9 -vuotiaalle sopiva polkupyörän koko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Siskoni poika on kasvanut liian isoksi vanhalle pyörälleen ja siskoni kanssa kun juttelin niin totesi että ei ole varaa tälle kesälle vielä ostaa pojalle isompaa pyörää(erosi juuri lasten isästä). Olen pojan kummi ja poika täyttää ensi kuussa 9v ja ajattelin että voisin ostaa hänelle synttärilahjaksi uuden pyörän. Ongelma kuitenkin on että oma lapseni on vielä sen verran pieni että minulla ei ole hajuakaan noista pyörien mitoista ja nyt mietinkin että minkä kokoluokan pyörää tuon ikäiselle pojalle kannattaisi katsoa ettei menisi ihan metsään? En haluaisi kysyä siskoltani koska pyörän olisi tarkoitus olla yllätys myös hänelle. :)
Poika on ikäisekseen keskimittainen.

Pyoria on monenlaisia, tuumakoko ei aina kerro oikeaa kokoa, koska runko maarittelee pyoran sopivuutta myos. Ja "keskipituinen" on tatanykya hyvin valja mittausperuste...

Mutta. Voisiko ajatella niin, etta - yllatykseksi molemmille, seka siskollesi etta kummipojallesi, vietkin heidat autoajelulle mika paatyy pyoraliikkeeseen ja missa sitten katsotte pojalle varmasti sopivan pyoran :). Sita pyoraa kun kannattaa ostotilanteessa testatakin etta on varmasti hallittavissa. Ja yllatysmomentti tuossakin tulee taytetyksi hyvinkin :)

Mukavia yhteisia pyorahankintareissuja seka juhlahumua :)!

Tyttärelleni ostin viime kesänä (oli silloin 8v) 26" pyörän.. ja hyvin pyöräili sillä viime kesänä ja nyt sai nostaa penkkiä tälle keväälle.

Riippuu paljon lapsen pituudesta joten voi olla että 24" saattaa olla pieni? Voithan kysyä pojan vanhemmilta lapsen pituuden, ei ne siitä arvaa mihin pituutta tarvitset..

Mun 8v on 24 ja todellakin 20 ois liian pieni. Lapsi on noin 140cm pitkä ja raajakas joten menee hyvin nykynen fillari. Ei kannata ostaa ap sokkona, rungot jne on niin erikokoisia ja mallisia. Pojan mummu oli ostanu yllärinä ja metsään meni. Ei ollenkaan ollu käypänen.Entä ap lahjakortti?

Tyttärelleni ostin viime kesänä (oli silloin 8v) 26" pyörän.. ja hyvin pyöräili sillä viime kesänä ja nyt sai nostaa penkkiä tälle keväälle.

Riippuu paljon lapsen pituudesta joten voi olla että 24" saattaa olla pieni? Voithan kysyä pojan vanhemmilta lapsen pituuden, ei ne siitä arvaa mihin pituutta tarvitset..

Ei kannata tuijottaa sitä rengaskokoa. Hyvin suuri osa aikuisille suunnatuista pyöristä on 24-tuumaisia, mm. maastopyörät pääosin.

Kyllä tuon ikäiselle parasta olisi päästä valitsemaan itse se pyörä, tulisi sitten samalla mieluinen ja sopivan kokoinen. Minulla on 3 v vanhempi poika, ja ehdoton sääntö on, että pyörässä ei saa olla vaihteita. Ja muuten vaihtoehdot on Jopo tai mummopyörä.

Yleensä satulassa ja ohjaustangossa on reippaasti säätövaraa. Runkokoko ja varsinkin rengaskoko ovat vähemmän tärkeitä.

Kylllä vaan rungon koko on tärkeä. Siinä meni metsään mummullakin että huolimatta satulasäädöstä ei lapsi yltäny kunnolla tangolle. Vaikka rengaskoko on sama kun nykysessä jossa ylettyy hyvin. Ja pitkäjalkaisena tuo ei mahdu kunnolla johonkin pyörään siinä kun toiseen menee oikein hyvin.

Yhteinen retki ei valitettavasti onnistu. :(
Olisiko tuo 24" siis varmempi valinta kuin 20"?

Siis ehdottomasti, meillä 7-vuotiaskin ajaa jo 24":lla! Pitkä poika tosin, 134cm, mutta tod.näk. 9v on siitäkin pidempi. Meidän 10v hajotti juuri viimeviikolla omansa 24", ja otti käyttöön isoveljen vanhan 26" eikä se ole ollenkaan liian iso! Tällä pojalla on mittaa 152cm. Nää meidän pyörät on Cresentejä.

Suosittelen kokeilemaan pyörää, koska osa voi olla raskaampi polkea tai ohjaustanko ikävän mallinen tms. Tunturi-pyörät on hyviä, mutta edullisempiakin löytyy. Mutta siis urheilukaupasta kannattaa ostaa mieluummin kuin marketista.

Yhteistyössä