7kk syömiset-huoli!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tämä on ihan mahdotonta. 6kk täysimetin ja sitten aloitettiin maistelemaan kiinteitä. Minulla ei ole omaa maitoa (luultavasti??) juuri ollenkaan enää, ainakin rinnat on ihan tyhjän oloiset eikä niistä puristamalla tule kun pari hassua tippaa. Mutta poikapa ei osaakaan juoda pullosta! :o Mikäs nyt eteen?? Ollaan koitettu 3erilaista pulloa, mutta ei osaa juoda mistään. Ollaan koitettu taikamukia ja tavallista nokkamukia, sekä ihan vaan kupista hörppäilty. Ei onnistu,maidot on aina rinnuksilla, ei suussa. Kiinteätkään ei uppoa. Hirmu huuto tulee,koittipa mitä tahansa maistattaa. (peruna-porkkana-kukkakaali-parsakaali-päärynä-persikka-kaurapuuro-tattaripuuro.)

Mulla on jo kova huoli kasvusta, tuntuu että tuo vauva kuihtuu kokonaan kun se ei syö. Mitä ihmettä mä teen että saan tuon lapsen syömään?!

kauanko olet yrittänyt syöttää noita muita juttuja? usko pois, kyllä vauva oppii viimein, kun sitkeästi jaksat yrittää. Ja voithan silti antaa rintaa, kyllä sieltä varmasti enemmän tulee kuin puristamalla. Tsemppiä!

Ei meilläkään lapset ole koskaan pullosta juoneet, olen imettäny ainakin siihen saakka kun on siirrytty johonkin maitoon (lehmä tai joku muu), ruualla vettä nokkamukista. Miten sulla yhtäkkiä olisi maito loppunut, lopetitko jostain syystä imetyksen kun aloititte kiinteät, vai mitä ihmettä?

Kokeile bataattia, se on mieto ja hyvin siedetty. ja vähitellen vaan, eihän se hetkessä onnistu.. tsemppiä teille! :)

Alkuperäinen kirjoittaja muuu:
Ei meilläkään lapset ole koskaan pullosta juoneet, olen imettäny ainakin siihen saakka kun on siirrytty johonkin maitoon (lehmä tai joku muu), ruualla vettä nokkamukista. Miten sulla yhtäkkiä olisi maito loppunut, lopetitko jostain syystä imetyksen kun aloititte kiinteät, vai mitä ihmettä?

Kokeile bataattia, se on mieto ja hyvin siedetty. ja vähitellen vaan, eihän se hetkessä onnistu.. tsemppiä teille! :)

kai se maito on hiipunut koko ajan pikkuhiljaa. nyt vaan tuntuu ettei sitä enää ole :(

Alkuperäinen kirjoittaja noniin taas 1 tietämätön:
osta tuttipullo jossa tuttiosa on nännin muotoinen!!! saa ihan lastentarvikkeesta,haloo.

haloo itelles. luuletko ttei olla kaikkia kokeiltu? mut mun nänni ei kyllä semmonen ole kuitenkaan kun se pullo..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kohta pari kuukautta maisteltu,mutta ei onnistu. Itkee vaan kun ekan lusikan saan suuhun,sitten täyskieltäytyy avaamasta suutaan tai alkaa huutamaan naama punasena :/

voithan soittaa neuvolaan ja kertoa huolesi painon ja kasvun suhteen, ni kattovat sen.

osta tuttipullo jossa tuttiosa on nännin muotoinen!!! saa ihan lastentarvikkeesta,haloo.

haloo itelles. luuletko ttei olla kaikkia kokeiltu? mut mun nänni ei kyllä semmonen ole kuitenkaan kun se pullo..

eli et ole edes kokeillut!!! ei kai kellään ole samanmuotoista nänniä kuin siinä, IDEA ON SAMA eli se lapsi imee samallaillakuin tissiä. kyllä se lapses söisi jonkun muunkin tissistä vaikka ei olis samanlainen kuin sun nännis.

Siis ap täysimetti 6kk ja vauva nyt 7kk ja kiinteitä saanut jo 2kk? Jotenkin ei sovi siihen matikkaan minkä minä olen oppinut...

Ja jos olet ap täysimettänyt tosiaan noin pitkään niin ihan taatusti siellä rinnoissa ON maitoa, vaikka puristamalla mitään ei tule. Ja rinnat voi tuntua ihan luttanilta, mutta maitoa niistä silti tulee ihan hyvin vauvalle.

siis meillä on NUK tuttipullo, AVENT tuttipullo, AINU tuttipullo. mistään ei juo. aventin taikamuki ja tavallinen joku halpis nokkamuki. vippamukikin. ei juo.
2kk siinä mielessä,et pari maistiannosta tyyliin 1tl/pv sai 5kk lähtien,mutta en sitä varsinaiseksi sayömiseksi laske,siksi ajattelen enemmän täysimettäneeni tuon 6kk.

toivottavasti vauva nyt jotain sieltä rinnoista sitten vielä saa.

siis meillä on NUK tuttipullo, AVENT tuttipullo, AINU tuttipullo. mistään ei juo. aventin taikamuki ja tavallinen joku halpis nokkamuki. vippamukikin. ei juo.
2kk siinä mielessä,et pari maistiannosta tyyliin 1tl/pv sai 5kk lähtien,mutta en sitä varsinaiseksi sayömiseksi laske,siksi ajattelen enemmän täysimettäneeni tuon 6kk.

toivottavasti vauva nyt jotain sieltä rinnoista sitten vielä saa.

