8,5kk - ei tavujokellusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päläpälä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päläpälä

Vieras
Mun poika on parin viikon päästä 9 kk, eikä vielä kuulu yhtään tavujokellusta. Poika kyllä ääntelee paljon aaaaa, eeee, iiiii juttuja, pärisyttelee ja murisee, mutta mama, papa-tyyppisiä äänteitä ei tule ollenkaan. Poika on kovin sosiaalinen, nauttii siitä kun hänen kanssa leikitään ja hymyilee ja nauraa paljon. Tuntuu musta ehkä vähän oudolta ettei vielä tässä vaiheessa tule yhtään tavujokellusta kun jotkut jopa sanoo tässä vaiheessa ekoja sanoja.... :(

Liikunnallisesti on kehittynyt myös aika rauhalliseen tahtiin, mutta mun mielestä ihan normaalisti.. ryömii, menee konttausasentoon, istuu tuetta (muttei itse nouse istumaan, eikä myöskään nouse seisomaan tukea vasten)..

Mites muilla ? Missä vaiheessa jokeltelu on alkanut monipuolistumaan? Onko muita myöhään höpöttämisen aloittaneita? :)

Ei kannata huolestua, meillä 8,5 kk tyttö aloitti tuon kaksitavujokkeluksen juuri äskettäin. Liikkuminen kuulostaa ihan samanlaiselta kuin meillä. Vauvat kehittyy omaan tahtiinsa.

Rakeisempi ruoka, pienet pureskeltavat palat joukossa sekä esim. mukista hörpyttäminen kehittävät suun motoriikkaa, joka on tietysti tärkeää tuon puheen muodostamisen kannalta. Meillä ainakin kaksitavujokkelus alkoi sen jälkeen, kun rupesin tarjoamaan pureskeltavampaa ruokaa. Voi tietysti olla sattumakin!

Ensin taisi tulla va-va ja sitten pa-pa ja nyt oppi juuri myös kielellä naksuttamisen. Ainakin sillä ruoalla ja hörpyttämisellä voi aktivoida vauvaa löytämään oman kielensä ja käyttämään sitä. Soseen syömisessähän ei juuri kieltä tai ikeniä tarvita, meillä tyttö ainakin käytännössä "joi" sen ruoan suoraan lusikasta.

Kiitti vastauksesta Twiggy!! :) Oli kiva kuulla että teilläkin tavujokellus on alkanut myöhempään. Oli tosi hyvä vinkki antaa pureskeltavaa ja hörpyttelyjä, en ollut ajatellutkaan että se voisi auttaa! Ollaan jo aloitettukin vähän karkeampien ruokien syönti, mutta nytpä annan uudella innolla vielä enemmän pureskeltavaa poitsulle.

Yhteistyössä