8v yksin junassa, laittaisitko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KiiajaVille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

KiiajaVille

Aktiivinen jäsen
21.05.2008
9 667
1
36
Suunnittelen, että lapsi tulisi mummilasta kotiin yksin junalla, ikää 8v (täyttää ensviikolla)
Matka kestää tunnin, 2 väliasemaa ei vaihtoja.

Mies ja mummi on vastaan ja epäileväisiä.. Olenko nyt jotenkin liian "salliva" vai mitä?

Lasta itseään huolettaa se, mistä saa euroja lippuihin ja mistä lipun voi ostaa.

Vai olisiko sittenkin parempi käydä hakemassa lapsi itse..

Ostatte lipun etukäteen, joku saattaa asemalle ja samalla mainitsee konnarille (jos juna pysähtyy asemalla vain hetken, tulee ainakin joku heistä kyllä käymään siinä laiturilla) että kahdeksan vee tässä matkustaa yksin.

Lapselle vielä ohjeistus siitä että oudossa tilanteessa ei pidä hätääntyä vaan kysyä apua konnarilta.

Mä oon itse kulkenut joskus muutaman sata kilometriä, kahdella vaihdolla ja olin 6-vuotias. Konduktööri tosin aina ohjasi mut seuraavaan junaan ja muutenkin katsoi perään. Ja tästä nyt on "hetki" aikaa..

Mutta siis.. en pidä aivan pönttönä ideana tuota. Riippuu tietysti paljon lapsestakin.

En laittaisi.

Itse istuin aikoinaan junassa Jyväskylä-Seinäjoki välin n. 7-vuotiaan tytön vieressä, vanhemmat toivat laspen junaan ja sanoivat, että katsoiinko hieman perään, että isovanhemmat ovat vastassa Seinäjoella. Matka meni ihan hyvin, lapsi piirsi minulle kuvan hevosesta =)

Junassa vain voi olla muunkinlaisia matkustajia ja matka voi olla suorastaan pelottava.

[QUOTE="vieras";26762705]

Junassa vain voi olla muunkinlaisia matkustajia ja matka voi olla suorastaan pelottava.[/QUOTE]

Niinpäniin... lapset tynnyriin ja sitä rataa..

No en osaa 8 vuotiaasta sanoa, mutta minusta on liioiteltua, että anoppi ja mies on sitä mieltä että täysin normaali 12 vuotias EI VOI kulkea junalla yksin 200 kilometriä. Tästä syystä kuljettelevät lasta...
lapsikin vois saada onnistumisen kokemuksen, kun pääsis kulkeen mut...

juu, kyllä lasta hieman jännittäisi matka mutta uskon, että pärjäisi kuitenkin ihan hyvin (leikkivaunussa)

Mutta päätyivät nyt mummin ja paapan kanssa siihen että paappa tulee junassa mukana. Vähän halvempaa kuin autolla haku/tuominen tai että lähtisin itse hakemaan junalla.
Toisella kertaa sitten yksin :)

Ite kulin ton ikäsenä yksin Imatralta Helsinkiin, Kouvolaan ja Lahteen muutamia kertoja vuodessa junalla. Ekat kerrat oli vähän jännittäviä, mutta äkkiä siihen tottui. Kunhan saa vaan taottua lapsen päähän, millä asemalla vasta noustaan pois...

Ei kai tuossa pitäis olla mitään ongelmaa, yksinhuoltajien lapset esim tottuneesti matkustaa tuommoisia matkoja. Ja ainakin ennen vanhaam konmari katsoi perään yksinmatkustavia lapsia kun asiasta sovittiin. Itse matkustin veljeni kanssa rovaniemi-helsinkiä väliä yöjunalla kun olin 9 ja veli 10.

riipuu varmaan lapsesta mutta itse tuon ikäsenä matkustni yksin helsinki-imatra väliä junalla, viihdyin ihan hyvin lasten vaunussa tai leffa vaunussa :) konnaritkin oli mukavia ja kvivät välillä jututtamassa :)

No me asutaan Pohjois-Suomessa. Jonkun 1,5h pitkän Rovaniemi-Kemijärvi välin pistäisin kulkemaan, koska siinä ei ole mitään vaihtoja jne ja yleensä niin hiljaista junassa. Mutta jossain Etelä-Suomessa en ehkä laittaisi siellä on niin paljon väkeä isot asemat jne.

Minä laittaisin jos lapsi itse olisi siihen valmis ja halukas. Kuitenkin loppujen lopuksi lyhyestä matkasta kyse jos vaan tunnin kestää eikä junanvaihtoja ole. Tietysti myös lapsen luonne vaikutta, jos noudattaa annettuja ohjeita eikä yksin lähde seikkailemaan niin mikäs siinä on matkustaa.

Ainoastaan, jos junalla matkustaminen olisi tuttua lapselle, hänellä olisi lippu valmiina ja joku saattaisi hänet junaan ja joku toinen tulisi vastaan. Ja lapsella olisi kännykkä mukana.

Yhteistyössä