ä-pakkaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sänkynä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sänkynä

Vieras
Onko kukaan aatellut käyttää äitiyspakkauksen laatikkoa ensisänkynä ennen oikean sängyn hankkimista? Missä olette ajatelleet laatikkoa pitää? Lattialla? Pöydällä (pystyykö vauva potkuilla liikuttamaan laatikkoa?)?

itse en ole koskana henk. koht. ymmärtänyt miksi joku käyttää laatikkoa sänkynä. Useimmilla vanhemmilla Suomessa lienee varaa ostaa ihan oikeakin sänky. Pahvilaatikkoon laittamisesta tulee mieleen joku kehitysmaa... no, tiedän että on eräänlainen ""perinne""

kaverilla laatikko oli muistaakseni jonkun tosi matalan lipaston päällä. Itse ajattelin laittaa heti vauvan pinnasänkyyn mutta laittaa sänkyä peitoilla yms. pesämäisemmäksi ja pienemmäksi ettei ole ihan pienelle ahdistavan iso.

rv siis nyt 13+5

Hei,

itselleni tuli sellainen ajatus mieleen, että voisikohan vauvan antaa nukkua ensimmäiset viikot siinä laatikossa, ja meidän vanhempien keskellä sängyssä! Olisi siinä lähellä, mutta turvallisesti kuitenkin. Vaikka aluksi ajattelin, että omaan huoneeseen alusta asti, mutta nyt tuntuu siltä, että raaskiiko laittaa isossa asunnossa niin kauas... Sänky hankitaan, tottakai, ei ole rahasta kiinni!

Mutta miltä tuo ideani muista kuullostaa?

Hyvältä kuulostaa mie:n idea, jos vaan mahdutte sitten itse sinne sänkyynne kunnolla:)

Minä aion laittaa kyllä lapseni siihen pahvilaatikkoon nukkumaan alkuajoiksi, ei tunnu niin kehitysmaiseltakaan kun on nätiksi vuorattu kankaalla;)

Toki voi laittaa suoraan pinnasänkyynkin ja tehdä siitä pienemmän pesän, juuri siksi laitankin siihen laatikkoon että olisi vauvalla turvallisempi olo pienessä tilassa kuin suuressa sängyssä... Ja ihan siinä pinnasängyssä aion sitä laatikkoa pitää.

Meillä ainakin tyttö nukkui siinä pahvilaatikossa. Se on oikein hyvä siihen tarkoitukseen, tuntuu että niin pieni lapsi hukkuu isoon pinnasänkyyn.
Laatikosta saa oikein kauniin jos haluaa, eikä tosiaankaan tule mikään ""kehitysmaa"" mieleen. Tuli jotenkin paha olo tuosta ""kehitysmaa-kommentista"", kyseessä ei mielestäni ole mikään hassu perinne, vaan ihan tarkoituksenmukainen juttu. Meilläkin oli jo pinnasänky lapsen syntyessä, mutta silti vauva nukkui siinä laatikossa ensimmäiset kuukaudet.
Minä laitoin sellaisen nätin kankaan sänkylaatikon ympärille ja laatikko oli tosi pesämäinen, kodikas ja hyvä käytössä. Alussa meillä pidettiin laatikkoa sellaisen ison ""kahvipöydän"" päällä, enkä usko että vauva saa potkuillaan laatikkoa putoamaan mistään.

Meillä on hieno brion sänky ostettuna, mutta ajattelin antaa vauvan nukkua aluksi siinä laatikossa, jonka panemme sinne sänkyyn. Näin sänkyä ei tarvi vuorata ja vauva tuntee olonsa turvalliseksi. Sitten pitemmän päälle siirrämme laatikon pois sängystä ja vauvan itse sänkyyn nukkumaan.

Meillä tehdään kuten esikoisen kanssakin, eli pari ekaa kuukautta vauva nukkuu ""laatikossa"", joka on pinnasängyssä.

Laatikko on hyvä pienuutensa takia, vauva saataisi tuntea turvattomuutta kaiken sen ahtauden jälkeen, isossa pinnasängyssä. Toki kuten ed. mainitsi voi vauvan laittaa suoraan pinnikseen, mutta vuoraa sitä sitten pienemmäksi.

Meillä esikoinen nukkui viisikuiseksi asti pahvilaatikossa. Laatikko oli aluksi vanhempien makuuhuoneessa sellaisella telkkaripöydällä ja myöhemmin pinnasängyssä. Laatikossa pieni vauva on paremmiin ""pesässä"" kuin isossa pinnasängyssä.

