92/98 kokoja käyttävien lasten äidit hei! :) *pohdintaa*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtii ja pähkäilee :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtii ja pähkäilee :)

Vieras
Miten pitkään teillä on ollut koko 92 käytössä? Toki lapset on erimallisia (ja vaatteet!) ja kasvaa eritahtiin mutta kysyn kuitenkin :)

Mietin että kun lapsi on hetki sitten siirtynyt käyttämään kokoa 92, jota on ihan reippaasti valmiina.. Ni pyytäisinkö lahjaksi/ostaisinko lapselle valmiiksi kokoa 98, vai onko se sitten jo ensi kesä kun olis sopivia.. Olis monia kivoja kaupoissa ;)

Koska nyt kaupoissa olevat ovat kuitenki pääosin pitkähihaisia/lahkeisia jotka alkaa aika pian keväällä (ainakin paidat) jäädä pois käytöstä :/

Koko 92 oli pitkään käytössä, noin vuoden verran. Joskus 2,5-vuotiaana siirryttiin niihin ja nyt 3,5-vuotiaana siirtyi enimmäkseen kokoon 98/104. Hoikkanen kun on niin pikkuhousut vielä kokoa 90. Tämä siis kuopuksesta, muiden kohdalla en muista miten meni.

Meillä on 2v9kk tyttö.
Ekat 86cm vaatteet otettiin käyttöön vuoden iässä ja edelleen on samat vaatteet kaapissa.
Nyt ollaan kuitenkin pikku hiljaa siirtymässä 92seen, esimerkiksi paitoja ja sukkiksia ja legginsejä siinä koossa on jo paljon ja ovat ok kokoisia sopivalla kasvuvaralla, mekot ja housut ovat kuitenkin ks koossa vielä liian isoja.
Meidän tyttö on aina ollut tosi "hidaskasvuinen" ja siis lyhyt ikäisekseen, 86sillä vielä varmaan mentäisiin pitkään mutta mua ei haittaa se sopivan reilu kasvuvara, eli 92 on otettu jo osaksi kaappeihin. Meillä on mennyt kaikki koot pitkään, 56set siirrettiin kaapista pois 5kk iässä, viimeiset 74 1,5vuotiaana. Eli vaatteissakin on merkkikohtaisesti tosi paljon eroja ja puettajissakin on eroja, monikaan ei varmaan käyttäisi vaatteita niin reiluina kuin minä käytän, mutta mua ei haittaa kasvuvara, ompelen hihat esimerkiksi parilla pistolla käärityksi ym.

Eli mikäli tytön kasvu jatkaa samaa mallia, niin meillä 98 kokoon siirrytään luultavasti aikaisintaan ensi syksynä/talvena. Mutta koskaanhan ei voi ennustaa kasvupyrähdyksiä ym.

Kuinka reiluja 92 vaatteet ovat vielä lapsellesi? Jos ovat vielä sopivasti reiluja, niin silloin voi pyytää 92stakin toki, toisaalta jos ks kokoa kaapissa jo paljon on,miksei pyytäisi jo seuraavaa kokoa mutta tosiaan, sitä kannattaa miettiä, onko se 98 koko sitten just kesällä sopiva. Tosin varmaankin sitten olisi myös ensi syksynä jolloin vaatteet vielä mahtuisivat. Sinä itse tiedät varmasti parhaiten oman lapsesi kasvutahdin ym, vaihtuuko koot yleensä nopeasti? :)

Meillä taas jostain syystä meni kuopuksen kanssa sillai, että koko 86 tuntui menevän pitkään, sitten vähän aikaa meni 92 ja nyt tarvitaan jo 98 (tuli vissiin joku kasvuspurtti)
Poika on nyt 2v3kk

Isompien lasten osalta en enää muita

Meillä myös 2v9kk tyttö, yli vuosi sitten siirtyi käyttämään 92 kokoa, nyt vasta olen siirtänyt niitä pikkusiskon kaappiin ja alkanut hankkimaan tilalle 98/104. Viime talveksi ostettu 92 haalari ei mene enää alkuunkaan, mutta monet paidat ja varsinkin mekot menevät. Housuissa alkaa jäädä lahje lyhyeksi kun kykkii. Eli aika kauan tuo koko on meilläkin mennyt, nyt tuli joku kasvuspurtti kun mieluummin ostamme melkein 104 jo.

Meillä 86cm otettiin käyttöön viime keväänä, 92cm syksyllä ja nyt tuntuu jo 98cm sopivalta. Tyttö oli eilen 1,5v neuvolassa 88cm ja 14kg. Vaikea on kokoa etukäteen arvioida, lapset ovat niin erikokoisia ja yhtäkkiä tulee aina kasvuspurtteja.

Mä vielä lisään, kun luin aloituksen uudelleen, että jos teillä on nyt pajon niitä 92:sia niin mä pyytäisin kyllä lahjaksi 98. Luultavasti menevät vielä vuodenkin päästä (kun noita hihoja mietit), jos vasta olette juuri 92 siirtyneet. Eli sitten niillä lahjaavaatteilla olisi pidempi käyttöaika, kun voi vähän katsella kokoa. Jotkut on niin pientä kokoa, että meillä on käynyt parikin kertaa niin että lahjaksi saatu vaate onkin ollut sitten pieni, vaikka kokomerkintä onkin olllut "sopiva".

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;25239377:
Koko 92 oli pitkään käytössä, noin vuoden verran. Joskus 2,5-vuotiaana siirryttiin niihin ja nyt 3,5-vuotiaana siirtyi enimmäkseen kokoon 98/104. Hoikkanen kun on niin pikkuhousut vielä kokoa 90. Tämä siis kuopuksesta, muiden kohdalla en muista miten meni.

Tämä lapsi on kyllä pienikokoinen mulla nyt 3,5v kaksoset jotka käyttivät kesästä eli 3v synttäreistä tänne jouluun 98 kokoa. Nyt on paidat jo 104cm ja tytöllä myös housut. Poitsulla edelleen 98 mahtuu housuista.

Jos tällä hetkellä sopivia on tarpeeksi, pyytäisin seuraavaa kokoa. kesälläkin tarvitaan pitkähihaista ja lahkeista ainakin Suomen olosuhteissa.

Ehkä pyytäisin yövaatteita, sukkia tms mitä aina tarvitaan. Tai sitte lahjakorttia johonkin mieluiseen liikkeeseen. En pyytäisi enää kokoa 92 jos sitä kerta on tarpeeksi. Meillä oli koko 92 ehkä puoli vuotta käytössä, osin sen vuoksi että kesävaatteet voi ottaa reiluina käyttöön niin ostin kesäksi jo 98 kokoa, noista osa menee varmaan ens kesänäkin.
Mutta tuo käyttöaika riippuu paljon iästä, meillä siirryttiin 1v6kk noihin 92 senttisiin, alle kaksvuotiaana kasvua tulee vielä reilu kymmenen senttiä vuodelle, sen jälkeen selvästi vähempi.

meidän 2v 4kk alkoi käyttämään 92cm vaatteita viimekesänä eli n. 2- vuotiaana,lahjaksi olen pyytänyt 98cm vaatteita, jotka ovat vielä reiluja, mutta koska 92cm vaatteita on niin paljon.

Meillä 2,5v tyttö käyttää 98cm vaatteita, 92cm jäivät pieneksi syksyllä, mahtuivat vajaa ½vuotta. Nyt 98cm alkavat olla jo osittain pieniä. On siis kovin yksilöllistä :)

Yhteistyössä