8 kk Bonat ja Piltit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja palanen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

palanen

Vieras
Vauva täytti 8kk ja koitin vaihtaa tukevampaan soseeseen. Vaan kun ei mene alas! Kuinka kauan totuttelu tähän karkeampaan soseeseen kestää? Meillä lapsi yököttelee ja yököttelee niin kauan kunnes oksentaa ne vähät alas menneet lusikalliset syliinsä. Ei ymmärrä ruveta hienontamaan ikenillään ollenkaan. En ole uskaltanut leipääkään tms kokeilla lainkaan. Olen sitten syöttänyt noita 5-6kk ikäisten soseita ja niistäkin semperin soseet vähän takkuaa kun ovat karkeampaa kuin bona ja piltti. En löytänyt haulla mitään joten eikö kellään muulla ole ongelmaa tässä totuttelussa?

Meillä ei myöskään mennyt alas ne 8 kk:n soseet, ja onhan ne aika haastavia, kun siellä voi olla maissinpaloja jne. Leipää kyllä vauva söi jo niihin aikoihin. Tein itse soseet, mutta aina välillä joutui tietysti turvautumaan kaupan purkkeihin. Annoin sitten saksalaista Hipp-sosetta, jossa 6 kk:n ja 8 kk:n soseet ovat tosi sileitä, mutta isossa purkissa. Ainakin meidän K-supermarketista löytyy sitä pieni valikoima.

Kokeile sitä leipää, saatat yllättyä. Mutta soseiden kanssa saattaa joutua etenemään hitaasti.

Meillä tuohon aikaan ajoin puuronkin vielä sauvasekottimella keittämisen jälkeen... mutta ei huolta, oppii kyllä varmasti hienontamaan ruokaa kun ikää ja hampaita tulee. Vaalea leipä on tosiaan oikein hyvää kun tarjoat pieniä paloja ilman kuorta. 8kk soseita kyllä tarjosin ja alas meni siten että hienonsin haarukalla hyvin koko purkillisen ennen lämmittämistä. Kannattaa kokeilla.

Ei meillä menis vieläkään kökkeröiset soseet alas niin että syöttäisin, poika kohta 11 kk. Annan syötettävät soseet sileänä, ja sitten pureksittavaa ruokaa käsin napsittavina siinä samalla. Tällä lailla menee oikein hyvin alas, kun lapsi _näkee mitä syö_. Nyt olen sitten kokeillut antaa omalle lautaselle karkeampaa sosetta ja lapselle lusikan, ja tällä tavalla menee se karkeampikin, kun lapsi saa omaan tahtiin lapioida sitä suuhunsa.

Minä muussasin haarukalla, ja isoimpia palasia muussaan vieläkin, alussa. Ei tee sosetta ihan sileäksi mutta ei ole myöskään niin yökkäämistä aiheuttavan kokkareistakaan, On ihan hyvä jollain tapaa alkaa opettaa siihen, että se suuhun pantava on muutakin kuin sileää. Hitaasti mutta varmasti siten alkoi tytölle sitten karkeampikin ruoka upota vaikka hampaitakaan ei ole vielä yhtään. Ikää siis 9,5 kk.

Ihan varmasti jokaista vauvaa yököttää ensin karkeampi ruoka. Kökköistä ruokaa voi sekottaa sileään soseeseen (esim piltillä on samaa perunalihasosetta sekä sileänä, että karkeampana) ja näin siirtyminen voi olla vähän jouhevampaa. Kannattaa myös hienontaa haarukalla ja vähän voi nestettäkin lisätä joukkoon, kyllä se siitä sitten ajan kanssa. Toinen juttu, mikä kannattaa ottaa huomioon on, että jos vauva on tähän saakka syönyt tiettyjä perusmakuja, kuten peruna, liha, pasta, kana, kala, niin uudet maut (tomaatti esim.) voivat jo sellaisenaan ällöttää. Eli karkeampaan siirtyminen kannattaa tehdä niillä tutuilla mauilla.

Meillä tökki alussa perunanpaloja sisältävät soseet. Omastakin mielestä ne perunat oli aika kovia, joten aluksi hienonsin niitä haarukalla. Pastaa tai riisiä sisältävät 8 kk soseet kelpasivat sinällään.

Ruokaa kannattaa ottaa lusikkaan pieni määrä kerralla ja antaa se lapsen suun etuosaan. Tai jos kiinnostusta on, lapsi voi syödä itse (usein siinä sivussa saa äitikin syötettyä samalla).

Yhteistyössä