Mä ompelin semmosen koristekankaan siihen laatikon päälle(tuli tosi nätti) ja laitoin sen sitten pinnasänkyyn, ettei koirat pääse heti liian uteliaana tutustumaan uuteen tulokkaaseen. Pinnasänky kun kuitenkin voi tuntua pikkuisesta liian isolle, kohdussa olon jälkeen(ainakin kuulemma jalat pitäs olla päädyssä kiinni, että ei tuu liian avaraa oloa)... meidän vaavi vaan ei viihtynyt tuossa laatikossa, ja vanhempiakin jotenkin ahdisti kun ei päässyt vauvaa näkemään. Niinpä pienensimme sitten pinnistä täkeillä sopivammaksi ja se oli meidän sängyssä kiinni(jolloin näimme vauvan). Tosin tuokaan ei kelvannut vaaville, joka suostui nukkumaan vasta meidän vieressä, joten perhepetiin oli siirtyminen 4kk.n taiston jälkeen;)

Yks hyvä vinkki oli muuten, jos haluaa nukkua perhepedissä, eikä heti uskalla nukkua vauvan vieressä/oma sänky on liian pehmeä tms.. Niin et leikkaa yhden sivun äippäpakkauksen laatikosta pois, jolloin laatikon voi laittaa sitten vanhempien sänkyyn. Ite mietin myös semmosen sairaalasängyn vuokraamista tälle pikku2.lle, ois kätevä, kun vois liikuttaa mukana;) Niitä on aina välillä mainostettu jossain lehdissä...Ja ne on kivoja, kun niistä näkee läpi:)

Hei,

Samoin minulle särähti tuo erään nimimerkin ajatus, että laatikon käyttäminen sänkynä olisi jotenkin ""kehitysmaalaista"". Näin ajatteleva ihminen vaikuttaa kypsymättömältä materialistilta.

Se, että ajattelee järkevästi ja samalla myös taloudellisesti ;-) ei välttämättä ole sidoksissa perheen rahatilanteeseen.

Oma pikapuoliin syntyvä vauvani nukkuu alkuajat kummitädiltä saadussa, 60-luvun pienessä rottinkisängyssä. Ja varmaan ihan on hyvät unet... Muutoin käyttäisin varmaankin juuri äitiyspakkuksen laatikkoa sitten kun (toivottavasti pian) sellaisen saan.

Esikoisella käytettiin laatikkoa aluksi, oli kaunis röyhelökangas niin laatikko näytti jopa söpöltä pikku sängyltä=). Sijoituspaikkana meillä oli sänkymme vieressä iso pyöreä ""pallo""korituoli jonka asetin vaakaan ja laatikon sen keskelle.

Tuleva nyytti ei laatikossa nuku kun en äitiyspakkausta edes ottanut mutta kyllä taidan hankkia rottinkisen ensisängyn kun en pientä raaski vielä pinnasänkyyn laittaa. Toki saisi sen pinnasängyn helposti vuorattua pienemmäksi mutta ehkä sitten kolmannelle kokeillaan sitä...

Mulla kaksi ekaa lasta nukku laatikossa!

Tää kolmas oli sairas, maitoallergia ja vastavirtaus!
Sen takia mulla oli vaunut sisällä ja ne toimi lapsen vuoteena. Se on ihan hyvä vaihtoehto, nukuttaa vaunuissa, kalliit vaunut tulee paremmin hyödynnettyä!

Moni tuttu on käyttänyt äitiyspakkauksen laatikkoa ja moni tuntuu pitävän siinä nukuttamista itsestään selvänä ensimmäisten kuukausien aikana! Itse en ymmärrä kuitenkaan... ja ajattelin laittaa pinnasänkyyn. Pesämäisen ajatus kuulostaa kyllä ihan kivalta, mutta enpä ole varma, että pieni vauva ymmärtää ympäröivää tilaansa niin laajasti, että hoksaa, onko seinä 15cm vai 30cm päässä... Peitto tiiviisti päälle tai kapaloon, ajattelin...

Toivottavasti sun kehto on tarpeeksi korkealla. Mä ostin kehdon tälle lapselle, jota piti nukuttaa sitten vaunuissa. Kehto oli niin matala, että mun selkä ei kestänyt lapsen sinne hoitamista, laittamista ja pois ottamista!

Eikös sen laatikon voi laittaa sinne pinnasänkyyn.. ainakin itselle ajateltuna parempi ratkaisu kun nukkua se laatikko sängyssä. Ja kyllä vauva tuntee olonsa siinä turvallisemmaksi. Ainakin meidän neuvolassa suunnittelivat sen laittamista pinnasänkyyn ja vaavi sinne.. =) Iloista odotusta kaikille!!!

Meillä oli tarkoitus laittaa tuo laatikko pinnasänkyyn ja vauvan nukkua siinä aluksi, hankin laatikkoon hienon suojuksenkin. Mutta vauva tykkäsikin alusta asti tilasta ja nukkui siis pinnasängyssä. Laatikossa otti joskus päiväunet, muttei siinä juuri viihtynyt.

Niin, suunnitella aina voi, lopullinen toteutus on sitten eri juttu:)

Eli kannattaa kyllä hankkia se sänkykin.

Ei kannata samaan sänkyä vauvaa laatikon kanssa ottaa, alusta asti kannattaa opettaa omaan sänkyyn.

Yhteistyössä