7kk vauvan taidot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihme epeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihme epeli

Vieras
Mitä teidän vauvat osaavat/ovat osanneet 7kk? Itselläni on tasan 7kk tyttö. Hän ei ryömi saati konttaa, ja nyt kun on jo kuukauden päivät osannut itse istua lattialla, ei suostu enää makoilemaan lattialla leikkien mahallaan tai selällään. Neuvolan täti sanoi ettei tämän ikäistä saa vielä paljoa istuttaa, joten olen alkanut laittaa häntä makuulleen, mutta eipä hän tykkää enää sillain olla! Enää ei edes yritä kääntyä selältä mahalleen tai toisinpäin!! Oppi sen kyllä joskus neli-viisikuisena. Olenko mokannut jotenkin?? Hän ei ole oppinut itse nousemaan istumaan vaan olen laittanut hänet istualleen esim lattialle ja tyynyn selän taakse, niin on siitä oppinut pitämään tasapainon eikä enää juurikaan keikahtele. Rattaissakin hermostuu jos laitan makuulteen, koska haluaa ehdottomasti istua. Miksei saisi istuttaa jos kerta niin kovasti haluaa ja osaa...
En nyt ole valtavan huolissani mutta mietinpähän vain...

Ei saisi istuttaa ja opettaa istumaan juuri siksi, että sitten ei tosiaan enää halua tehdä mitään muuta ja muut kehitysvaiheet viivästyy. Kun viihtyy istuen ei tule tarvetta ryömiä tai kontata. Mielestäni teet ihan oikein, kun laitat makuulleen, vaikka sitä protestoisikin. Siitä lähtee sitten pian yrittämään itse liikkeelle.
Itse en istuttanut koskaan lattialla mutta syöttötuolissa ja rattaissa pieniä aikoja kylläkin.

En nyt tarkkaan muista mutta mun mielestä lasta joka ei itse osaa istua, ei saa pitää pitkiä aikoja istumassa . Eli siis jos ei osaa itse mennä istumaan, vaikuttaa kai selkälihaksiin tms. Esikoista pidin kyllä 6 kk iästä esim syöttötuolissa, mutta nehän lyhyitä aikoja kun syödään. Sylissäkään en pitänyt pitkiä aikoja ihan istuma-asennossa, ennenkuin itse istui. vähän laitoin aina nojaamaan mahaani vasten. Rattaissa pidin puoli-istuvassa asennossa n. 5 kk iästä alkaen kun ei enää viihtynyt makaamassa, mutta ihan istuma-asennossa taas sitten kun itse nousi istumaan.

Kuopus tulee kohta 6 kk ja häntäkin olen pitänyt rattaissa puoli-istuvassa asennossa välillä, lattialla on aina mahallaan tai selällään. Mahallaan tykkää olla kun harjoittelee ryömimistä... Syöttötuoliin laitan aikaisintaan 6 kk iässä, nyt syö sitterissä...

Niin, ei istumaan ennen kuin menee siihen asentoon itse. Usein näin tapahtuu vasta 8-9kk iässä. Selkä kestää silloin ja tosiaan noi muut vaiheet eivät jää väliin. Itse selkäsairaana (mahdollisesti perinnöllinen) en antanut lapseni istua ennen kuin istuutui itse. Syötin sitterissä puoli-istuvassa asennossa sitä ennen ja sylissäkään en pitänyt istuvassa asennossa. Ihmettelenkin noita rattaita, kun kaikissa puhutaan 6kk iästä, mutta ei meidän lasta matkarattaissa voinut pitää vasta kuin jostain alle vuoden iästä alkaen, sitä ennen aina valui pois istuvasta asennosta. Ei istumisella ole kiire. Kun lapsi oppii sen myöhemmin, niin asento tukevoituu ihan parissa päivässä.

