8,5-v. kärsii nukahtamisvaikeuksista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aaaaagh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aaaaagh

Vieras
Tää on ihan hirveää!
Lapsi kukkui eilenkin niin pitkään, että kello oli lähemmäs 00, kun uni viimein saavutti pikku pään. :(
Tämä on kauhea kierre, lapsi valvoo useimmiten lähelle puolta yötä, ennen kun nukahtaa. Harvemmin on niin väsynyt illalla, että nukahtaa samoin tein.

Rutiinit meillä on ja silti venyy ja venyy.

Lapsi on kova jännittäjä, sitä jännittää aina seuraava koulupäivä. Viikonloppuisin pidetään samaa rytmiä, eli ei edes viikonloppuna saa valvoa ns. luvan kanssa.

Toivottavasti tämä menisi joskus ohi. On aika kurjaa, kun ei voi miehen kanssa juuri koskaan harrastaa parisuhdetta, kun toinen on hereillä ja kuulee kaiken. :(

Haaveena olisi seksin lisäksi se, että edes joskus voisi tunnelmoida sohvalla hyvän kirjan ja napostelujen kanssa. Nykyisin se katkeaa siihen, kun tuo jännittäjä hipsii sängystä olohuoneeseen ja valittelee kun ei saa unta ja milloin mitäkin ja sitten se tulee kurkkimaan mitä syön ja alkaa kerjätä itselleen samaa (mitä en ole kuitenkaan koskaan antanut edes hammastenpesun jälkeen).

Ulkoileeko lapsi illalla? Hommailetteko yhdessä, että saa kaipaamaansa huomiota? Lämmin kylpy/suihku voisi edesauttaa nukahtamista? Millainen unirytmi?

Ja ehdoton EI sängystä pomppimiselle! Tuonikäinen tajuaa ihan varmasti jo tiukan kiellon...

Meillä sama, eilen meni 23 asti. Tyttö kysessä, tulee kyselemän kaikkea ja että saako lukea. Annan yleensä luvan lukea sivun, mutta kohta saattaa tulla uudestaan kysymään... joskus menee meidän sänkyyn nukkumaan ja sinne yleensä nukahtaakin pian (toissayönä mentiin yhtäaikaa, uni tuli heti). Ihan reipas kyl on päivisin, mietinkin että jos siirtäsii nukkumaanmenoaikaa puolella-tunnilla, ainakin tilapäisesti.

Meillä 10 v. poika kukkuu välillä puoleenyöhön - ei vain sävytä kuulemma. Virkeänä nouseen aamulla seitsemän jälkeen kouluun! Kuitenkin tulee päiviä, jolloin menee miellään, omasta tahdostaan jo yhdeksältä vuoteeseen. Näinä päivinä poika on ollut paljon ulkona ja liikkunut tosi paljon.

Oletko ap kokeillut kuunteluttaa lapsella jotain kirjoja tai kuunnelmia iltaisin? Meillä poika usein nukahtaa esim. Knallin ja sateenvarjon äärellä.

Itse olin tuollainen lapsi - ja olen edelleen samanlainen aikuinen. Mikään ei vie unta tehokkaammin entistäkin kauemmas, kuin pakko: tyyliin "sinun on nyt pakko nukkua että jaksat", "jos et pian nukahda niin...", "sitten olet väsynyt" jne.

Muistan usein, kun itkien valitin etten saa unta, niin isä tuli, käänsi kellon pois niin etten nähnyt sitä ja sanoi että älä mieti kelloa, äläkä sitä kauanko ehdit nukkua. Älä stressaa. Usein hän myös istui hetken vieressäni että rauhoitin, joskus nukahdinkin.

Nykyäänkään en voi mennä sänkyyn yrittämään nukkumista ennen kuin olen todella väsynyt, en ainakaan ilman kirjaa. Tai voinhan minä, mutta sitten valvon ja pyörin hereillä entistä myöhempään.

Tulen onneksi toimeen suhteellisen vähälläkin unella, etenkin kuin toisinaan nukun parempia jaksoja.

Ja olen kaikessa tässä täysin samanlainen kuin isäni. En voi tälle mitään, ja koska pärjään hyvin, en halua lääkitystä. Vain siinä oli oppiminen, että lopetti stressaamisen ja ymmärsi, että uni tulee paremmin pakottamatta - ja vasta kun oikeasti väsyttää.

Kannattaa oleskella iltaisin jopa pari tuntia hämärämmässä valaistuksessa, että aivot tajuavat alkaa valmistautua. Ei myöskään mitään vauhdikkaita leikkejä juuri ennen nukkumaan menoa, eikä mielellään mitään mikä saattaa alkaa jännittää. Tulevasta koulupäivästäkin voi koettaa puhua positiivisesti ym.

Tsemppiä! Kohta tyttösi on jo sen verran isompi, että voi puuhailla omiaan iltaisin jos ei uni tule. Niin minä sain alkaa tehdä joskus 12-13-vuotiaana, sillä isäni tosiaan tiesi ettei pakottamalla tule kuin pahempi ahdistus nukkumista kohtaan. Tosin olin aika "järkevä" teini, että varmasti sillä oli vaikutusta.

Yhteistyössä