No täysimetys tarkoittaa sitä ettei vauvansuolisto ole saanut muuta kuin sitä äidinmaitoa eli se maistelukin on jo kiinteiden antamista eli vauva ei ole täysimetyksellä enää.

Ja ihan taatusti vauva saa maitoa. Vaikuttaako hän muka nälkäiseltä?

kyllä meillä on kitinä lisääntyneet ja yölläkin herää pari-kolme kertaa tissiä lupsuttamaan,mitä ei ennen tehnyt. (4kkasti heräsi 1krt/yö, söi puolisen tuntia ja nukku)

mä ajattelin jos se nälkäänsä kitsee raasu pien.

kyllä meillä on kitinä lisääntyneet ja yölläkin herää pari-kolme kertaa tissiä lupsuttamaan,mitä ei ennen tehnyt. (4kkasti heräsi 1krt/yö, söi puolisen tuntia ja nukku)

mä ajattelin jos se nälkäänsä kitsee raasu pien.

no, mullakin on 7kk ikänen vauva ja on kans alkanu yöllä tiheemmin syödä huolimatta siitä että annan illalla ennen nukkumaan menoa kiinteitä sekä imetän lisäks. olen ajatellu, että liittyy ikäkauteen jotenki.

Alkuperäinen kirjoittaja tsiisus:

eli et ole edes kokeillut!!! ei kai kellään ole samanmuotoista nänniä kuin siinä, IDEA ON SAMA eli se lapsi imee samallaillakuin tissiä. kyllä se lapses söisi jonkun muunkin tissistä vaikka ei olis samanlainen kuin sun nännis.

Mutta se kuminen tutti ei TUNNU samalta kuin nänni. Tämä on meillä ainakin se ongelma ettei pullosta syöminen onnistu.

Meillä oli just sama ongelma! Lapsi kohta 7 kk. Kokeilin kaikenlaisia pulloja ja nokkamukeja eikä tyttö oppinut juomaan. Sitten kerran satuin kokeilemaan vellituttia ja annoin maitoa sillä pullosta. Ja tyttö joi pullon tyhjäksi, vaikka oli vain pureskellut ja pyöritellyt tuttipulloja suussaan. Nyt on vellitutti ollut pari vk.käytössä, ja juo maidot joka päivä! Kannattaa kokeilla.

Joo tuo alku on monesti vaikeeta... Kyllä se siitä alkaa sujua kun olet vaan sitkeä. Meilläkin on ollut tuossa vaiheessa jo ihan turha yrittää pulloa tarjota. Tavallisesta nokkamukista sitten pikkuhiljaa ovat oppineet juomaan.

mitenkäs tuon painon kuuluisi nousta tässä iässä? mikä on liian vähäistä nousua? vai voiko sitä yleistää yhtään?
kun viimeksi punnitksessa poika oli 7080g ja nyt omalla vaakalla (mikä toki eri kun nneuvolan vaaka) näyttää 7.5kg. eli vajaa 500g olisin 2kuukaudessa tullut painoa. riittääkö?

mitenkäs tuon painon kuuluisi nousta tässä iässä? mikä on liian vähäistä nousua? vai voiko sitä yleistää yhtään?
kun viimeksi punnitksessa poika oli 7080g ja nyt omalla vaakalla (mikä toki eri kun nneuvolan vaaka) näyttää 7.5kg. eli vajaa 500g olisin 2kuukaudessa tullut painoa. riittääkö?

miksi te niin harvoin käytte neuvolassa?

Siis ei voi olla totta!Jollain on huoli lapsen syömisistä ja tämä on vastaus.. Että haloo vaan teille itsellenne!

Ja yleensä ne vauvat jotka kieltäytyy pullosta kieltäytyy myös noista nänninkin muotoisista,ainakin lähes kaikki ketä itse tiedän.Meillä syödään sellaisesta mutta meillä kyllä kelpaa kaikki muutkin.

Sulle ap en kyllä valitettavasti osaa vastata mitään...

Alkuperäinen kirjoittaja hm:

eipähän antaneet aikasemmin aikaa, vasta ens kuunpuolella on seuraava,lähempänä 8kk.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:

eipähän antaneet aikasemmin aikaa, vasta ens kuunpuolella on seuraava,lähempänä 8kk.

aijaa, no jos olisin sinä niin varmaan soittaisin huolestani sinne neuvolaan, niinku tuossa aiemmin jo sanoin..

kannattaa pyytää neuvolasta ylimääräistä punnitusta jos painonkehitys huolestuttaa. kotivaaalla kun ei kuitenkaan kovin tarkkaa tulosta saa. 500g tosin kyllä kuulostaa ihan hyvältä! kulutustakin on jo varmasti enemmän kuin aiemmin kun liikkeelle on jo lähtemässä. vaikka rinnat tuntuisivatkin tyhjiltä, eivät ne sitä taatusti ole jos olet tähänkin asti imettänyt. imutehokin on jo huomattavasti parantunut, jolloin pieni saa tarvitsemansa määrän maitoa lyhyemmässä ajassa. yöheräilyt taitavat kuulua ikään... maailma avartuu ja uusia taitoja täytyy hioa myös unissa. otetteko kokeilleet sormiruokaa? esim pehmeiksi keitettyjä kasviksia jotka lapsi voi itse ottaa käteensä ja viedä suuhunsa. sotkuahan siitä toki tulee ja hetken voi kestää ennen kuin suuria määriä päätyy masuun, muttei ainakaan tarvitse lusikalla "peloitella"? tämäkin on vaan vaihe muiden joukossa, tsemppiä!

Yhteistyössä