Kiitos vastauksista. Näiden perusteella huolestuin, koska tyttö on tosiaan noin kuukauden jo istunut syöttötuolissa, rattaissa, lattialla, sylissä.. nyt kun olen yrittänyt korjata virhettäni aikaisesti aloitetusta istuttamisesta,ja laittaa lattialle aina selin tai mahalleen, niin tyttö on erittäin omatahtoinen ja protestoi ja itkee ja huutaa kun yritän saada häntä olemaan niin! Tai vaihtoehtoisesti hän pötköttää flegmaattisena selällään eikä tee elettäkään sen eteen etä vaihtaisi puolelta toiselle. Onko enää mitään toivoa että tärkeät kehitysvaiheet kuten just ryömintä ja konttaus ei jäisi pois... ja ettei selkä oo jo huonontunu jotenki... sitteriin on turha laittaa puoli-istuvaan koska tyttö vaan jää kurkottelemaan vatsalihasten varaan ja jos painaa kevyesti selän sitteriin kii ni alkaa huuto..
Tota bumboo en taida tarvita kun istuu ilman tukeakin jo sujuvasti.. valitettavasti kai..
Harmittaa jos oon mokannut tän homman..

kuopus inhosi lattialla mahallaan tai selällään oloa niin kovin, että aika äkkiä oppi itse nousemaan istumaankin. siis muistaakseni jotain 7 kk iässä. ei lähtenyt ryömimään, eikä konttaamaan, vaan ryhtyi liikkumaan istualtaan itseään vauhdikkaasti jaloilla ja takapuolella eteen päin vieden. ei siis käsillä hinaten. alkoi kontata vasta kun oppi vuoden iässä kävelemään, ryöminyt ei ole koskaan. tätä nykyä reilun vuoden ikäinen istumisella "pilattu"(?) lapsi juoksee vallan sujuvasti :).

Tuskin olet pilannut mitään, joissain maissa istutetaan heti... Itse olen vain kovin varovainen ja noudatan kaikkia suosituksia parhaani mukaan ja etsin asioista tietoa. Useinhan tuo 6kk mainitaan istumisasioissa.

Ja kaikki vauvat eivät muutenkaan ryömi tai konttaa ollenkaan. Kaikki terveet lapset oppivat silti kävelemään ;)

Fysioterapeutti sanoi että siksi ei saisi istuttaa ennen kuin osaa itse mennä istumaan, että istuvasta asennosta ei tule samalla lailla innostuttua eteenpäin menemisestä kuin makuullaan ollessa, eikä istuva asentokaan tue liikkeelle lähtöä. Ennen oli kuulemma tapana laittaa tyynyt vauvan ympärille ja sillä lailla opettaa istumaan, mutta sitä ei enää suositella.

No, onpahan ne vauvat entisaikaankin oppineet liikkumaan, joten tuskin olet tosiaankaan pilannut vauvaasi...

Toinen juttu, jonka olen monesta paikkaa lukenut, on, että opittuja taitoja ei saisi unohtaa. Vauvat voivat edetä hyvinkin eri tahdissa, eli joku oppii ryömimään 5- ja toinen 10-kuisena, mutta siis sen taidon mikä on jo opittu (kunnolla) ei pitäisi hävitä. Eli enemmän huolestuisin (jos jostain pitää huolestua) siitä, jos vauvasi ei enää "osaa" (?) kääntyä.

Lattia ja vatsalla olo ovat parhaita paikkoja motorisen kehityksen kannalta. Yritä vaan viihdyttää leluilla jotta viihtyisi siellä edes aina vähän kerrassaan... Meillä vauva lähti ryömimään vähän yli 7 kk iässä ja 8,5 kk oppi menemään itse istumaan.

Syöttötuolissa istutimme kyllä lyhyitä aikoja 6 kk lähtien, samoin vaunuissa melko istuvassa asennossa. Nämä ovat päivässä niin lyhyitä aikoja, että uskon että tärkeämpää on se, miten vauvaa pidetään kotona muun ajan (eli parhaat paikat siis syli ja lattia).

