Meillä oli viime talvena 74 cm reimatec-haalari ja tyttö täytti helmikuussa 1 v. Meni koko talven ja oli reilukin vielä kun sen kesäsäilöön laitoin. Neiti oli 1 v 76 cm pitkä. Suosittelen sitä 80 cm haalaria niin ei sit haittaa liikkumista.

Kiitos vastanneille avusta!
Itsekin olen sitä mieltä, että välikausipuku voisi ollakin jo 86cm, mutta talvi/toppapuku EI voi olla liian suuri, sillä mielestäni se vaikeuttaa jo lapsen liikkumista. Eiköhän se 80cm ole ihan ok, singutetaan sitten vaikka keväällä lahkeita jos tyttö meinaa jättiläiseksi kasvaa. Uskomattoman vaikeaa ennakoida ja pähkätä, vaikka olen jo viime talvena esikoiseni vaatettanut :). Mutta poika olikin juuri sen kokoinen, ettei ollut kahta puhetta, minkä kokoinen puku oli sopiva...ja kun käytettiin H&M-pukua, niin ei ole Reimatecistä mitään hajua.

Minä oon kans täällä pähkäilly talvihaalarin kokoa, tyttö täyttää lokakuun lopulla vuoden, ja on tällä hetkellä n. 76cm pitkä. Ehdin jo ostaa Jonathanin haalarin kokoa 80cm, mutta todennäköisesti saisin myös Reimatecin haalarin kokoa 80cm.. Olen siis miettiny, että kannattaisko tuo Jonathanin haalari vaihtaa isompaan, ettei kävis niin, että lopputalvesta kumpikin haalari jää pieneksi ja joutuu ostamaan vielä 86cm haalarin? Ja tulevia sisaruksia ajatellen voisi olla parempi että olisi peräkkäisiä kokoja haalareita, jotta ainakin toinen mahtuisi talvella päälle? Vai olenko ihan pihalla näissä mietinnöissäni? :D

Jonathanin haalari on tällä hetkellä vielä reilu (n. 5cm), mutta onko se liian pieni puolen vuoden päästä...? Kuka näkisi tulevaisuuteen? ;)
Pitää tänään vielä sovittaa sitä tytön päälle ja miettiä ja miettiä...

Millon te muuten meinaatte alkaa käyttää talvihaalaria? Ehkä tyhmä kysymys, mutta en muista yhtään viime talvesta, millon alkoi olla tarpeeksi kylmä! :xmas:

Mä pistin tänään vaunuihin talvipuvun päälle. Siis päikkäreille. On niin kosteaakin.

Meillä tyttö on noin 76cm pitkä ja saatiin reimatecin 80cm talvipuku. Reilu on ja menee tod.näk. koko talven. Meillä on myös Jonathanin 80cm välikausipuku ja sekin on vielä reilu. Molemmat ovat vauvamallisia.

Lapset kasvavat niin kovin eri tavalla.
Meidän tyttömme oli 1-vuotiaana 81,5 cm.
Talvella oli siis 1 v 7 kk ja pituutta oli 87,5 cm ja Reimatecin 92 cm haalari oli sopiva, loppukeväästä se ei enää kunnolla mahtunut.

Eli meidän noin 1,5 vuotiaalla 92 cm haalari oli loppukeväästä liian pieni.

Pakko tulla kertomaan nyt omat kokemukset myös..
Eli minun tyttö täytti tämän kuun alussa 1v ja on nyt just sen 80cm pitkä. Välikausipukuna meillä o reimatecin takki ja henkselihousut kokoa 86cm, että menee vielä keväälläkin.. Mutta talvihaalreina löytyy molemmat koot 80 ja 86. Tuo 80 on tällä hetkellä ihan oikea koko, mutta sitten kun se otetaan käyttöön, niin voi olla ettei koko talvea menekään, ainakin nyt tuntuu siltä. Siksi myös hankin koon 86 haalarin. SEn käyttö voi jäädä lyhyeksi, mutta eipä liian pienessä haalarissa ole kiva olla.

Siksi ehkä suosittelesin hankkimaan ei baby-malisen haalarin, koska siinä ilmeisesti on hiukan pidemmät lahkeet? Sitä voi myös paremmin säätää vyötäröstä. Kun ainakin meidän esikoinen (oli isompi kuin tämä neiti nyt ) pärjäsi koko talven 80cm reiman haalarilla jokunen vuosi sitten. Ja se oli tavallista mallia. En nyt ole sata varma tästä, kun en ole verrannut ja nuo meidän molemmat on baby-mallia. :)

Ratkaisin "onglemani" hankkimalla tanskalaisen Kammakarlon 86cm puvun, joka on muutoin aika lailla 80cm reimatecin kokoinen (selän mitta), mutta lahkeet olivat huomattavasti, muistaakseni jopa 5cm pidemmät! Ja meidän perheessä kun ollaan pitkä kätisiä ja -jalkaisia. Lisäksi puku on kapeampi olemukseltaan, mielestäni reimatecit on aika väljän oloisia. Juuri nyt neiti on alkamassa pääsääntöisesti kävelemään, joten aivan kauhean suuri puku ei siis saa olla, jotta pikkuinen pääsee liikkeelle ulkonakin :)

Yhteistyössä