9-vuotiaalla usein pääkipua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen nyt alkanut huolestumaan että jos jotain on vialla. 9-vuotias on alkanut valittelemaan pääkipua; ei nyt sentään joka päivä mutta parina kolmena iltana viikossa valittaa että on pää kipeä. Olen luullut että särkee vain iltaisin ja pistänyt sen piikkiin että on väsynyt ym. Tänään sanoi että särki esimerkiksi jo aamulla kun meni kouluun. On siis nyt pää kipeä.

Ulkoilee joka päivä useita tunteja, syö eikä istu koneen ääressä paljoa. Mietin mitä tuo voi olla? Pelko jostain aivokasvaimesta nostaa päätä. Sanoi että jos vaikka yskii tmv. niin sattuu vielä enemmän - eikö aivokasvain juuri kipuile ponnistuksessa.

erään tuttavan lapsi valitteli aikanaa pääkivusta. asiaa ihmeteltiin suhteellisen pitkään, kunnes kiropraktikko huomasi. että lapsen jalat olivat hiukan eri pituiset - lonkka oli jotenkin "vinosti" tai jotain. Jalat niksautettiin kuntoon ja pääkivut loppuivat. toivottavasti on jostain tämmöisestä, eikä mikään kasvain.

Mulla on ollut ihan pienestä asti migreeni, ja justiinsa tuossa 9-vuoden paikkeilla sitä alkoi olla tosi usein. Päätä särki useamman kerran viikossa, ja usein kipu yltyi niin pahaksi että oksentelukin astui kehiin.
Migreeni pysyi mulla melkoisen pahana aina siihen asti, että tulin raskaaksi ensimmäisen kerran. Sittemmin kohtaukset ovat helpottaneet ja harventuneet todella paljon. Opiskeluaikoina migreeni oli pahimmillaan, (9-vuotias voi olla just sen ikäinen että alkaa stressaamaan kouluasioitaan ja jännittää esim. koe-menestystä), työelämässä sitten helpotti kun vaan pidin huolen siitä että hartiat ei jumitu.
Kannattaa käydä neurologilla, jotta voitte heti saada diagnoosin ja kunnon lääkkeet (oli kyse sitten migreenistä tai jostain muusta) . Ja kokeile hieroa hartioita pääkivun yllättäessä, se on keino joka usein auttaa mua enemmän kuin lääkkeet.

No ei ensimmäisenä kannata kasvainta miettiä. Todennäköisempiä syitä on mm. migreeni, näköongelmat, purentavirheet tms. Eli kannattaisi tutkituttaa näkö ja käydä hammaslääkärillä ainakin ensi alkuun.

Meillä on kyllä suvussa migreeniä ja itsellänikin se on; tosin puhkesi vasta tuossa parinkympin tietämillä. Muuten on ihan terve poika tai siis ei valittele mitään oireita, ei ole väsynyt tmv. Toki mennään lääkäriin jos näin jatkuu, haluaisin vaan lukea muitakin vaihtoehtoja näille kasvainpeloilleni. Kiitos vastauksista. Lisää luen mielellään.

Meillä oli sama juttu, paheni vaan viikko viikolta, lopulta lapsi illalla itki että taas pää sattuu. Käskin mennä kouluterveydenhoitajalle seur. päivänä ja huono näköhän sieltä löytyi. Käytännössä lapseni oli melkein "sokea", ei siis nähnyt esim. taululle koulussa. Ei ihme että matikka oli vaikeaa kun ei raukka nähnyt mitä ope opetti.

onko sitä tarkastettu ja milloin,jos ei paljon pelaa,niin onko ollut flunssaa tms,mistä olisi voinut jäädä päänsärkyä?
meilläkin 8v oli tuossa muutaman kerran päänsärkyä ja kerran hain kotiin koulusta kesken päivän,mutta silloin oli ollut flunsassakin,ja pelaamista rajoittanut,niin ei ole särkenyt.

Lapselle ollaan kyllä laittamassa raudat kun hampaita on jouduttu välistä poistamaan ja ne jotka suussa on, kasvaa vinoon. Voisiko tuo siis vaikuttaa asiaan?
tiiätkö, mun pojalla oli ihan sama homma, toiseksi viimeinen hammas oli poistettu molemmin puolin ja viimeiset kasvoi vinoon, raudat laitettiin....nyt ei ole ollut pääkipua.
Empä itsekään huomannut yhteyttä silloin.. :)

Yhteistyössä