6v poika ei haluisi mennä harrastukseen enkä minä haluisi väkisin pakottaa mennä ,mies eri mieltä asiasta.

  • Viestiketjun aloittaja neuvoja!
  • Ensimmäinen viesti
yuf
Halusiko poika alunperin mennä harrastukseen, silloin kuin hänet sihen ilmoitettiin? Jos halusi niin sitten kyllä pitäisi käydä loppuun asti minun mielestäni.
Jos harrastuksessa on jotain ongelmia, kiusaamista tai syrjintää tms niin ne pitää toki selvittää
 
"jojo"
[QUOTE="hmm";22579200]omasta mielestäni 6v pitää jo opettaa että harrastuksiin sitoudutaan ja niissä käydään... Eikä että käydään vaan sillon ku sattuu huvittamaan...[/QUOTE]

Mä olen sikäli eri mieltä, että harrastuksen pitäisi minun mielestäni olla jotakin kivaa, vapaaehtoista ja rentouttavaa. Ei pakkovelvollisuus. Sitten jos harrastaa jotakin, joka vaatii kaikkien yhteistä panosta, ennen harrastuksen aloittamista voidaan sopia yhteiset pelisäännöt ja miettiä hyvät perusteet, miksi silloinkin on fiksua olla paikalla, kun ei ehkä huvittaisi. Mutta se toiminee vasta isommille, 6v on pieni.

Ap, oletko kysynyt, mikä harrastukseen menossa mättää ja mikä tekisi sinne lähtemisestä mukavampaa? Onko pojalla pula kavereista tai epävarma olo omien taitojensa suhteen?
 
"tellu"
Miksi ihmeessä 6-vuotiaan on pakko harrastaa jotain??? Eikö harrastuksen pitäisi olla iloinen asia? Ehkä vähän myöhemmin voi "kannustaa" lasta jos joku alkaa kyllästyttää, mutta en näkisi, että 6-vuotiaan pitäisi tavoitteellisesti harrastaa vielä mitään. Entä jos pitäisitte taukoa jouluun asti ja keväällä aloitatte iloisin mielin uudelleen, ilman että neuvottelette lapsen kanssa?
 
"vieras"
En olisi ihan noin ankaralla linjalla. 6v harvemmin tietää aloittaessaan harrastuksesta mitään/ tarpeeksi. Samoin voi olla muuten vanhemmankin kohdalla. Esim. meillä samanikäinen lapsi aloitti jumpan, joka olikin ikätasoon nähden ihan liian lapsellinen minunkin mielestäni. Sai lopettaa.

Miksi lapsi ei halua mennä ja miksi isä haluaa lapsen jatkavan? Onko harrastus isälle jotenkin tärkeä? Tuli heti mieleen futis :D Tarkoitan, että syntykö isän mielipide hinnasta/sitoutumisesta vaiko siitä, ettei lapsi olekaan kiinnostunut siitä mistä isä toivoo?

6-vuotiaana vasta tutustutaan lajeihin ja on aika selviö, ettei kaikki vastaa aina odotuksia. Jos nihleyden syy on esim. lähtemisen vaikeus, matka, jonkun pärstäkerroin tms, niin silloin eri asia. Usein harrastukset maksetaan puolen vuoden erissä ja se onkin hyvä tämän ikäisten kanssa.
 
"vieras"
Minä olen sanonut lapsille että jos me teidät ilmoitetaan ja maksetaan niin käytte myös.
Molemmat 8v ja 5v ovat saaneet ola kerran pois kun sinä päivänä ei ole mieli mennä.mutta taas seuraavallla kerralla saivat mennä.

Haluan opettaa jos johonkin harrastukseen ehdottomasti haluaa ja siitä maksetaan niin se käydään myös. Ehkä ensi kerralla miettii tarkemmin haluaako oikeasti mennä vai ei.

Sano pojalle että vielä on pari kertaa maksettu ja olet sanonut että sinne haluat. Pian se loppuukin ja sitten ei enään tarvi mennä jos ei halua.
 
Kovin pienihän tuo vielä on... Olen samaa mieltä että pakottaminen on kamalaa. On ihan eri asia opettaa sitoutumaan harrastukseen. Jos isä ei siinä onnistu muuta kuin pakottamalla, niin silloin se on isän paikka katsoa peiliin, miksi ei onnistu lastaan innostamaan.

