8 kk nousee seisomaan ja kävelee tukia pitkin - suurin osa tuossa iässäkö?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Jos tasan 8 kk nousee itse seisomaan ja kävelee sivuttain tukia pitkin, niin onko kyseessä aivan tavanomainen kehitys, eli suurin osa lähtee tuossa vaiheessa, vain onko jotenkin edellä? Lapset on joo yksilöitä, mutta voihan näitä yleistyksiä tehdä. Eli nouseeko suurin osa lapsista tohon aikaan itse pystyyn?

siiri
Kyllä meillä oli tuossa vaiheessa jo noussut, taisi olla vajaa 7kk kun alkoi kävellä tukea vasten ja sen neuvolan ruksitalukon mukaan ihan keskiverto vauhtia kehitys etenee.

Tuo kuopus lähti joskus 6kk kävelemään tukea vasten, esikoinen taisi olla 8kk tienoilla ja keskimmäinen 7kk. En tiedä mikä on "normaalia", meillä keskiarvona tuo 7kk :D Joka tapauksessa hieno taito ja avaa maailmaa lapselle huomattavasti! =)

Alkuperäinen kirjoittaja mimasa:
meillä esikot(kaksoset) käveli jo ilman tukea 8kk jäi konttaaminen välistä kokonaan
Sanottiinko teille muuten neuvolassa, että pitäis opettaa konttaamaan? Kun meillä tuo keskimmäinen ei kontannut ollenkaan vaan lähti suoraan kävelemään ja neuvolassa oltiin sitä mieltä, että konttaaminen ois tärkeää kehitykselle ja siihen pitäis opettaa. En tiedä sitten.

Poika nousi 5kk1vk iässä tukea vasten seisomaan ja siitä pikkuhiljaa alkoi ottaa askelia.
Kauhea kiire pystyyn ja liikkeelle. Ryömi 4kk, konttas 6½kk, lopulta käveli ilman tukea 1v1kk. Varovainen siis ollu aina vaikka liikkeelle lähti suht aikaisin.

vieras
No meidän kolmonen nousi 7kk ja lähti kävelemään tukia pitkin ja teki sen reippaasti ennen kuin kaksi vanhempaa lastamme. Neuvolalääkäri sanoi 8kk neuvolassa, että reilusti edellä ikätovereitaan. Itsekin olen sitä mieltä, että 7-8kk kävelemässä tukia pitkin ei ole se keskivertokäyrää menevä.

Ei kuitenkaan mitään epänormaalia suuntaan tahi toiseen.

niin
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
meillä esikot(kaksoset) käveli jo ilman tukea 8kk jäi konttaaminen välistä kokonaan
Eipä kuule käy kateeksi, ei yhtään. :LOL:
Ei kyllä munkaan. Parempi, että alkaa lähempänä 1v nousemaan, niin on paljon valmiimpaa se meno ja järkeäkin jo mukana touhussa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos tasan 8 kk nousee itse seisomaan ja kävelee sivuttain tukia pitkin, niin onko kyseessä aivan tavanomainen kehitys, eli suurin osa lähtee tuossa vaiheessa, vain onko jotenkin edellä? Lapset on joo yksilöitä, mutta voihan näitä yleistyksiä tehdä. Eli nouseeko suurin osa lapsista tohon aikaan itse pystyyn?
Tuossa iässä meillä pojat oppivat nousemaan ja kävelemään tukiavasten sekä konttaamaan, eikä kuulemma ollut edes aikaansa edellä kumpikaan :) Normaali aika, toiset hurjat jo kävelee ilman tukia. Tytär oli vähän poikia hitaampi.

hoh hoijaa
meillä likka täyttää 1v4kk ja vasta kävelee taaperokärryn kanssa tai muuten tukien. Toisaalta ihan hyväkin, säästytäänpähän monelta ylinmääräseltä kolhulta :)

oikeesti riippuu varmaan paljon lapsen ruumiinrakenteestakin, ihan niinku käänytmään oppimisessa ja ryömimisessä. Ja Tietty luonteestakin. Kaikki ei edes opi konttaamaan tai ryömimää. Silti kaikki ne ovat normaaleja.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Eipä kuule käy kateeksi, ei yhtään. :LOL:
Ei kyllä munkaan. Parempi, että alkaa lähempänä 1v nousemaan, niin on paljon valmiimpaa se meno ja järkeäkin jo mukana touhussa.
aivan samaa mieltä. tän tokan kanssa ollu paljo helpompi kun ollu hitaampi liikkeissään. esikko kolautteli nuppiaan koko ajan kun niin aikasin nous seisomaan ja lähti kävelemään.

Yhteistyössä