6v. sisäkissana ollut ulos?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kisutpisut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kisutpisut

Vieras
Kysympä mitä miltä täällä ollaan kun tuttavilta ym. olen saanut mielenkiitoisia mielipiteitä..

Meillä on 2 kissaa jotka ovat edellisessä kodissa asuessamme (6v.) ulkoilleet tarhassa jonne oli melko vapaasti pääsy aina.
Nyt asumme väliaikaisesti niin ettei ole tuota tarha mahdollisuutta ja valjasulkoilutkin on todella vähissä -toinen kissa raapii ovia muutaman päivän sen jälkeen kun on päässyt ulos, toinen ei edes halua pihalle. Molemmat ovat rauhallisia sisällä kun ulos ei pääse.

Vuoden kuluttua muutamme rauhalliselle harvaan asutulle aluelle jossa menee pieni hiekkatie aivan vieressä. Päästäisittekö monia vuosia "sisäkissan" elämää (=vaaroihin tottumattomat) viettäneet kissat vapaasti yksin ulos?

Miksi ette rakentaisi sinne uuteen paikkaan kissoille tarhaa?

Voit toki päästää, jos sinulle ei ole äärimmäisen tärkeää, että kissa varmasti palaa kotiin takaisin.

En. Meillä samanikäinen, neljä ekaa vuotta täysinsisäkissana ollut narttu, joka on ainakin niin pöpi, että ei varmasti pärjäis kauaa vapaana. Sen pari vuotta, jonka kissa on meillä ollut on käynyt valjaissa ulkona ja joskus karkuun päässeenä kiipeää lähimpään puuhun, eikä todellakaan osaa tulla ite alas... :D Sitäpaitsi mun mielestä tällä "kylällä" on jo tarpeeksi vapaana kuljeksivia kissoja.

En, en ja en. En koskaan tahalleni laskis kissaani ulos. Siis yksin kuljeskelemaan, siinä sitten itket ja ootat tuleeko takasi ja mietit mitä tapahtui. Ottiko joku hullu (tai ihan vaan hullut penikat huvikseen) ja kidutti, tappoi. Jäikö auton alle ja kituu jossain ojan penkalla, tappoiko joku muu elukka tms.

Siis miksi pitäisi päästää ulos, jos on sisällä tottuneet olemaan? En ymmärrä. Eli siis ehdoton ei, en päästäisi kissoja vapaana ulos! Rakentaisin sitten uuteen paikkaan sen tarhan.

Itse olen siis sitä mieltä et kissoja ei päästetä yksikseen ulkoilemaan, olisin nimenomaan tuon tarhan kannalla. Oli kaikille miellyttävä ratkaisu -kissoille ja meille.

Lähipiiri tässä on sitä mieltä että "tottakai teidän kissat pääsee nauttimaan vapaudesta kun muutatte!" Ihmettelivät jo väliaikaiseen kotiin muuttaessamme miksei kissoja laskettu ulos kun olemme taajaman ulkopuolella (ja aivan vieressä menee tie 80km/h!).

Mut/meidät on lähinnä leimattu "hulluiksi" kun pidämme kissat pääosin sisällä tämän reilun vuoden :( Kyllähän se itseäkin harmittaa ettei kissat pääse nauttimaan ulkoilmasta kuten ennen, mutta tää on turvallisin ratkaisu tällä hetkellä.
En käsitä kuin ihmiset laittavat kissansa oman onnensa nojaan ulos, eihän koirillekkaan tiedä niin!

Meillä kissa ulkoili 7 vuotta valjaissa. Sitten kun lapset oppi avaamaan ulko-oven kissa pääsi jatkuvasti karkuun. Laskettiin kulkemaan vapaana ja hyvin on toiminut jo kolme vuotta.

[QUOTE="aloittaja";25591401]Itse olen siis sitä mieltä et kissoja ei päästetä yksikseen ulkoilemaan, olisin nimenomaan tuon tarhan kannalla. Oli kaikille miellyttävä ratkaisu -kissoille ja meille.

Lähipiiri tässä on sitä mieltä että "tottakai teidän kissat pääsee nauttimaan vapaudesta kun muutatte!" Ihmettelivät jo väliaikaiseen kotiin muuttaessamme miksei kissoja laskettu ulos kun olemme taajaman ulkopuolella (ja aivan vieressä menee tie 80km/h!).

Mut/meidät on lähinnä leimattu "hulluiksi" kun pidämme kissat pääosin sisällä tämän reilun vuoden :( Kyllähän se itseäkin harmittaa ettei kissat pääse nauttimaan ulkoilmasta kuten ennen, mutta tää on turvallisin ratkaisu tällä hetkellä.
En käsitä kuin ihmiset laittavat kissansa oman onnensa nojaan ulos, eihän koirillekkaan tiedä niin![/QUOTE]

Anna lähipiirin puhua, mitä puhuvat, kissat ovat TEIDÄN. Ja näinollen myös TEIDÄN vastuulla. Mulle olisi ihan sama, mitä muut horisee, kissoistani kannan huolen minä ja täysin kannankin!

