8KK vauva ei ryömi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippänen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äippänen"

Vieras
8KK neuvolassa terveydenhoitaja ihmetteli, kun ei vielä liiku. Pyörii vain napansa ympäri, mutta ei ryömi tai konttaa senttiäkään. Pitäisi tämän ikäisenä jo kuulemma vähintään ryömiä eteenpäin.

Ei myöskään osaa istua ilman tukea ja sekin kuulemma on erikoista.

Onko muilla ollut näin? Olen kuvitellu, että on ihan normaalia, että 8KK ei liiku.. tai siis kyllhän varmaan suurin osa liikkuu, mutta en ole epänormaalina pitänyt sitäkään, että ei liiku.. Pitääkö tässä ny huolestua muka jo?

Onhan lapsella mahdollisuus opetella liikkumista?Lihakset vahvistuu vaan harjoituksella.Eli pois sitteristä ja sylistä ja peiton päälle lattialle "treenaamaan" Toivottavasti ei ole mitään huolen aihetta :)

No, ei muuten ryömi meilläkään poju vielä, vaikka onkin muutamaa päivää vaille 8kuukautta.. Just silleen napansa ympärillä pyörii.. ja nopeesti muuten pyöriiki.. välillä nousee vauhdissa sellaseen puolittaiseen konttausasentoonkin, kun niin hurjana potkii vauhtia..:O

Eikä todellakaan istu ilman tukea..:D Tai no, jos oikein asettelee tasapainoon, ni pysyy kaksi sekunttia istumassa (sit heilauttaa päätä/kättä ja kellahtaa kumoon... ja se on pojun mielestä hulvattoman hauskaa hommaa se kellahtelu..:D)

Saa nähdä, mitä meille terkka sanoo, kun pe on 8kk neuvola... Mun käsityksen mukaan ei khyl ole mikään erikoinen asia, ettei 8kk lryömi/konttaa.. Hitaasti lähtee meidän vauvat liikenteeseen, mutta ei mun mielestä mitenkään epänormaalin hitaasti...

Ei tarvi osata. Meillä sanottiin 8 kk neuvolassa, että jos 10 kk iässä ei liiku millään tavalla, voisi miettiä fysioterapiaa. Tyttö ei missään vaiheessa ryöminyt, vaan ehti just 10 kk neuvolaa ennen oppia konttamaan. Käveli 1 v 4 kk ja nyt 2-vuotiaana ihan muiden ikäistensä veroinen. Kaikki omaan tahtiinsa, minusta tuo kuulostaa ihan normaalilta.

Onko hällä kuitenkin yritystä liikkua? Pakitteleeko, kieriikö (tai kääntyy ylipäätään molempiin suuntiin), nouseeko konttausasentoon?

Meillä tuo 8kk ikäinen kuopus näytti jotenkin ohittaneen ryömimisvaiheen. Tasan 8kk täyttäessään lähti konttaamaan, konttuaasentoa oli harjoitellut ja siinä huojunut jostain 6kk iästä. Pakitellen ja pyörien oli kyllä liikkunut jo aiemmin, mutta nyt vasta lähti kunnolla liikkeelle. Istua alkoi 7,5kk ikäisenä, tosin oli siihen mennessä jo parin viikon ajan osannut nousta istuma-asentoon.

Mutta siis jos yritystä liikkelle on ja kyse on vaan "hokaamisesta", en olisi huolissani. Mutta jos taas lapsi on yleisesti veltto ja/tai makaa vaan maassa ilman yritystä eteenpäin niin silloin huolestuisin. meillä kahdella isommalla lapsella on ollut motorisia ongelmia runsaastikin ja keskimmäinen pääsi fysioterapiaan juuri 8kk iässä kun ei istunut eikä ryöminyt ja kääntyminenkin oli satunnaista.

Meillä 7kk joka ei myöskään ryömi. Kääntyy vatsalleen ja siinä se... Selälteen liikkuu paikasta toiseen jos tarvetta.