Oletko ap koettanut houkutella vauvaasi liikkumaan istuma-asennosta pois esim. jonkun superkiinnostavan lelun tai muun tavaran avulla? (Esim. ne kuuluisat kaukosäätimet tai kännykänlaturit avuksi...) Muistelen joskus kuulleeni, että "istumaan jämähtäneitä" vauvoja tulisi houkutella kurkottelemaan eteenpäin ja sillä tavalla pääsemään liikkeelle. Voithan myös nostaa vauvan konttausasentoon istuma-asennosta ja tällä tavalla tutustuttaa häntä ko. liikerataan.

Toisaalta vauvathan ovat tosi yksilöllisiä. Meidänkin vauva lähti konttaamaan vasta 8-kuisena, 7-kuisena köllötteli vielä paikoillaan ja joskus harvoin kieri tai kääntyili. Kehitystä voi tapahtua tosi yhtäkkiä ja hyppäyksittäin. Sinuna en kovasti vielä stressaisi. Ja ainahan voit kääntyä neuvolan puoleen, jos asia alkaa kovasti huolestuttamaan.

Sitterissä ei pitäisi syöttää. Puheterapeutin mukaan suun lihaksisto on sellainen että syöminen ja lihasten harjoittelu suussa toimii vain kunnolisessa pystyasennossa. Ei kannata opetella siihen mistä ei ole hyötyä,(paitsi itselle) mutta on haittaa lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja mc mamma:
Sitterissä ei pitäisi syöttää. Puheterapeutin mukaan suun lihaksisto on sellainen että syöminen ja lihasten harjoittelu suussa toimii vain kunnolisessa pystyasennossa. Ei kannata opetella siihen mistä ei ole hyötyä,(paitsi itselle) mutta on haittaa lapselle.

Missäköhän sitä vauvaa sitten SAA syöttää, jos ei syöttötuolissa tai sylissä saa istuttaa ennen kuin itse istuu, eikä sitterissäkään nyt sitten saisi syöttää? Seisaaltaanko pystyasennossa pitäisi syöttää ja toivoa että jotain menisi vauvan suuhun??

aina väärinpäin.

Eipä nyt parin kuukauden syöttelyistä ole mitään haittaa, kaikki neuvovat nyt kuitenkin eri tavalla. On lapsia, jotka eivät viihdy lattialla ollenkaan, niitä kannetaan koko ensimmäinen vuosi, sitten ne oppivat kuitenkin kävelemään.
On lapsia, joita voi makuuttaa lattialla vaikka koko päivän, ovat tyytyväisiä.

Turha kantaa kovin paljoa stressiä siitä syöttääkö sitterissä vai syöttötuolissa. 5 vuoden kuluttua edes äidit eivät enää muista, koska se pikkupetteri nyt oppikaan jonkun taidon :)

Älkää äidit stressatko. Onhan se rouheata (kuten mulla) kertoa, että 7kk ikäinen nousee pystyyn ilman tukea ja kävelee tukia vasten, mutta ei se kivaa ole. Kuukausi myöhemmin ei enää tuetkaan riitä. Blaah. Pää sinisenä toista kuukautta kun järkeä ei ollut.

Kaikki vauvat on erillaisia ja kehittyvät omaan tahtiin. Olkaa äidit ylpeitä omista lapsistanne älkääkä verratko niitä naapurin vastaaviin. Siitä tulee vain itselle paha mieli. Neuvolassakin neuvotaan niin herkästi päin seiniä, että niitäkään juttuja ei pitäisi liikaa kuunnella. Kuunnelkaa omaa sisintänne ja tehkää niin kun parhaaksi tuntuu. Eipä tartte myöhemmin miettiä, että olisi pitänyt...

Ei tääkään käsitä "tuota ei sitterissä"- jutun pointtia. Varmaankin tarttis imettää kunnes istuu itse. Hankalampi homma kun maito ei enää riittänyt vauhtiveikolle ravinnoksi.

