7 luokan terveystarkastus nyt kesällä jo. Kuuluuko vanhemman mennä mukaan?

• Viestiketjun aloittaja oletteko olleet
  • Ensimmäinen viesti
oletteko olleet
Minun pitää poika viedä autolla sinne jokatapauksessa ja terkkari kun soitti niin monikossa kysyi, että osaatteko tulla tänne.

Pitääkö vanhemman olla mukana tarkastuksessa? Tai paremminkin, VOIKO olla mukana?

"a p"
Meille terkkari soitti :)

Poika on huolissaan vain siitä, että jos siellä kysellään että onko karvat alkaneet kasvaa tms niin se on noloa sanoa kun äiti on mukana.

Yritin hänelle selittää, että kaikille ne tulee kasvamaan että ei siinä mitään noloa ole

vieraskin.
Ilmeisesti kuuluu lääkärintarkastuksissa olla. Itse sanoin terkkarille pojan 5 lk tarkastusta ennen ettemme katso tarpeelliseksi tulla ja työkuviot pitäisi järjestää. No terkka soitti sitten miehelle. Mies sitten ei kehdannut kieltäytyä. Aivan turhaa olla mukana. Lääkäri oli 30 min myöhässä ja mies oli hermoillut töihin ehtimistä ja mitään asiaa meillä ei lääkärille ollut eikä lääkärillä meille.

Vähän kinkkistä sitenkin, että pitää olla mukana. Kuitenkin esim. 8 luokkalaisella on oikeus kieltäytyä vanhemman mukana olosta. En mennyt itsekään pojan 8 lk tarkastukseen. Itsestänikin olisi ollut noloa, jos omana kouluaikana vanhempi olisi sinne tullut mukaan. Minusta olisi kohteliasta vanhemman kysyä siltä nuorelta saako tulla mukaan.

aqaqa
[QUOTE="a p";30845509]Meille terkkari soitti :)

Poika on huolissaan vain siitä, että jos siellä kysellään että onko karvat alkaneet kasvaa tms niin se on noloa sanoa kun äiti on mukana.

Yritin hänelle selittää, että kaikille ne tulee kasvamaan että ei siinä mitään noloa ole[/QUOTE]

Meille tuli Wilmaan ohjeet että pitää itse varata aika yläkoulun terkalta mutta pääsi unohtumaan kaiken muun kiireen keskellä.

pedomammat
[QUOTE="a p";30845509]Meille terkkari soitti :)

Yritin hänelle selittää, että kaikille ne tulee kasvamaan että ei siinä mitään noloa ole[/QUOTE]

Ei tod. puhunut sinulle mistään munakarvoista.

"äiti kahdelle"
Meillä oli ainakin 5-luokan lääkärin ja th:n tarkastuksessa toivomus että huoltaja mukana. Nuoremman kohdalla ainakin olin molemmissa mukana mutta sitä en aivan varmaksi muista olinko vanhemman th tarkastuksessa muana. Nuoremman kohdalla oli lääkärinä oli nuorempi naislääkäri joka pyysi jossain vaiheessa vanhempaa poistumaan käytävälle. Vanhemman kohdalla oli kyseessä vanehmpi mieslääkäri ja olin koko ajan mukana. Ei kyllä kysellyt kovin intiimejä asioita.
Vanhempi menee syksyllä seiskalle. Eilen oli ollut th tarkastus eikä sinne ainakaan pyydetty huoltajaa mukaan.

"nanna"
Ainakin vitosluokan ja kasiluokan tarkastukset on lakiin ja asetuksiin perustuvat, joissa vanhemman toivotaan/oletetaan olevan paikalla. Käynnit tilastoidaan, eli jos on vanhempi/vanhemmat mukana, se merkataan toteutuneeksi ja jos ei niin sitten se ei ole toteutunut. Ja vuosittain joku, aviko se oli, vai thl, seuraa näitä tilastoja, ja sitten kunnat joutuvat antamaan selvityksiä, miksi määrätyt käynnit ei toteudu.

vierass
Meillä oli viime syksynä ja toivomuksena oli, että vanhempi mukaan. Itse tutkimuksen aikana vanhempi istui ulkopuolella täyttämässä kyselylomaketta ja lopuksi sitten käytiin lomaketta läpi ja keskusteltiin lapsesta.

en muista
En mä ainakaan muista ollut missään tollasissa. Mä en muutenkaan ole tykännyt osallistua lasteni koulun juttuihin. Vapaa ehtoisia ne mun mielestä on eikä ne oikein voi pakottaa mihinkään.

vierass
En mä ainakaan muista ollut missään tollasissa. Mä en muutenkaan ole tykännyt osallistua lasteni koulun juttuihin. Vapaa ehtoisia ne mun mielestä on eikä ne oikein voi pakottaa mihinkään.
Nyt ihan parin viimeisen vuoden aikana on tullut tuo, että vanhemman pitäisi olla mukana. Ei esikoisella tarvinnut olla mukana, mutta tuon seuraavan kanssa on sitten nuo käytännöt muuttuneet.

Yhteistyössä