[QUOTE="vesimeloni";25591385]Siis miksi pitäisi päästää ulos, jos on sisällä tottuneet olemaan? En ymmärrä. Eli siis ehdoton ei, en päästäisi kissoja vapaana ulos! Rakentaisin sitten uuteen paikkaan sen tarhan.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Kotikissa ei kuulu Suomen luontoon ja siellä on paljon vaaroja kissalle. Jos asuisin jossain ihan "keskellä ei mitään", niin voisin päästää kissan vapaaksi. Mutta tiedän, että olisin juuri se tyyppi joka kissan ollessa pari tuntia "myöhässä" juoksee itkien metsissä ja etsii kissaa.

Sisareni jolla on myös kissoja, päätti pitkän pohtimisen jälkeen päästää sisäkissansa vapaaksi kulkemaan. Hyvin pian (viikkoja) tämän jälkeen, toinen oli kateissa 4 päivää ja siskoni oli sekoamisen partaalla, etsi kissaa päivät yöt. Kissa palasi sen neljän päivän jälkeen kotiin, mutta puolet hännästä oli jäänyt matkan varrelle. Eläinlääkäri epäili, että kissa on jäänyt hännästään jumiin johonkin ja repinyt sen lopulta irti. Häntä amputoitiin ja kissa voi nykyisin hyvin, mutta lienee sanomattakin selvää, että kissat oli sen jälkeen taas sisäkissoja...

Anna lähipiirin puhua, mitä puhuvat, kissat ovat TEIDÄN. Ja näinollen myös TEIDÄN vastuulla. Mulle olisi ihan sama, mitä muut horisee, kissoistani kannan huolen minä ja täysin kannankin!

Samaa miltä täällä ollaan, halusin vain kuulla mielipiteitä :)
Juurikin 2 jotka ovat kissojen vapaa ulkoilun kannalla päästävät omat kissansa yksin ulos, ja aina on se kauhea haloo jos ollaan yhdessä jonnekkin lähdössä KUN KISSA ON ULKONA, se täytyy saada sisälle ennen kun voi lähteä.

Itsellä on myös kokemusta toisten vapaana ulkoilevista; kissa kusi lapsen vaunut, eikä haju todennäköisesti lähde ikinä :( En todellakaan haluaisi et lemmikkini tuhoaisi toisten omaisuutta.

Meil oli sisäkissana 7 vuotta, muutettiin maalle ja lapset päästää miten sattuu vapaana ulos. Leikattu narttu, jolla pieni reviisi pihapiirissä. Nyt 4 vuotta sitten ulkoillut miten tahtoo (ts. miten pääsee livahtamaan lasten jäljessä)

No mun kissa ei ollut ikinä nurtsia nähnyt mulle tullessaan (6v), mutta viikon totuttelun jälkeen on ulkona kuin kotonaan. Ei ole koskaan ollut ongelmia autojen kanssa. Kerran ilmeiseti ilves pääsi kähmäisenään vähän, mutta muuten ei koko 7vuoden aikana ole käynyt yhtään mitään. Molemmat kissat on leikattuja joten reviiri ei ole kovin laaja eivätkä tee pitkiä reissuja. Tyttökissa on korkeintaan pari yötä pois keväällä, mutta siihenkin on oppinut suhtautumaan. Tää meidän kisu on myös niin helkkarin hyvä hiirikissa että veikkaisin sen olevan jostakin landelta kotoisin. 7 vuotta sitten se pelkäsi pihanurmikkoa, nyt se napsii hiiriä minkä kerkeää.

Mun mielestä kissoja ei pidä ottaa jos ne saa olla vain sisällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;25591583:
Mun mielestä kissoja ei pidä ottaa jos ne saa olla vain sisällä.

Minun mielestäni kissoja ei pidä ottaa, ellei niitten turvallisesta ulkoilusta ole valmis huolehtimaan. Esimerkiksi "ilveksen kähmäisy" ei ole kissan kokoiselle eläimelle ihan pieni juttu.

Kissoja voi ulkoiluttaa turvallisesti valjaissa (tosin lenkkeily on erilaista kuin koiran kanssa ja tulee kulkea kissan tahtiin). Ulkotarha on monelle kissalle mieluinen lisä valjasulkoiluun.