Ja eipä saa vanhankansan mukaan lasta seisottaakkaan liian aikaisin, ettei tule länkisääriä.

Minusta ei kannata kyllä ihan aina ja jokaisessa hommassa tavoitella jotain hyötyä ja kehityksen edistävää puuhaa lapselle. Tottakai kehittävääkin puuhaa tarvitaan, muttei ihan joka paikassa, välillä pitää vauvankin ihan vaan leikkiä. Uskoisin, että terveen vauvan suun lihaksisto kehittyy vaikka pari kuukautta ehtisi sitterissäkin syödä. Enemmän olisin huolissani vauvan selästä ja sen kehityksen ongelmista jos liian pieni tungetaan syöttötuoliin.
Meillä aloitettiin ruokailut sitterissä ja nyt pikkuhiljaa harjoitellaan syöttötuolia. Ainakin toistaiseksi plääpläät raikaa iloisesti. :-)

Ap:lle: Tuskin olet mitään peruuttamatonta saanut aikaiseksi. Vauva viihtyy varmaan istuvassa asennossa lattialla hyvin koska siinähän on mukavaa leikkiä ja näkeekin paremmin kuin maatessa. Ryömintä ja konttaus saattavat ehkä viivästyä, mutta terve vauva on varustettu uteliaisuudella ja se motivoi jossain vaiheessa myös liikkeelle lähtöön. Eikä taidot välttämättä ole unohtuneet, mitäs sitä turhaan pyörähtää kun ei kuitenkaan osaa itse mennä siihen asentoon mihin haluaa! Tiukassa paikassa ja tarpeen tullen saattaa hyvinkin vielä käyttää jo oppimian juttuja. Meillä ainakin joku jo opittu juttu saattaa olla pois käytöstä jos opetellaan jotain uutta.

tuohon istumiseen... meillä neiti ei viihtynyt lattialla ollenkaan mahallaan tai selällään ja istui sitten kuuden kuukauden ikäisenä tosi hienosti. vaikka itse ei istumaan noussutkaan niin sanoivat neuvolassa että kun noin jämäkästi istuu niin saa istuttaa jo. kontannut ei oikeasti lainkaan, istua tönötti ja siitä vajaa vuoden ikäisenä seisomaan ja kävelemään. samaa havaittavissa nuoremman pojan kanssa, liikkuu kylläkin lattialla ryömien mutta istuen viihtyy paljon enemmän, nyt ikää 8kk. eikä neuvolassa kielletty istumasta vaikka ei istumaan itse nousekkaan, päinvastoin.
niin ja ihan vielä siitä että toinen poika on mennyt kontaten ja ryömien ja lattialla viihtyen, istui ainoastaan syöttötuolissa mutta hän ja tyttö ovat samoihin aikoihin lähteneet kävelemään ja nousseet seisomaan. tyttö vain huusi ja huusi kun lattialle laittoi makuulle joten miksi sitten siellä väkisin olisin häntä pitänyt...

Itse olen syöttänyt tuon ikäistä lasta siten, että lapsi on ollut sylissäni eli olen käsivarrella kannatellut häntä, jottei vauvan paino ole hänen selällään. Omat lapseni ovat kaikki erittäin vilkkaita, joten jossakin vaiheessa olen siirtynyt siihen, että olen laittanut vauvan sitteriin syöttöä varten, koska vauvat ovat huitoneet ja hosuneet, käännelleet päätään jne niin paljon, että sylissä syöttäminen on ollut vaikeaa. Sitterissä on helpompaa vaikka heilutella jotain lelua, jotta saa houkuteltua uutta makua suuhun.

Olen ollut työni kautta tekemisissä paljon selkäpotilaiden kanssa. Selkäsairauksia voisi melkeinpä pitää suomalaisena kansantautina, koska se on niin yleistä. Sen vuoksi olen itse ollut todella tarkka siitä, että en yhtään ole istuttanut vauvoja omin päin. Ovat sitten itse menneet istuma-asentoon.

