8kk neuvolassa puuttuivat suojaheijasteet, nyt 9kk eikä vieläkään varaa käsiin tms!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Istuu tukevasti, mutta ykskaks saattaa haluta selälleen ja humpsahuttaa taakse kaatua, siksi ei voi yksin antaa istua. Ei ryömi, eikä konttaa. Mitenkäs näiden heijasteiden kanssa; varhaisheijasteetkin olivat mielestäni melko pitkään, morotti vielä puolivuotiaana käsillään kun jotain säikähti. Iso, jäntevä ja voimakas vauva on.

[QUOTE="vieras";23741712]Eikö terveydenhoitaja sitten kommentoinut mitenkään? Tarkkaillaanko lapsesi tilannetta, vai kuinka teillä tästä eteenpäin?[/QUOTE]

Hän pyöritteli päätään, että miten voi olla mahdollista, ettei lapsi vielä 8kk iässä konttaa tai ryömi. Lääkäri tutki heijasteet ja sanoi, että hivenen vain varaa ylösalaisin "pudotettaessa" toiseen käteen, toinen nyrkki meni suuhun, kuten aina kun vauvaa jännittää. Ei lääkäri niinkään hätäillyt, mutta terveydenhoitaja meni heti tympeäksi. Mitään ei jatkotoimenpiteistä sanottu. Mitä minun olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko pitänyt keinuttaa istuen puolelta toiselle, jotta oppii varaamaan? Sain sellaisen kuvan, että olisi pitänyt.. Ja istuttaakin pitäisi, mutta emme uskaltaneet väkisin. Vauvamme on samanikäisten ryhmässä ollut ainoa jo jonkin aikaa joka ei liiku kuten muut.

Meidän tyttö oppi ryömimään vasta vajaan vuoden ikäisenä, kävelemään ja konttaamaan pari päivää ennen 1,5-vuotissynttäreitään. Nyt hän on 1 v. 8 kk ja juoksee menemään ihan yhtä vauhdikkaasti kuin muut ikäisensä. Kyllä meille tuli neuvolasta lähete fyssarille 8 kk iässä, mutta eipä niistä käynneistä ollut paljon hyötyä, kun menivät aina itkuksi. Meilläkin isokokoinen ja roteva lapsi, joten luulen että kyse oli vaan ns. kypsymisestä.

Millä tavalla vauvaa on pidetty, tarkoitan että onko ollu paljon autokaukalossa tai sitterissä? Jos niissä on liikaa niin ne voi viivästyttää tuota kehitystä. Syli, esim kantoliinassa tai kantorepussa, on oikein erinomainen paikka missä vauvan motoriikka kehittyy! Samoin lattia on hyvä.

Tuo, että terkan mielestä 8kk pitäis istua ja ryömiä - meidän esikoinen istui vasta 10kk iässä ilman tukea, ryömimään oppi 9kk vanhana. Nyt se menee kouluun syksyllä ja on täysin normaali lapsi. Mun mielestä on hätäilyä jos vaaditaan että 8kk tekee jo kaikkea tota, monikaan ei tee.

mä tiiän yhen joka ei kanssa ryömi tms 8kk iässä..kehottivat käymään fysioterapiassa, mutta ei sieltäkään mitään vikaa löytynyt.. Jotkut tuossa iässä jo kävelevät :) KYllä se siitä liikkeelle lähtee, voi nopeasti sitten siitä edetä. Soitapa sille terveydenhoitajalle ja kysy miten olisi parasta tehdä? Luulisi että antoi ohjeita jatkoon?

Perussääntö on, että 10kk iässä pitäisi edetä jollakin keinolla. Eli jos 10kk iässä ei vielä liiku mitenkään, niin fysioterapia on tarpeen. Lasta voi auttaa hahmottamaan ryömimisliikkeen niin, että laittaa vatsan alle tyynyn tai pyyherullan ja leluja eteen ja sitten keinuttelee vauvaa siinä edestakaisin. Suojaheijasteissa sama juttu, että 10kk iässä pitäisi tulla viimeistään. Niitä tosin ei voi opettaa, vaan tulevat yleensä neljän kuukauden päästä moron sammumisesta. Meillä morotus loppui 5kk iässä ja 9kk iässä alkoi suojaheijasteet löytyä.

en olis tuosta liikkumisesta huolissani. Temperamentti merkkaa paljon. Esikoinen oli rauhallinen ja lähti hitaasti liikkeelle. Edelleen on rauhallinen toimissaan. Mutta noista heijasteista varmaan hötkynä äitinä olisin huolissani. Niitä tosin ei voi opettaa, vaan tulevat aikanaan.

Meidän poika on 9kk.
Ryömii kyllä, reilun kuukauden on ryöminyt, menee konttausasentoon mutta ei konttaa.
Istumaan on äskettäin ruvennut, mutta kaatuu siitä joskus, ei siis suojaheijastetta.

