Itse olen syöttänyt tuon ikäistä lasta siten, että lapsi on ollut sylissäni eli olen käsivarrella kannatellut häntä, jottei vauvan paino ole hänen selällään. Omat lapseni ovat kaikki erittäin vilkkaita, joten jossakin vaiheessa olen siirtynyt siihen, että olen laittanut vauvan sitteriin syöttöä varten, koska vauvat ovat huitoneet ja hosuneet, käännelleet päätään jne niin paljon, että sylissä syöttäminen on ollut vaikeaa. Sitterissä on helpompaa vaikka heilutella jotain lelua, jotta saa houkuteltua uutta makua suuhun.
Olen ollut työni kautta tekemisissä paljon selkäpotilaiden kanssa. Selkäsairauksia voisi melkeinpä pitää suomalaisena kansantautina, koska se on niin yleistä. Sen vuoksi olen itse ollut todella tarkka siitä, että en yhtään ole istuttanut vauvoja omin päin. Ovat sitten itse menneet istuma-asentoon.
Meillä esimerkiksi esikoinen alussa lattialla vatsallaan ollessaan nosteli aluksi yläkehoa käsien varaan, sen jälkeen vähän peppua ja lopulta nousi konttausasentoon. Siitä konttausasentoon ja jossakin vaiheessa hän hoksasi pudottaa pepun sivulleen ja sitä kautta osasi mennä istuma-asentoon.
Kuten aiemmat kirjoittajat totesivat, istumaan ei kannata opettaa, koska alaselän lihakset eivät ole vielä kehittyneet eikä tasapainokaan välttämättä ole hyvä. Esimerkiksi ostoskärryissä vauva voi lyödä horjahtaessaan naamansa metallireunoihin. Toinen ongelma (kuten ap:llä) on se, että vauva passivoituu, koska istuessaan hän näkee paremmin eikä koe tarvetta lähteä eteenpäin.
AP:n tilanteessa lopettaisin istuttamisen ja laittaisin vauvan lattialle. Hänet voi laittaa välillä selälleen, välillä kyljelleen ja välillä vatsalleen (kädet "punnerrusasentoon" kehon alle). Hänen viereensä voi laittaa houkuttimeksi leluja. Paremman puutteessa sekin voi motivoida vauvaa, jos äiti/isä istuu lattialla vieressä ja lukee sanomalehteä, jolloin kahisevat isot sivut saavat hänet kurottelemaan lehteä.
Kannattaa pitää tietysti huoli, että alusta on vauvalle hyvä. Liian pehmeä alusta haittaa liikkumista. Esimerkiksi tavallinen puuvillamatto on hyvä, josta polvet, kädet ja varpaat saavat hyvin tukea liikkeellelähdettäessä. Jos vauva on kova pulauttelemaan, maton suojaksi voi laittaa alustan, joka ei ole liian pehmeä.