6kk:n yöheräilyä ja maito/ruokanirsoilua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tere69
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tere69

Vieras
Kommentoikaapa tätä: meidän 6 kk:n ikäinen poika on ruvennut hylkimään tissiä. 3 kk:n iässä oli n. kuukauden lakko, jolloin kelpasi vain unilta herätessä. Talttui kun älysin ottaa takaisin viereen nukkumaan omasta sängystä. On nukkunut vieressä siitä asti. Nyt heinäkuun alusta on alkanut taas lakkoilla. Juomakerrat vähentyneet ja parhaiten juo semiväsyneenä, mut pitää olla tarkkana, ettei mene yli. Sit taas huudetaan naama punaisena ja vain pullo kelpaa, siitä tosin rintamaito tai tutteli, samantekevää. Välillä juo tosi kiltisti tissiä, mut välillä ei millään. Kiinteitä on harjoiteltu n. 1 kk. Aamulla syö vähän puuroa ja hedelmäsosetta, päivällä jotain (omatekemät kasvissoseet eivät maistu) ja iltapuuron kanssa taas hedelmäsosetta. Kylvetetään noin kasilta ja sit puuro ja nukkumaan noin ysiltä. Aluksi hyörii, ei suostu tissille, mutta sitten kun oon laulanut ja pitänyt tuttia vähän aikaa, suostuu syömään ja nukahtaa joko tissille tai sänkyyn juonnin jälkeen. Tutin hän vaatii, muttei osaa sitä edelleenkään kunnolla imeä, vaan mun täytyy pitää sitä suussa - todella rasittavaa!!! Nyt on sitten tullut viime öinä semmoinen rasite, että heräilee puolilta öin ja siitä eteenpäin muutaman tunnin on tosi levoton. Jos tutti putoaa, niin parku alkaa, joten minä sitten pitelen sitä hänen kääntyillessään kylki-selkä-kylki-selkä lähes taukoamatta. Jossain vaiheessa kelpaa tissi ja sit yleensä nukkuu jonkin aikaa paremmin. Sit aamuyöstä taas sama juttu. Menee siis nukkumaan ysiltä ja herää yleensä seiskan molemmin puolin. Tässä oli jo jakso, jolloin heräsi kasilta ja ehkä myöhemminkin, mutta nyt se on jo historiaa. Mä alan olla tosi väsynyt, mutta toisaalta en millään haluaisi lopettaa imettämistä. Tuli varmaan siitä 3 kk:n lakosta semmoinen ahdistus...Jos joku jaksoi lukea tämän koko jutun, niin kiitos siitä! Olisko ehdotuksia? Siis siirtyäkö kokonaan pullolle suosiolla, miten kasvissoseita sais menemään, miten yölevottomuus pienemmäksi?? Ens yönä ajateltiin kokeilla omaa sänkyä.

Onko hampaita vielä tullut? Meillä esikko rupes raivoaan rinnalla ja ei suostunut syömään mitään kun tuli hampaita...olin välin tosi huolestunut kun tyttö ei syö, mutta neuvolasta sanottiin että niin kauan kun on virkeä ja hyvä- vointinen ei tarvi huolestua. Yleensähän tossa puolenvuoden iässä ne ekat hampaat tulee.
Yölevottomuuteen ja nukahtamiseen suosittelen tassuhoitoa "unikoulua", meillä se on tehonnut huippuhyvin! Pyydä neuvolasta ohjeet.

Jees, itse asiassa unohtui mainita, että kaksi hammasta ilmestyi toissaviikonloppuna alaleukaan...eli periaatteessa samaan aikaan tämän yölevottomuuden ja juomanirsoilun kanssa. Varmasti osaltaan vaikuttaa. Ajattelimme tosiaan tänä iltana nukuttaa pikkuherran omaan sänkyynsä, joka on minun puolella parisänkyä. Silloin parikuukautisena nukkui siinä tosi hyvin, kunnes tuli se eka lakko. Sitä mä vaan just mietin, kun ruoka/juoma ei hirveästi maistu, että johtuuko se yöheräily nälästä. Mutta kai se sitten raivokkaammin ilmaisisi nälän, jos oikeasti olisi. Tuon hyörinnän päätteeksi (kun on syönyt tuttia ensin jonkin aikaa) suostuu sitten yleensä syömään ainakin yhden tissin, viime yönä puoliltaöin ja kolmelta molemmat ja sitten vielä aamuyöstä joskus kuuden maissa yhden. Mutta se vaatii yölläkin yleensä tutin kanssa houkuttelun eli ensin pidetään tuttia vähän aikaa. Alkaa sitten natustella sitä (kuulostaa kuin sanoisi väijy-väijy-väijy) ja sitten voi kokeilla ottaa tuttia pois ja työntää tissin tilalle. Toisinaan toimii, toisinaan kääntyy pois. No juu. Mut kaipa tässä on melko vähällä toistaiseksi selvitty, mitä oon muiden juttuja lueskellut...mutta uneksin kyllä kokonaisesta yöunesta. :/