Sanoja on alkanut kuitenkin tulemaan, eli lienee liikkuminen jäänyt sanojen alle ainakin toistaiseksi.

Meillä kyllä nousi jo seisomaankin ihan yksin 7 kk 3 vko ikäisenä. Oli olkkarin lattialla ja siitä hilas itsensä yksin seisomaan pitäen kiinni sohvapöydästä. Siitä ei menny ku viikko, niin otti sivuaskelia pitäen kiinni pöydästä. Kääntyili ympäri pari pv vajaa 3 kk ikäisenä.

mua syytettiin lapsen kehityksen vaarantamisesta, koska ei 8-kuisena ryöminyt. Ei kyllä ryöminyt naapurinkaan kakara, mutta mt-ongelmien vuoksi mä olin kiva maalitaulu tuossakin asiassa.

Meillä lääkäri kysyi varovaisen oloisesti 8 kk neuvolassa, että "jos pojan laittaa lattialle, niin liikkuuko mitenkään?". Tuosta kysymyksestä olin hieman huvittunut, koska meillä poika käveli jo silloin. Ymmärsin kuitenkin, että kaikki eivät välttämättä vielä siinä vaiheessa liiku, ja tuon kysymyksen perusteella uskoisin sen olevan ihan normaalia.

Lapset ovat yksilöitä ja oppivat asiat omassa tahdissaan. Toiset puhua pälpättävät vuoden ikäisinä, toiset eivät sano sanaakaan ennen kahden vuoden ikää. Toiset kävelevät 8 kk ikäisinä ja toiset alkavat konttaamaan vuoden iässä.

Jos lapsi kuitenkin jotain touhuaa, niin tuskin on hätää. :)

• Tykkää
Reactions: idunnor
Viettää suurimman osan päivästä lattialla viltin päällä eli "treeniaikaa" saa aika paljon.
Ei ole muuten veltto, istuminenkin jo lähes sujuu :) Ja itse yrittää nousta istumaan, jos on esim. sylissä puoli-istuvassa asennossa.

Kyllä yrittää eteenpäin mennä, mutta ei vain luonnistu... Ei osaa ottaa varpailla lattiasta vauhtia liikkumiseen vaan potkii ilmaa..:O No, ehkä tosiaan on vain hoksaamisesta kiinni... jos hoksasi potkia lattiaa eikä ilmaa niin varmaan pääsisi eteenpäin....

Syntyi viikolla 31+2

[QUOTE="AApee";24322137]Viettää suurimman osan päivästä lattialla viltin päällä eli "treeniaikaa" saa aika paljon.
Ei ole muuten veltto, istuminenkin jo lähes sujuu :) Ja itse yrittää nousta istumaan, jos on esim. sylissä puoli-istuvassa asennossa.

Kyllä yrittää eteenpäin mennä, mutta ei vain luonnistu... Ei osaa ottaa varpailla lattiasta vauhtia liikkumiseen vaan potkii ilmaa..:O No, ehkä tosiaan on vain hoksaamisesta kiinni... jos hoksasi potkia lattiaa eikä ilmaa niin varmaan pääsisi eteenpäin....

Syntyi viikolla 31+2[/QUOTE]

Hahaa! Meillä on sama! :D Koivet vaan vispaa ilmaa eikä vauva ota varpailla lattiasta tukea olleskaa.. Oon miettiny, että pitää olla varmaan ihan sairaan hyvät selkälihakset, ku jaksaa mahallaan yläviistoon potkia koko päivän..:D Huh, mitä treeniä!

Meillä muuten on poju ruvennu kiipeilemään.. Pyörii napansa ympärillä kaaaaauan ja lopulta päätyy sattumalta lähelle esim. pöydän jalkaa.. ottaa pöydän jalasta tukea ja kiskoo itseään käsillä ylöspäin..:O Saa kevyesti napansa irti lattiasta tuohon tyyliin.. Ei siis liiku, mutta kiipeilee kyllä.....O.o

Yhteistyössä