Meidän kissat oli sisäkisoina 2 ja 3 vuotta ennen kuin muutettiin maalle. Tarkoituksella ei niitä sielläkään ulkokissoiksi päästetty, mutta kun karkasivat joka välissä. Joten ajattelin että ehkä on sitten parempi että oppivat kulkemaan eivätkä suinpäin säntäile. Huolta kyllä aiheuttivat ja toinen oli kerran pitkäänkin kateissa. Mutta elossa ovat ja nyt asutaan tiheämmin asutulla alueella ja kissat pysyvät melkein kokonaan omassa pihassa.

en päästäisi. mulla ollut aina vaan sisäkissoja, ja vaikka kuinka korpeen tästä muuttaisin niin en päästäs ulos kissaa joka on aina ollu sisällä turvassa. eikä tuo meidän 9v ainakaan edes uskaltas. nuorempi kissamme on niin rohkea että menisikin varmasti ulos. mun mielestä nuo lemmikkikissat ei kuulu luontoon. kaupungissa on vaarana autot ja maalla petoläimet. en ottais riskiä. yhden sisäkissan kuoleman oo pienillä lapsille selittäny, eikä ollu helppo homma. meillä pidetään lemmikkikissat hyvin turvassa maailman vaaroilta :)

kissa tottuu kyllä nopeasti ulkoilemaan ku ensin tutustuttaa sen siihen taloon niin että ymmärtää että se on sen uusi koti ja sitten päästää ulos. Meijän pihassa on kissat ulkoillu koko mun 34vuotisen elämän ajan ja sitä ennenkin porukoitten kissat ja en oo kuullu et olis ikinä mitään sattunu. Kilometrin päässä menee autotie. Itseasiassa ku on seurannu koko elämän noitten kissojen pihaleikkejä ja hiirestyksiä niin voin sanoa et tuntuu jopa hieman oudolta et ihmiset hankkii parvekkeettomiin kerrostaloasuntoihin kissoja jotka ei ikinä pääse haistelemaan raikasta ulkoilmaa. Itse tulisin hulluks jos en sais ulkoilla enkä riistäis mistään maallisesta hinnasta kissoiltani ulkoilun riemua.

Minusta kissan luontoon kuuluu, että pääsee ulkona temmeltämään.
Kaverillakin oli sisäkissa, jolle ostettiin valjaat. Oli aluksi tosi pelokas ulkona (tietenkin) mutta muutamien ulkoilukertojen jälkeen viihtyi tosi hyvin ja alkoi haluta enemmän ulos. Nyt kun asuu rivarissa niin saa kulkee ulos niinkuin haluaa. Välillä on yönkin yli pois, mutta sitten tulee syömään ja nukkumaan. Kannattaa tietysti leikata ettei ala tulla pentuja.

Mun järkeeni ei vaan millään mene se että ihmisille on aivan ok että lemmikki on poissa yön tai pari :/
Koirista tehdään heti katoamis ilmoituksia ja etsitään kaikkialta jos pääsee karkuteille, mut kissoilla ei ole väliä..

Kissaa on vähän ilves kähmäissyt tai muuten näkyy että on ollut jonkinmoisessa tappelussa ja silti se lasketaa uudelle samojen vaarojen armoille!

• Tykkää
Reactions: Aliisa.82
Mun järkeeni ei vaan millään mene se että ihmisille on aivan ok että lemmikki on poissa yön tai pari :/
Koirista tehdään heti katoamis ilmoituksia ja etsitään kaikkialta jos pääsee karkuteille, mut kissoilla ei ole väliä..

Kissaa on vähän ilves kähmäissyt tai muuten näkyy että on ollut jonkinmoisessa tappelussa ja silti se lasketaa uudelle samojen vaarojen armoille!

Ei se ole ihan sama, mutta toisen kissani osalta olen tottunut siihen että joka kevät se tykkää viettää potkän talven jälkeen aikaa valoisassa kesäyössä pikkujyrsijöitä rouskutellen. Ja yksi haava naamassa on aika pieni saldo niin monen vuoden ulkoilusta. Pidän kissojen onnellista elämää tärkeämpänä kuin omaa omistussuhdettani heihin. Koirista tehdään ilmoituksia herkemmin koska he nyt voivat poikkeusolosuhteissa aiheuttaa ihmisillekin teoreettista vaaraa, kissa ei. Meillä kissat pysyy lähinnä pihapiirissa. Leikkaamatonta en laskisi ulos koska ne kulkee kauemmas ja kuseksii joka paikan.

joo en tajua minäkään. mä kerran luulin että mun kissa oli ikkunasta pudonnu ulos ku ei sitä näkyny siinä huoneessa jossa se oli. juoksin jo ulkona ettimässä ja huutelemassa aivan peloissani, kun mies soitti että oli samassa huoneessa mutta oli avannu vaatekaapin oven ja menyt sinne ja ovi oli perästä mennyt kiinni.
ei mun hermo kestäs tollasta, että kissa on päivät ja yöt missä sattuu. eihän muitakaan lemmikkieläimiä/kotieläimiä päästetä vapaana yksin ulos.

ja onneksi miehenikin on samaa mieltä tästä. heillä hänen lapsuudessaan oli ulkokissoja ja miehelleni rakkain kissa oli tullut kotiin aivan raadeltuna ja kuollut, pian kotiin pääsemisen jälkeen. lapselle tuo oli niin kammottava näky ettei vieläkään ole sitä tuskaa unohtanut

Kuumimmat

Yhteistyössä