Meillä poika nyt 7,5kk, korvikkeella on ja soseet alotettiin 5-6kk kieppeillä. Nyt kuukauden verran ollut soselakossa, välillä meni aamu- ja iltapuurot, nyt ei enää nekään. Maitoa menee tällä hetkellä 600-900 ml/vrk. Välillä meni vähemmän jo sitäkin. Oon ihan toivoton, perjantaina aika lääkäriin. Kokeiltu on kaikki soseet, joskus menee vajaa purkki jotain jogurttia, mitään kasvissoseita ei just olleskaan. Suu pysyy vaan supussa. Eli en osaa auttaa, mutta on täällä näköjään muitakin! :wave:

Unohdin mainita etttä 5kk iässä tuli 2 alahammasta, nyt ollu jo pitemmän aikaa yläikenet paisuneet muttei hampaita näy. Voiko hampaiden tulo ja siitä johtuva syömättömyys kestää näin kauan???

Meillä nirsoiltiin kiinteille 5-6 kk iässä oikein kunnolla. Samaan aikaan yöllä heräiltiin n. tunnin välein ja huudettiin ja rauhoituttiin vain tissi suussa. Olin tosi väsnyt ja tuntui ettei mikään onnistu. Korviketta meni koko ajan imetyksen lisäksi pieniä määriä. Sitten rupesi maha oikuttelemaan ja tuli ummetusta ja ripulia vuorotellen. Siinä vaiheessa kasvu oli melkein pysähtynyt ja aloin metsästää allergioita. Jotain hajua sain, mutta en lasta oireettomaksi.
Reilu 7kk ikäisenä lopetin imetyksen ja sitten selkiytyi tilanne. No lapsukainen on suolioireinen allergikko mm. vehnä, ruis, ohra, riisi, peruna ja porkkana pahiksina. Ihmekään etten keksinyt kaikkea, kun söin noita päivittäin imetysaikana. Päivällä lapsi ei oireile juuri lainkaan, mutta yöllä koskee masuun.
Jos yhtään epäilet, että lapsesi saattaisi olla jollekin allerginen, niin seuraile oireilua tiettyjen ruokien jälkeen. Maidosta kieltäytyminen voipi viitata myös maitoallergiaan, lapset kun on taitavia kieltäytymään siitä mikä ei sovi.

mötkylä meillä ainakin lakkoiltiin kuukausi kaupalla, ja se oli todella rasittavaa aikaa...kitajaminen alkoi heti aamusta, nukkui päivä ja yöunet huonosti...ruoka ei meinannutkaan kelvata...sitten joku aamu herättiin ja aivan kuin joku olisi yön aikana käynyt lapsen vaihtamassa...sängystä nousi mitä kiltein ja hyväntuulisin vauva ja ruoka maistui taas puuroineen päivineen ja noina päivinä viihtyi itekseenkin...silloin kun hampaat vaivas...voi kiasus...muu ei kelvannut kuin syli ja siinäkin inistiin....eli siis meillä hampaiden tekeminen oli todella tuskaa...tiesi kyllä heti kun oli hampaat tulossa ja ne vaivasi KAUAN....joskus vuoden iässä alkoi helpottaa ja ruokakin maistumaan paremmin.

Mimmuli82: Kiitos kun kerroit millasta teillä! Musta tuntuu että pian hajoo pää tämän ruokatakkuilun kans! Onneksi emme ole epänormaali perhe siinä asiassa :D Meillä edelleen tosi huonoa syömistä, iltapuuro on oikeastaan ainoa mikä menee kunnolla. Kuinka, tarjositko sitkiästi kasvissosetta joka päivä entiseen malliin 2x entisiin ruoka-aikoihin, vai annoitko suosiolla olla? Entä olitko päiviä edes yrittämättä antaa soseita? Musta tuntuu niin turhauttavalta keitellä kasviksia ja soseuttaa ja pakastaa, ja sit roskiin menee kaikki. Samaten kaupan kalliiden purkkiruokien kans. Roskiin kun menee suurin osa. Tarjositko ruokaa useita kertoja päivässä vai sinnikkäästi ruoka-aikoina? Entä miten kävi kasvun? Meillä oli pysynyt suht. hyvin käyrällä nyt eilen kun mittootiin, vaikka jatkunut on tätä jo 1kk ja 1 vko. Kiitos vertaistuesta :hug:

Yhteistyössä