Esikoinen joutui 8kk ikäisenä fyssarille kun ei ryöminyt, oli minusta aika turhaa mutta käytiin anyway.
Nää molemmat meillä "hitaita" liikkeelle lähtijöitä, jos tätä kehitystä hitaaksi voi sanoa... Anoppilasta tulee kommenttia siihen tyyliin että hitaita ollaan.

No mutta, kysy vielä neuvolasta jos mieltäsi painaa. Esim sinne fyssarille menosta tms.?

ja toi 8kk on kanssa isokokoinen. Kääntyileeko akselin ympäri? Yrittää nytkyttää eteenpäin?

Vauva on kieriskellyt akselin ympäri 6kk iästä asti, 5kk ikäisenä kääntyi mahalleen. Alle 2kk ikäisenä aloitti liikkumisen kääntyilemällä jatkuvasti selälleen. Vauva on nopea pyörimisliikkeissään, ja etenee pyörien lattialla. Hän on luonteeltaan hyvin tasainen joten liekö laiskuutta myös. Hän koettaa nostaa peppuaan ja kurottelee tavaroita, vähän peruuttaa. Ei osaa taputtaa, eikä vilkuttaa. Ymmärtää kuitenkin monia sanoja. Katselee raajojani, kun näytän konttausmallia.

Ihan kuin vauvaa ei huvittais istua lainkaan. Istuu kyllä kun laitetaan mut tykkää laittaa pitkäkseen jossain vaiheessa. Pitääkö odottaa että on itte valmis istumaan?

[QUOTE="katmat";23746246]Millä tavalla vauvaa on pidetty, tarkoitan että onko ollu paljon autokaukalossa tai sitterissä? Jos niissä on liikaa niin ne voi viivästyttää tuota kehitystä. Syli, esim kantoliinassa tai kantorepussa, on oikein erinomainen paikka missä vauvan motoriikka kehittyy! Samoin lattia on hyvä.

Tuo, että terkan mielestä 8kk pitäis istua ja ryömiä - meidän esikoinen istui vasta 10kk iässä ilman tukea, ryömimään oppi 9kk vanhana. Nyt se menee kouluun syksyllä ja on täysin normaali lapsi. Mun mielestä on hätäilyä jos vaaditaan että 8kk tekee jo kaikkea tota, monikaan ei tee.[/QUOTE]

Vauva on ollut hirvittävän paljon lattialla, jopa niin paljon, että jälkeenpäin mietin, olenko pitänyt liikaa. Mutta hän viihtyy siellä, tutkii paikkoja jne. Sitterissä oli ihan pienenä kun aloitti kiinteitä syömään eikä saanut istua, ei tosiaankaan paljon. Kaukalossa jonkin verran, mutta matkat eivät ole olleet hirmu pitkiä. Sylissä olen pukenut jo kuukauden päivät, en isoa lasta viitsi vängällä pitää hoitopöydällä. Pissivaipat vaihdetaan sylissä usein myös. Syliä saa aina kun haluaa mutta on niin utelias, ettei aina malta olla sylissä. Pitää päästä katselemaan tavaroita. Sylissä pidän milloin mitenkin, voimakastekoista lasta on helppo kannatella. Käytän häntä jumpatessa "käsipainona" , heh, eli lattialla makaan ja nostan vauvalla "puntteja" jne. Hyppyytän, ja vauva tykkää itse ponnistaa sylissä hyppimään.

Neljän lapsen äitinä en olis huolissani ollenkaan. Ei kuulosta millään tapaa hälyyttävältä. Jos mun lapsesta olisi sanottu sama, olisin hymähtänyt, että vai niin.

Nyt himpun alle 10kk ikäisistä kaksosista toinen nousee varovasti seisomaan ja istuu tukevasti. Pääsee itse istumaan ja siitä pois. Konttaa hyvin. On kontannut jo 2kk. Toinen ryömii nipin napin, laiskasti ja vain jos on "pakko" eli pitää hakea siskolta lelu... Ei nouse istumaan ja js hänen laittaa istumaan, kellahtaa kohta. KUKAAN ei ole ollut huolissaan, eikäö kysellyt kehityksestä.

Lapsi on kuitenkin jäntevä, mutta hidas. Laiskahko ehkä. Miksi liikkua, kun kaikki tulee nokan alle, kun huutaa. :D

Älä murehdi. Kyllä sitä vielä kerkiää.

Seuraavalla neuvolakäynnillä kuulemma tarkastetaan, joko konttaa, ja sitten passitetaan mm. neurologisiin tutkimuksiin, mikäli fysioterapiassa ei löydy vikaa. Nämä tasaiset tyynet vauvat jäävät auttamatta noiden vilkkaimpien varjoon, näkee kyllä kyläillessäkin että liikkuvaisia lapsia pidetään normaaleina ja meidän hyväntuulista leluilla leikkijää katsotaan nenänvartta pitkin. Toinen iloisena juttelee ja leikkii kiltisti, ja ihmetellään vaan, miksei sillä ole halua hankkia kuhmuja päähänsä..

