7-viikkoisen hankala..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..nukutus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

..nukutus

Vieras
Mites teillä muilla, joilla on samaa ikäluokkaa oleva vauva, nukahdetaan illalla yöunille? Meillä siis 7-viikkoinen tyttövauva, jonka nukutus tosi hankalaa yöunille. Aikaa kuluu yleensä tunnin verran, välillä mennyt kaksikin tuntia (pari kertaa). Siis en ymmärrä, miksi en tahdo saada vauvaa nukkumaan, vaikka vaikuttaa väsyneeltä, kun jo aikaisemmin illalla meinaa kuukahtaa ja silmät painua kiinni. Siis tuo nukutusruljanssi on sellasta vuoron perään tapahtuvaa imetystä, sylissä keinuttelua, sänkyyn yrittämistä, tutin yrittämistä (ei ole tottunut tuttiin), taas imetystä jne... Imetykseen saattaa nukahtaa, mutta havahtuu sänkyyn laitettaessa ja alkaa itkeä. Tai jos hereillä ollessa laitetaan sänkyyn, alkaa siis myös itkeä. Yritän silitellä, hyräillä, hyssytellä, antaa tuttia ym. ja lopulta täytyy ottaa takas rinnalle. Uskon, että jos oppis tuttia syömään, menis helpommin, mutta ei kun ei. Ei millään tahdo osata sitä ottaa, vaikka näyttää, että yrittää. Jonain iltana on saattanut tutin jollain tavalla osata napatakin, mutta yleensä siitä ei tule mitään. Tuntuu vähä hölmöltä ottaa aina uudestaa imetykseen, kun sitten tottuu helposti siihen, että aina pääsee takas rinnalle... Mutta toisaalta sanotaan, että noin pienen vauvan imemistä ei vielä pitäis kauheesti ruveta ohjaileen, vaan lapsen pitäis päästä rinnalle halutessaan. Ja noin pientä ei voi kovin vielä huudattaa, vaan itkuihin on reagoitava herkästi. Joo, eli nyt en yhtään tiedä, miten mun pitäis toimia. Alkaa olla vähä väsyttävää, kun saa aina roikkua selkä vääränä sängyn yllä ja yrittää kaikkee, ja edes takaisin yrittää samoja juttuja uudestaan ja uudestaan... Yöt nukkuu onneks lopulta uneen päästyään kivasti (vielä ainakin), ja imetän vasta joskus ehkä aeitsemältä aamulla.

Heips,

Mellä on lähes 5kk ikäinen eikä nukahda kuin tissille. Tutti ei kans kelpaa. Oothan kuitenkin yrittänyt pienintä ja pehmeintäluonnonkumista ensituttia. Mä silloin alkuaikoina yritin opettaa tutille ja mulla oli isoja silikonitutteja. Ei oppinut syömään. Alussa kyllä mäkin olisin halunnut että se syö tuttia mutta eipä tuo enää pahemmin haittaa vaikkei syökään. Toimin kyllä iltaisin huvituttina eli silloin kyllä vähän ketuttaa. Vaikka meilläkin on aika vaikeeta yöunille meno niin kyllä se varmaan kohta muuttuu kun ikää tulee lisää.

Kun saat nukkumaan niin ethän heti yritä nostaa omaan sänkyyn. Jätä se sinne sänkyyn ainakin tunniksi nukkumaan jos siis pääset siitä vierestä pois ilman että herää.

Tilanteet tulee koko ajan muuttumaan. Meillä oli vaihe kun yöt mentiin ilman heräämisiä ja nyt taas herätään kaks kertaa yössä.

Mä jäin yhteen aikaan vauvan viereen nukkumaan vaikka ei vielä oikein ees väsyttänyt mutta kun en muuten ois saanut vauvelia nukkumaan.

Mutta kannattaa kokeilla. Meillä ei ikinä oo jäänyt pinnasänkyyn nukkumaan kun oon sen sinne hereillä laittanut.

tsemppiä kumminkin....

Kuulostaa kovin tutulta, mutta mun mielestä tunnin nukuttaminen tuossa iässä on ihan normaalia tai ainakin meillä näin enkä koe sitä mitenkään hirveän raskaana. Kannattaa ainakin kokeilla samoja iltarutiineja kun alkaa nukkumaanmenoaika lähestyä esim. yöpuvun vaihto, huoneen hämärtäminen, iltapesut. Monet vauvat tuossa iässä imevät illalla tiheästi joten vauvasi voi olla vielä oikeasti nälkäinen vaikka hetkeksi nukahtaakin. Mä imetän iltaisin parisängyn päällä (josta näen olohuoneen telkkaria joten aika ei käy pitkäksi...) ja jätän vauvan siihen vähäksi aikaa nukkumaan nukahtamisen jälkeen ennen kuin siirrän omaan sänkyyn. Usein kyllä joudun nukahtamisen jälkeen vielä antamaan uudelleen rintaa vaikka ei vauvaa lähtisi siirtämäänkään. Meillä nukkumaan käydään vaihtelevasti klo 20-21.30 välillä. Tutinsyöntiä en ole saanut vauvalle opetettua sitkeästä yrityksestä huolimatta. Kuulostaa kyllä kivalta tuo aamuun asti nukkuminen, meillä herätään vielä kahdesti syömään yöllä.

