70-luvun loppu..

• Viestiketjun aloittaja Fleur de la Cour
  • Ensimmäinen viesti
Fleur de la Cour
Oli miehen kanssa puhetta, että olis kiva pitää 70-luvun lopun bileet kun olemme itse olleet silloin lapsia ja joitakin muistoja asiasta on. Musiikki on helppo järjestää, pukeutuminenkin onnistuu, mutta kun aloimme puhua ruokavaihtoehdoista niin meni sukset ristiin hiukan vanhempien kaveriemme kanssa. Muistaako kukaan lapsuudestaan (tai nuoruudestaan) mitä silloin leivottiin tai ruuaksi laitettiin kun tuli vieraita illanviettoon? Entäpä juomatarjottavat? Itse kun olin niin pieni, että itsetehtyä mehua on varmaan lasiin kaadettu mulle. Muistan kyllä, että spriteä edeltävästi oli olemassa teamiä. Sitä sai joskus ja sen hiilihappo kirveli suuta. Popcornia tehtiin kattilassa itse, sitä muistan olleen, pähkinöitä ja rusinoita oli tarjolla aina. Jotenkin muistan dominokeksit, tosin niiden mainittiin aina olevan kalliita. Äiti leipoi itse jotakin piirakoita, mutta mitä? Enkä muista makeita vaihtoehtojakaan.

"Joo"
Nakkipiiloja ja makkarakuppeja, ja kaalinpuolikkaaseen tökittyjä tikkupaloja.

Nakkipiilot = voitele voitaikinan palanen sinapilla, kääri nakin ympäri, uuniin

Makkarakupit = jätä kuori makkaraan, leikkaa noin sentin vahvusia siivuja, kuppiin haluamaasi täytettä ja uuniin (kuumuus kiristää kuoren niin että se nostaa makkaran reunat kupille).

Jälkiruuaksi legendaarista appelsiiniriisiä, eli keitettyä puuroriisiä, kermahvaahtoa, appelsiinia, sokeria.

Fleur de la Cour
[QUOTE="Joo";24357682]Nakkipiiloja ja makkarakuppeja, ja kaalinpuolikkaaseen tökittyjä tikkupaloja.

Nakkipiilot = voitele voitaikinan palanen sinapilla, kääri nakin ympäri, uuniin

Makkarakupit = jätä kuori makkaraan, leikkaa noin sentin vahvusia siivuja, kuppiin haluamaasi täytettä ja uuniin (kuumuus kiristää kuoren niin että se nostaa makkaran reunat kupille).

Jälkiruuaksi legendaarista appelsiiniriisiä, eli keitettyä puuroriisiä, kermahvaahtoa, appelsiinia, sokeria.[/QUOTE]

Oi makkarakupit mä olinkin unohtanut! Mietin vaan, että äiti teki aina välillä pellillä itse sellaista piirakkaa, jossa oli riisiä ja jauhelihaa välissä, myöhemmin teki myös itse pizzaa, siis paksu itsetehty pohja ja jauhelihaa ja sipulia ja punaista paprikaa täytteenä. Täytettyjä lättyjä oli myös joskus. Jälkkärivaihtoehdot on unohtunut, niitä kai oli samoja ikivanhoja puuroja ja soppia mitä sodan jälkeen oli alettu tehdä, mummulassa ainakin aina oli niitä. Meillä sai kylläkin köyhiä ritareita kohtuu usein kun mummuni oli leipomossa töissä ja pullaa on ollut koko ikäni tarjolla enemmän kuin tarpeeksi (mummu leipoi kuolemansa saakka samalla reseptillä pullaa kaikkien tarpeisiin)

"vieras"
Siis aikuisille vai meinasitteko pitää lastenkutsut?