Meillä esimerkiksi esikoinen alussa lattialla vatsallaan ollessaan nosteli aluksi yläkehoa käsien varaan, sen jälkeen vähän peppua ja lopulta nousi konttausasentoon. Siitä konttausasentoon ja jossakin vaiheessa hän hoksasi pudottaa pepun sivulleen ja sitä kautta osasi mennä istuma-asentoon.

Kuten aiemmat kirjoittajat totesivat, istumaan ei kannata opettaa, koska alaselän lihakset eivät ole vielä kehittyneet eikä tasapainokaan välttämättä ole hyvä. Esimerkiksi ostoskärryissä vauva voi lyödä horjahtaessaan naamansa metallireunoihin. Toinen ongelma (kuten ap:llä) on se, että vauva passivoituu, koska istuessaan hän näkee paremmin eikä koe tarvetta lähteä eteenpäin.

AP:n tilanteessa lopettaisin istuttamisen ja laittaisin vauvan lattialle. Hänet voi laittaa välillä selälleen, välillä kyljelleen ja välillä vatsalleen (kädet "punnerrusasentoon" kehon alle). Hänen viereensä voi laittaa houkuttimeksi leluja. Paremman puutteessa sekin voi motivoida vauvaa, jos äiti/isä istuu lattialla vieressä ja lukee sanomalehteä, jolloin kahisevat isot sivut saavat hänet kurottelemaan lehteä.

Kannattaa pitää tietysti huoli, että alusta on vauvalle hyvä. Liian pehmeä alusta haittaa liikkumista. Esimerkiksi tavallinen puuvillamatto on hyvä, josta polvet, kädet ja varpaat saavat hyvin tukea liikkeellelähdettäessä. Jos vauva on kova pulauttelemaan, maton suojaksi voi laittaa alustan, joka ei ole liian pehmeä.

Meillä neuvolassa sanottiin että istuttaa saa heti kun ottaa itse vastaan kun meinaa kaatua. Ei tarvitse pysyä pystyssä kunhan koittaa ottaa vastaan. Poika rupesi istumaan vaunuissa 5,5kk ikäsenä ja kun nukahti vaunuissa, laskin nojan tietysti alas. Nyt ollaan 6kk lähtien istuttu syöttötuolissa ja lattialla. Kaksi kertaa näytin itse konttaus asennon ja siitä se sitten lähti, siitä viikko ja poika ryömi, tuosta kaksi viikkoa ja poika nousee kontalle ja siitä tukea vasten seisomaan ja kävelemään.
En koe olevani huono äiti kun lapsi lähti näin liikkeelle, meillä kun esim ollaan tehty soseet itse niin myös pois nyt kahden hampaan saanneena ei enään jaksa syödä sosetta, pitää olla sattumia ja isojakin sellaisia.

Meillä ryömi kuusikuisena palljon tms. liukkaan perässä: eli se menee aine eteenpäin lattialla kun sitä hipaisee --> vauva menee perässä.

Ei kannata istuttaa sitterissä, koska siitä ei tule tarvetta eikä pääse mihinkään liikkumaan. Kannattaa mennä kulman taakse jne., että vauvalla on jokin SYY koettaa liikkua!

Kysymys taisi kuulua, mitä 7 kk ikäinen vauva osaa??? :) Meillä ei osaa vielä istua lattialla, en ole istuttanutkaan. Rattaissa istuu ja syöttötuolissa syötön ajan. On ryöminyt 6,5 kk ikäisestä ja kovasti on nyt lähdössä konttaamaan, huojuu konttausasennossa ja jalkoja jo vähän siirtelee, muttei ole vielä tajunnut että käsiäkin pitäisi liikuttaa... Muista taidoista, osaa ainakin taputtaa käsiään, muuta ei oikein tule mieleen.

Yhteistyössä