Kun imetän vauvaani (4 viikkoa) hänen allaan on taiteltuna harsorätti, ettei sänkyyn valu maitoa. Kun vauva nukahtaa, siirrän vauvan harsoineen omaan sänkyyn nukkumaan. Harso tuoksuu mukavasti maidolta ja on valmiiksi lämmin. Moni vauva herää, kun siirretään ""kylmään"" sänkyyn

Mulla on poika kohta 4kk. Oli nukuttaminen myös hankalaa alussa. Sitten päätin ottaa pojan omaan sänkyyn vierelle, jotta saan itsekín nukuttua. Illalla siis laitoin pojan sänkyymme makaamaan ja kävin siihen vierelle imettämään. Kaveri nukahti siihen. Yöllä oli myös helppo imettää. Enää ei väsytä, kun ei tarvitse ympäri yötä yrittää poikaa omaan sänkyynsä. Nyt on kaveri oppinut tuttia myös syömään, ihan itsestään. Ennen ei tutti kelvannut millään. Nyt nukkuu poika päiväunet tutin kanssa ja joskus illallakin nukahtaa tutin kera sänkyymme. Edelleen nukkuu vieressämme, jotta on yöllä helppo imettää ja päivällä jaksan paremmin kun saan nukuttua öisin.

Uskon että sullakin aikaa myöten helpottaa. Huomasin muutoksen tässä 3-4kk paikkeilla. Eli oppi nukahtamaan itsestään tutin kanssa, eikä enää herää heti kun laitan sängylle. Toivottavasti tästä on teille apua=)

tutulta kuulostaa. Ota selkeät iltarutiinit käyttöön että vauva oppii huomaamaan milloin on aika nukkua. Iltapesut, yöpuku, rauhottuminen sylissä, unilaulua, ja sitten vaikka viimenen syöttö hämärässä.

Tämä autto meillä, ja aika. Myös opittiin sitten se nukahtaminen lopulta sänkyyn itsekseen, ei nukkunut rinnallekaan, olkapäällä vähän torkahteli mutta heräs jos meinas istua saatikka laittaa sänkyyn. Ihan tota toisettiin useita kertoja järjestelmällisesti että sänkyyn, sai tuhistella seilä ja kun alko hätähuuto ni syliin, taas rauhottelua ja sitten taas sänkyyn....tätä aluksi joutu toistamaan lukemaatomia kertoja illassa mutta aika nopsaan se väheni. Välilä annoin varmuudeksi myös lisää maitoa :).Sänkyyn kannattaa tehdä vähän pesämaiseksi, meillä alitettiin pinnikseen semmoset peitoista rullatut pötköt reunoille (ohut rulla oli myös vauvakopassa). Jaksamista.

Hei,

Itselläni on pian 6-viikkoinen neitokainen. Nukuttamisvaikeuksia on ollut meilläkin. Mainitsemasi nukutusaika on kyllä mielestäni ihan normaali - meillä ainakin tuuditellaan tyttöä uneen lähes tunnin verran.

Olen huomannut, että kun tyttö nukkuu kunnolla päivän aikana (siis monen tunnin päikkärit), niin illallakin uni tulee helpommin. Melko nurinkurista, mutta näin se vain on. Luin jostain aiemmasta viestiketjusta samanlaisen huomion. Eli näillä tiedoilla yritän nukuttaa tyttöä mahdollisimman pitkään päivällä.

Toinen seikka ainakin meillä on se, että tissille nukahtaminen ei ole hyvä juttu. Kun mielestäni tissillä pitäisi syödä, mutta itse päädyn usein olemaan vain tuttina. Koskapa neiti tuppaa myös tissille vain nukahtelemaan iltaisin, niin olen ottanut uuden konstin: annan ensin syödä tissiä niin kauan kuin jaksaa ja sitten päälle Tuttelia, jotta tytön maha tulee täyteen. Täydellä mahalla unikin tulee varmasti paremmin, eikä tarvitse heräillä tunnin päästä taas syöttämään nälkäistä lasta.

Meillä sikäli helppoa, että kaikki käy; niin tutti, tissi kuin tuttipullokin. Eli on mistä valita :) Tuttelia en mielelläni anna, kun omaakin maitoa riittää, mutta rauhallisten yöunien saamiseksi olen päätynyt em. ratkaisuun. Toisaalta olen jo alistunut ajatukseen, että iltakitinät kuuluvat asiaan ja uni tulee vasta tunnin tai kahden hyssyttelyn jälkeen. Onneksi on mies mukana hoitamassa, yksin voisi olla kovin raskasta.

Että ei muuta kuin tsemppiä ja mukavaa viikonloppua!

Yhteistyössä