Olen lasten jumppaohjaaja ja musta on karmeaa katsottavaa kun väkisin lasta tuodaan harrastukseen. Mä kyllä sanon suoraan vanhemmille, jos koen että lapsi ei ole valmis harrastukseen tai hän ei sinne sopeudu. Harrastaminen ei ole pakollista vaan siitä kuuluisi nauttia. Urheilla voi muutakin kuin seurassa. Oman perheen kesken voi tehdä tosi paljon juttuja jos vain viitsii.
 
"Tuulia"
En lähtisi pakottamalla viemään vasta kuusivuotiasta lasta harrastukseen. Se jos mikä tappaa sen vähäisenkin otrastavan kiinnostuksen... ja kausi muutenkin jo lopuillaan, niin oisko tuo nyt niin kamalaa, jos vapaa päivän viettäisi tai vaikka lopettaisi kauden jo tähän. Ei se harrastaminen nyt sentään niin vakavaa saa olla, että siitä kehkeytyy - varsinkaan joulun alla - ryppyotsaisuutta saatika sanasotaa.
 
"Pippi"
Kyseessä siis ilmeisesti Finlands Sport Academy. Meidänkään 6- ja 8-vuotiaat ei siitä innostunut. Liian levotonta, kun paikat vaihtuu ja ainakin täällä oli aika untuvikon oloisia vetäjiä. Kyllä se vaan näkyy, jos ammattitaito ei ole kohdallaan.

En pakottaisi menemään, jos ei ole innostunut. Varsinkaan ellei ole innostunut edes harrastuksen jälkeen. Eli harrastuksesta tullessa jo toteaa, ettei halua seuraavalla kerralla mennä. Jos kyse on vaan jännityksestä ja harrastuksen jälkeen on innoissaan, yrittäisin positiivisessa hengessä kannustaa menemään. Teillä ilmeisesti aluksi intoa riitti, jos nyt on kyse tästä samasta kerhosta, koska muuten olisitte varmaan kahden kerran jälkeen lopettanut, kun se mahdollisuus oli olemassa. Olisiko siis sattunut jotain ikävää?
 
näin mä tekisin
Jos vaan tosiaan kerran sanoo ettei halua mennä on asia minusta ok, mutta jos
on kallis harrastus esim. jääkiekko yms. niin kyllä sillon käytäisiin kausi loppuun ja vasta sitten
lopetettaisiin.
 
Tiukkis??
Meillä on jo nelivuotiaalle tehty harrastuksiin pelisäännöt. Jos harrastus maksaa, niin kausi käydään loppuun. Mikäli hoidossa on ollut erityisen raskas päivä tai sattuu muuten olemaan huono päivä, kuten tämän ikäisillä välillä on, niin sitten voi yksittäisen kerran jättää väliin. Minusta on tärkeää heti harrastuksista tehdä selväksi, että vaikka ne ovatkin vapaaehtoisia, niin puolivuosittain vain voi vaihtaa. Meillä muutenkin tulee olemaan rajoituksia sitten myöhemmin mm. harrastusten määrässä. Nyt nelivuotiaalla on kahtena iltana harrastus viikossa ja se on ehdoton maksimi.
 
Nooo... itse olen periaatteessa sitä mieltä, että lasta ei saisi pakottaa, mutta tuo on tosiaan kinkkistä, että kun maksetaan, niin sittenkin toisaalta pitäisi mielestäni käydä. Teillä on nyt kyllä kautta niin vähän jäljellä, että kannattaa ehkä vaan lopettaa, olla kokonaan ilman harrastuksia kevät ja katsoa sitten syksyllä uudestaan. Mielestäni lapsen kanssa voi jutella, että harrastus on kallis ja että jos se maksetaan, niin siellä pitäisi käydä. Tietenkin kannattaa myös keskustella ja tiedustella, että miksi lapsi ei harrastukseen halua.
 
"aapee"
kiva kun tuli vastauksia..luulen että justiin se on kun poikaa jänskättää aina uudet asiat ja paikat kun vaihtuu niin nopeaan että ei ehi tottua..ainoa oli jääkiekko josta oli ihan innoissaan kumpanakin kertana ja olisi lähtenyt uudestaan jo heti kotiin tultua : ) varmaan harrastellaan kevät ihan oman perheen kesken ja jos tuota jääkiekkoa mietitään sitten syksyllä uudestaan jos kiinnostaa....
 

Yhteistyössä