7kk vauva haluaa kokoajan kävellytystä, ei ryömi ollenkaan????

minusta on jotenkin erikoista että poikani 7kk haluaa vain että kävelytän häntä, jolloin saa kävellä ja hyppiä siinä samalla. ei ryömi vielä eikä konttaa. omat lelut eivät enää kiinnosta eikä lattialla olo :/ on siis todella raskasta olla koko ajan hyppyyttämässä jne. mikähän tämä juttu oikein on? luulin että tälläinen vaihe tulee vasta kun opetellaan "kunnolla" kävelemään. voisikohan olla ettei poika ala ryömimään/konttaamaan ollenkaan vaan lähtee sitten aikanaan kävelemään suoraa? mahalla oleminen ei siis koskaan ole kiinnostunut vaan suuttuu siitä heti ja nykyisin kääntyy heti selälleen.
kuinkahan kauan tälläistä kestää? oppiikohan kävelemään ajoissa kun on niin hanakka harjoittelemaan??
onko kokemuksia? :headwall:
 
just luin eilen kirjastossa jostain vauvalehdestä, että alle 9 kk ikäistä ei saisi "kävelyttää" kainaloista kiinni pitäen, häiritsee koko ns. pystyynnousu- ja kävelylemään opetteluvaihetta. Samassa artikkelissa sanottiin myös, että lattia on paras paikka vauvalle, missä saa venytellen opetella uusia taitoja. Mutta en siis sano ettet saa kävelyttää, kerroin vain, mitä oli printattuna.

Meidänkin tyttö kyllä tykkää siitä, kun paljon hyppyytetään ja kovasti tahtoisi jo mennä ja kitisee sitten välillä, kun ei vielä pääse niin paljon eteenpäin kuin mieli halaisi. Omat lelutkaan ei kiinnosta enää eli viltin päällä ei juurikaan oleskele, eikä kait enää tarvikaan, jos tarkoitus on mennä eteenpäin. Olen yrittänyt laittaa mielenkiintoisia leluja vähän kauemmaksi ja ostin tosi pilkkahintaan huutomikosta ison pinon hyväkuntoisia erilaisia mm. äänileluja, joista otan esiin aina uuden parin viikon välein ja laitan vähän kauemmas, jos se houkuttaisi liikkeelle. Tosin oman kodin tavallinen sisustus näyttäisi kyllä olevan hyvä houkutin.
 
Mä oon kuullu toimintaterapeuteilta sellaista, että jos jokin kehitysvaihe jää väliin, niin sillä voi olla vaikutusta myöhemmin tai jos vauva ei ryömi, niin voi olla että kaikki ei ole kunnossa. Älä nyt ap hätäänny, mutta kannattaa varmaan koittaa jotenkin saada vauvaa innostumaan lattialla olemiseen ja siellä itse liikkumiseen eikä koko ajan suostua kävelyttämiseen. Kannattaa myös kysyä asiaa neuvolasta.
 
Joo meillä vähän samaa, tyttö pian 8kk ja kovasti haluaisi vain olla pystyssä ja on alkanut ottaa askelia jos siinä asennossa pidetään. Lattialla ei enää viihdy läheskään yhtä hyvin kuin aiemmin, selvästi hermostuu kun ei pääse liikkeelle. Minäkin jo ehdin miettiä ryömiikö ollenkaan, mutta pari viikkoa sitten alkoi vetää itseään käsillä eteenpäin (siis mahalla ollessa). Ei vielä osaa jaloilla auttaa, joten toimii vain melko liukkailla alustoilla ja sen vuoksi sitten matolla ollessa hermostuu. Siihen asti oli lähinnä peruuttanut. Minä olisin myös sitä mieltä ettei pitäisi suostua paljoa kävelyttämään. Mieluummin sitten vaan siellä lattialla, ainakin aina niin kauan kuin äidin hermo kestää kuunnella kitinää ;) Ja sitten kun totaalisesti hermostuu niin keksitään joatin kivaa katsottavaa ja kohta yritetään uudelleen lattialla omin voimin... Näin siis meillä ja eiköhän tuo tuosta kohta kunnolla ryömimään lähde. Minä kans oon jotain lukenu että kävelyttämistä paremmin kävelemään oppimista edistää konttaus ja karhukävely yms.
 
Ehkä kannattaa pitää se vaaveli siellä maantasolla vaan,että tosiaan vahvistuisi kehon lihakset.

Kävelyttämisestä oon muutenkin kuullut pelkkää huonoa,eli lapsi oppii kyllä kävelemään ilman talutustakin.Ja näin oppii ihan omin avuin.

Tietty esikoisen kanssa varsinkin on niin malttamaton itekin että helposti avittaa tuota kehitystä ja äkkiä vähän liikaakin.

Lapsi vaan lattialle,kyllä tuo sieltä iteksiin nousee pysytasentoon.

Meillä 7 kk peruuttaa ja konttausasennossa hytkyy,eteenpäin ryömii vähän vahingossa vielä!
En ole yhtään seisottanut vielä,ottaa jaloilleen kyllä hyvin.Mut ihan koetettu vaan.

 
Meidän poika myös haluaa sylissä hyppiä ja olla seisoma-asennossa, mutta tykkää myös olla mahallaan lattialla, vaikkei vielä osaakaan ryömiä.

Kuulostaa oudolta, jos vauva ei suostu ollenkaan olemaan muualla kuin tuossa seisoma-asennossa. Itse en ole huolestunut, vaikkei vauva vielä ryömikään, sillä hän selvästi kuitenkin pyrkii liikkumaan lattialla. Eiköhän se ryömimistaito tule kun on tullakseen.

Minua pelottaa tällä hetkellä tuleva matka: joudutaan olemaan vauva sylissä lentokoneessa yli 6 tuntia ja hän ei suostu hetkeäkään istumaan paikallaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Halipupu:
Mä oon kuullu toimintaterapeuteilta sellaista, että jos jokin kehitysvaihe jää väliin, niin sillä voi olla vaikutusta myöhemmin tai jos vauva ei ryömi, niin voi olla että kaikki ei ole kunnossa. Älä nyt ap hätäänny, mutta kannattaa varmaan koittaa jotenkin saada vauvaa innostumaan lattialla olemiseen ja siellä itse liikkumiseen eikä koko ajan suostua kävelyttämiseen. Kannattaa myös kysyä asiaa neuvolasta.
meillä tyttö ei ryöminyt koskaan vaan lähti konttaamaan 9kk iässä.neuvolasta sanottiin että konttaaminen on tärkeämpi asia kun ryömiminen.kontatessa lapsi oppii kävelyrytmin.ryömimisestä ei taas siihen ole apua.ihan normaalisti kehittynyt lapsi meillä on ja hyvin liikunnallinen tätä nykyä :D

 
Meillä ei myöskään ryömitty, vaan lähdettiin konttaamaan n. 7kk iässä.
7kk iässä myös noustiin jo tukea vasten seisomaan ja samana päivänä oppi menemään itse istumaan.
"Nuorempana" poika kyllä viihtyi jonkun verran vatsallaan lattialla, josta hakeutui konttausasentoon n. 6kk iässä ja hytkyi paikallaan. Kävelyttää piti myöskin sillon tällöin 6kk iässä, mutta mitään vimmaa ei kävelyttämiseen kuitenkaan ollut.
Nyt poika on 8kk ja kävelee jo muutamia askeleita tukea vasten.
Sekä äiti että isä on lähtenyt myös aikaisin kävelemään.
 

Yhteistyössä