Meillä nuorimmainen lapsi oli vauvana isokokoinen ja pyöreä, eikä viihtynyt koskaa lattialla mahallaa. Eikä siis koskaan oppinut nousemaan käsien varaan lattialla maatessaan. Oli vasta 9 kuukautta kun oppi istumaan ja silloinkin saattoi joskus kaatua suoraan nokalleen maahan, kun ei kädet tulleet varaamaan vastaan. Pikku hiljaa sitten alko käyttään käsiään ja konttasi reilun vuoden ikäisenä ja käveli 1 v 8 kk:n ikäisenä. Sen jälkeen jo juoksikin saman tien ja 2 vuotiaana liikkui ihan ikätasoonsa vastaavasti. Nyj jo 6 v ja hyppii ja juoksee minkä ehtii. Toiset vaan on vähän hitaampia aloittamaan, älä ole huolissasi, vaan nauti vielä kun ei kaahaile yhtenään paikasta toiseen :)

Meillä nuorimmainen lapsi oli vauvana isokokoinen ja pyöreä, eikä viihtynyt koskaa lattialla mahallaa. Eikä siis koskaan oppinut nousemaan käsien varaan lattialla maatessaan. Oli vasta 9 kuukautta kun oppi istumaan ja silloinkin saattoi joskus kaatua suoraan nokalleen maahan, kun ei kädet tulleet varaamaan vastaan. Pikku hiljaa sitten alko käyttään käsiään ja konttasi reilun vuoden ikäisenä ja käveli 1 v 8 kk:n ikäisenä. Sen jälkeen jo juoksikin saman tien ja 2 vuotiaana liikkui ihan ikätasoonsa vastaavasti. Nyj jo 6 v ja hyppii ja juoksee minkä ehtii. Toiset vaan on vähän hitaampia aloittamaan, älä ole huolissasi, vaan nauti vielä kun ei kaahaile yhtenään paikasta toiseen :)

No sehän tässä just hauskaa onkin, että mulla ei olisi hätä, ellei oltais koko ajan vihjailtu ettei vauvalla ole kaikki ok.. tuntuu niinkuin lasta jo nyt kiusattais kun ei ole ihan samanlainen kuin ehkä suurin osa. Meillä menee päivät mahtavasti, kun ei tarvitse "neuvotella" temperamenttisen taaperon kanssa, vauva jaksaa keskittyä asioihin ihan kunnolla, ei kyllästy paikallaan oloon minuutissa jne. Touhuamme joko yhdessä tai erikseen. Minusta vauvani vaikuttaa hirmu onnelliselta ja tyytyväiseltä.

[QUOTE="aha";23747156]Tää pieni on siis jo hoidossa? Ehkäpä se jarruttaa kehitystä, onko tullut mieleen?????[/QUOTE]

Anteeksi, nyt en käsittänyt, missä hoidossa? Kotona olen vanhempainvapaalla vauvan kanssa.

[QUOTE="aha";23747156]Tää pieni on siis jo hoidossa? Ehkäpä se jarruttaa kehitystä, onko tullut mieleen?????[/QUOTE]

Voi jumankekka näitä valopäitä. Suurennnuslasi esillä kyyläämässä ja kiljumassa. Järjenjättiläinen oikein. Hanki kunnon ripuli, niin saat tekemistä. =)

Minun tyttöni lähti ryömimään ensimmäisen kerran 8kk 2vko ikäisenä. Siitä parin viikon päästä konttasi, nousi tukea vasten seisomaan ja alkoi kävellä 11kk. Istumaan hän nousi itsenäisesti himpun verran alle 9kk. On nyt 2,5 vuotiaana erittäin taitava liikkuja, juoksee, kiipeää, hyppii, tekee kuperkeikkaa ym. En siis huolehtisi sinuna yhtään.

[QUOTE="aapee";23747176]Anteeksi, nyt en käsittänyt, missä hoidossa? Kotona olen vanhempainvapaalla vauvan kanssa.[/QUOTE]

Jos tarkoitit tuota "samanikäisten ryhmää" mistä aiemmin puhuin, niin kyse on semmoisesta perhekerhosta missä samanikäiset lapset kokoontuvat. Vauvoille on omansa myös. Lapseni kotihoidetaan 1,5-vuotiaaksi.

Minun tyttöni lähti ryömimään ensimmäisen kerran 8kk 2vko ikäisenä. Siitä parin viikon päästä konttasi, nousi tukea vasten seisomaan ja alkoi kävellä 11kk. Istumaan hän nousi itsenäisesti himpun verran alle 9kk. On nyt 2,5 vuotiaana erittäin taitava liikkuja, juoksee, kiipeää, hyppii, tekee kuperkeikkaa ym. En siis huolehtisi sinuna yhtään.

Tuntuu vain pahalta oman lapsen puolesta, kun joku aikuinen vihjailee vahingoniloisena hänen olevan kehityksestä pahasti jäljessä.. Minä kyllä olen sellainen hirmuemo, että lastani ei kiusata, joten nämä vihjailijat jäävät elämästäni pois. Kauan kaivattua lastani ei haukuta, oli hän mitä tahansa. Kiusaaminen on eräs hirveimmistä asioista mitä tiedän ja siksi suhtaudun pelokkaasti.

Yhteistyössä