7kk nukuttamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nukuttajamatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nukuttajamatti

Vieras
Hei kanssaäidit,

Eli kyselisin mielpidettä/neuvoa seuraavanlaiseen probleemaan. Meidän 7kk ikäinen vauva kierähtää kontalleen heti kun hänet vie sänkyyn päivä- tai yöunille. Eli alkaa jumppaamaan. Miten siis tulisi toimia. Antaa jumpata vai kellistä takaisin selälleen/kyljelleen? Jos annan jumpata alkaa jonkunajan päästä itku. Vauva on väsynyt, mutta ei malta nukkua. Olenkin pohtinut, että pitääkö ns.laittaa rajat ja kellistää rauhoittumaan vai antaa jumpata ja sitten vasta kellistää kun alkaa itku..vai pitäisikö antaa itkeäkkin jonkunaikaa..

Ihan pienenä vauva nukahti ihan itsekseen.

Käden pitäminen vauvan päällä ei estä kierähtämistä tai heijaaminen tms tuudittelu.

Kiitos vastauksista

Minä sanoisin tuohon omalla kokemuksella, että sekä että. Meillä päiväunille mennessä jos alkaa tuo jumppaaminen, otan heti takaisin. Rauhoittumiseen auttaa kun seuraan tyttöä tarkasti ja koitan ajottaa sänkyyn menon just oikeelle hetkelle. Samaten unikaninsa näkeminen auttaa, ja loppuviimeks tutti. Ja tietty samat rutiinit eli sanon, että "nyt mennään unille, mennään nukkumaan" toistelut, sylissä makkariin kantamiset, yhdessä ikkunaverhon alaslaskeminen. Ja mä menen päikkäreille aina mukaan eli mun läsnäolokin ja "nukkuvan leikkiminen" rauhottaa.

Yöunille taas annan jumpata jonkun aikaa, jos itku ehtii alkaa, sanon "nuku vaan" ja kellistän, peittelen, silitän päätä... Ja kenties jumppa alkaa uudestaan ja samat rituaalit. Jossain vaiheessa sitten rauhottuu kaninsa kanssa nukkumaan. Joskus tarttee käden selälle tai reidelle, meillä se auttaa paljon. Samoin silittely, taputtelu, vaunujen täristämistä matkiminen.... Kaikki konstit on sallittu ;o)

Toivottavasti näistä oli jotain apua.

Aaja ja Minttu 9kk

Minä olen usein sanonut(vaikka mitäpä tuo lapsi siitä oikein tajuaa), että äitiä ei varmaan tarvita, jos ei edes nukuta, ja jätän pojan jumppailemaan, seisomaan yms. sänkyyn. Saattaa alkaa itkeä, jolloin odotan hetken aikaa, ja menen laittamaan makuulle ja peittelen ja sanon että nyt nukutaan. Usein tämä hetken remuaminen auttaa, ja sen päälle pieni kitinä yksin. Jos ei millään nukahda, otan pois ja menemme esim. sohvalle istuskelemaan ja kun alkaa silmä loppaamaan, vien sänkyyn.

Yhteistyössä