Muistan noi makkarakupit, mutta meillä ne tehtiin lauantaimakkarasta. Mun omat mielikuvat menee enemmän 80-luvun alkupuolelle tai siihen vuosikymmenten vaihteeseen. Asuttiin maalla ja melko usein kaikennäköisiä kinkereitä pidettiin milloin kenenkin kotona. Tarjolla oli silloin kahvia ja VOILEPIÄ! Siis valmiiksi voideltuja ja kauniisti päällystettyjä. Oikein hienoa jos oli niin saattoi olla kinkkua päällä, mutta kannuswursti tms. makkaraa myös ja varmaan toisi enemmän sitä tunnelmaa. Kurkkusiivut oli ensin leikattu halki ja taitettu päälle. Persiljaa tietysti myös. Makeana tarjottiin pullaa, ehdottomasti aina ja kuivakakkua esim. tiikeriä. Joskus oli kermakakkua, välissä pelkkää hilloa ja päällä kermaa ja marjoja.

Oikein lämmintä ruokaa tarjottiin mielestäni vasta suurissa juhlissa kuten häissä ja ehkä pyöreitä vuosia täyttäessä. Niihin kuului meillä päin keitinperunat, laatikot ja karjalanpaistit. Alkoholi taisi olla jotain kunnon viinaa. Viinejä sillon ei tavalliset dunarit juoneet. Siideriä ei ollut. Joten snapsia otettiin, jos otettiin. Ruokajuomana oli maito, kotitekoinen mehu ja kotikalja.

Fleur de la Cour
[QUOTE="vieras";24357769]Siis aikuisille vai meinasitteko pitää lastenkutsut?

Muistan noi makkarakupit, mutta meillä ne tehtiin lauantaimakkarasta. Mun omat mielikuvat menee enemmän 80-luvun alkupuolelle tai siihen vuosikymmenten vaihteeseen. Asuttiin maalla ja melko usein kaikennäköisiä kinkereitä pidettiin milloin kenenkin kotona. Tarjolla oli silloin kahvia ja VOILEPIÄ! Siis valmiiksi voideltuja ja kauniisti päällystettyjä. Oikein hienoa jos oli niin saattoi olla kinkkua päällä, mutta kannuswursti tms. makkaraa myös ja varmaan toisi enemmän sitä tunnelmaa. Kurkkusiivut oli ensin leikattu halki ja taitettu päälle. Persiljaa tietysti myös. Makeana tarjottiin pullaa, ehdottomasti aina ja kuivakakkua esim. tiikeriä. Joskus oli kermakakkua, välissä pelkkää hilloa ja päällä kermaa ja marjoja.

Oikein lämmintä ruokaa tarjottiin mielestäni vasta suurissa juhlissa kuten häissä ja ehkä pyöreitä vuosia täyttäessä. Niihin kuului meillä päin keitinperunat, laatikot ja karjalanpaistit. Alkoholi taisi olla jotain kunnon viinaa. Viinejä sillon ei tavalliset dunarit juoneet. Siideriä ei ollut. Joten snapsia otettiin, jos otettiin. Ruokajuomana oli maito, kotitekoinen mehu ja kotikalja.[/QUOTE]

Aikuisille meinaan, tai siis koko perheelle kun muistan lapsuudesta sellaisia yökyläilyjä vanhempiemme ystävien luona, siellä vanhemmat juhli ja meillä lapsilla oli hauskaa kun leikittiin sokerihumalassa. Kyllä siis aikuisetkin jotakin varmaankin nauttivat, mutta sitä pitänee varmaan kysyä vanhemmiltani, että mitä se oli..

Kun menimme ravintolaan syömään (lähiökuppila, joka koitti olla ravintola), saimme usein syödä leivitettyjä leikkeitä, olikohan se havaijinleike, kun päällä oli purkkiananasviipale. Mutta se ei ole oikein kotona tehtävää bileruokaa.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja mut ei saa enää;24360135:
Rymdiä juotiin. :)
Hitsi, kun ehdit sanoa tuon ensin :) sitä muovinmakua ei saa suusta pois millään! Nykylapset ei tajua, mitä ovat menettäneet.

Se jauheliha-riisipiirakka oli pellin kokoinen, taikina voi- tai rahkavoitaikinaa. Muistin nimen, mutta nyt jo unohdin sen.

Muistelen lukeneeni, että lämpimät voileivät oli 70-luvun juttu. Meidän perheessä ei tosin sellaisia uutuuksia harrastettu.

Popcornia tehtiin itse, perunalastuja oli jo, mutta ne oli kalliita.

Yhteistyössä