6kk ison pojan syömiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ekaa kertaa äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ekaa kertaa äiti

Vieras
Moikka!
Mä taas kyselen varmaan itsestäänselvyyksiä, esikoinen kyseessä joten olen hieman ulalla. :) Meillä on siis 6kk isohko poika, pituutta n.71cm ja painoa n.9,5kg (neuvola on vasta ensi viikolla, siksi vain arvio). Lopetin imetyksen n. kuukausi sitten, ja poika syö nyt pääasiassa korviketta ja jonkin verran soseita. Mun pitäisi nyt ilmeisesti lisätä noita kiinteitä kun meillä menee vuorokaudessa n.8-10dl maitoa + 2dl velliä iltaisin. Sen lisäksi poika syö yhteensä n. 3prk hedelmäsoseita päivän aikana, yleensä n. 3/4prk kerralla, ennen maitoa.

Ostin eilen kaupasta ensipuuroksi tarkoitettua riisipuuroa ja annoin sitä aamulla, mutta eihän se oikein uponnut. Sotkin sitten osaan puurosta sekaan hedelmäsosetta ja sain muutaman lusikallisen uppoamaan. Tässä on sekin ongelma, että poika ei oikein muutenkaan söisi ns. suolasia versioita soseista (kasviksia yms. enemmän ateriamaista), vaan vain pelkkiä hedelmäsoseita.

Poika nukkuu 3-4 päiväunet päivässä, ja syö aina herättyään sosetta ja sen jälkeen päikkäreille käydessä maitoa. Öisin nukkuu n. 8h putkeen, herää tunniksi aamulla ja menee takaisin vielä aamu-unille.

Vauva myös pulauttelee tosi paljon, saattaisiko suurempi määrä kiinteitä vaikuttaa tähänkin positiivisesti? Miten mun pitäisi nyt muuttaa tätä syömistä teidän mielestä?

Sulla kannattais ehkä alkaa rytmittämään päivää noilla ruokailuilla ja jättää nuo makeat soseet maks kertaan päivässä. Aamulla ja illalla puuroa (esim kauppojen vauvapuurohiutaleista alkuun) joiden sekaan voit laittaa soseita. Päivällä lounas ja päivällinen sitten niitä ns suolaisia. Esim maissisoseella voi aloittaa ja lisätä makuja pikkuhiljaa. Sain itse muistaakseni ihan neuvolasta lapun lapsen päivärytmistä ja ruokailuajoista(/-lajeista) eri vauvakausina.

Noilla hedelmäsoseillahan ei välttämättä olisi kannattanut aloittaa kun se voinee vaikuttaa siihen ettei peruna yms sitten niin hyvin maistukkaan. :/

En muuten osaa kommentoida, mutta ruoka alkaa kyllä sillä maistumaan, että sitkeästi annat aina pari lusikallista tai sen mikä uppoaa, niin vauva tottuu uuteen makuun. Oliko se keskimäärin jotain 20 maistelukertaa ennen kuin vauva ottaa uuden maun "omakseen". Ja jos poika on makeiden perään enemmän, niin kokeile vaikka keittää porkkanaa ja muussata sitä itse, sehän on kasvikseksi melko makea. Ja sitten lisäät siihen perunaa pikkuhiljaa ja näin pois päin :)

Mä jättäisin hedelmäsoseet pois ja antaisin kasvissoseita tms. tilalle, huomasin ainakin meillä et kun anto hedelmäsoseita enemmän ei enää ruokasoseet kelvannu joten nykyään ei saa kun korkeintaan välipalaks hedelmäsosetta..Meidän reilu 5kuinen syö aamulla ja illalla puuroa (kaura), päivällä lihasose, välipalana sitä hedelmäsosetta, iltapäivällä kasvis tai lihasose, riippuu mitä kaapista löytyy ja joka välissä maitoa.. Pulauttelu meilläkin oli runsasta kun sitä korviketta meni litratolkulla, rytmitys päivään ja kiinteää ruokaa niin johan loppu, edelleenkää en anna korviketta kun alle desin kerralla, useamman kerran, niin pysyy sisällä.

Jossei riisipuuro nappaa, kokeile jotain muuta, johan tuon ikäiselle saa viljojakin alkaa antamaan.. :)

Joo, siis just tuollaista hiutalepuuroa mä eilen ostin, sitä poika söi ehkä 5 lusikallista aamulla, ja siitäkin puolet hedelmäsoseen kanssa. Kasvissoseita ja esim. peruna-broilerisosetta hän suostuu syömään n. 3 rkl kerralla. Aloitimme perunalla ja kukkakaalilla n. kuukausi sitten, ja vaikka kasviksia tarjotaan useampaan kertaan joka päivä, hän ei vaan syö enempää kerralla. Poika alkaa vaan sylkemään sosetta pois, mutta jos tarjoaa hedelmäsosetta perään niin se kyllä uppoaa. Mutta toi porkkana oli hyvä idea, täytyykin niitä ostaa tänään kaupasta. :)

Toivottavasti me ei nyt olla kasvattamassa vahingossa kauhean makeanhimoista lasta. :/

Toivottavasti me ei nyt olla kasvattamassa vahingossa kauhean makeanhimoista lasta. :/

No tokkopa kuitenkaa.. :) Kannattaa kokeilla myös bataattia, kelpaa yleensä perunaa paremmin!Ja onhan se totuus se et jossei toiselle maistu, niin et sä pakottaakkaan voi, kyllä se aika tulee kun se haluaa ite syödä, eikä sylje pois, mut älä mene siihen halpaan kuitenkaa et tarjoat heti hedelmäsosetta, vaan anna sitten vaikka maitoa.. :) Hiljaa hyvä tulee!

Meillä syöty soseita jo reilu 2kk, tyttö nyt vähän vajaa 7kk. Aamupuuroa ei meinannut saada millään uppoamaan, lusikallinen ehkä meni hyvällä tuurilla. Siirryttiin vähäksi ajaksi velliin, että tottuisi edes siihen ajatukseen että aamulla tulee muutakin kun maitoa. Tätä ehkä n. 2vkoa, vähän vajaa... Sitten aloitin taas uudelleen puuron tarjoamisen ja nyt menee parin viikon jälkeen jo desistä nestettä tehty puuro. Syömiset oli pitkään muutenkin tosi pientä, nyt ihan viikon sisään alkanut upota n. purkillinen kerralla. Ja meillä syödään siis n. klo 9 aamupuuro (Muksu), n. klo 12 lounaaksi liha/kasvis/kala/kanasosetta, välipalaksi n. klo 14.30 hedelmäsose (tämä uponnut vasta muutaman päivän), päivällinen n. klo 16.30 liha/kasvis/kala/kanasose, riippuen mitä ollut lounaalla ja iltapuuro n. klo 19.30. Joka ruuan päälle n. 15-30 min päästä imetys ja kaikki uppoaa. Ajat noin aikoja, riippuen unista, ne kun vielä vaihtelee tosi paljon. Mutta tavallaan meillä on "vaan" sen viisi ruokailukertaa, kun lasken nuo ruuanpäällisimetykset kyllä siihen ruokailuun kuuluvaksi. Aiemmin, jos ruoka ei uponnut yhtään, niin imetin sitten vaan. Mutta rytmitin siis jo sillä maidolla sitä päivää. Jos kauhean eri aikoihin tarjoilee maitoa niin ei mikään ihme ettei ruoka sitten maistu... Meillä ainakin pitää olla ruokailujen välillä sen 2,5-3h mukaanlukien imetykset.
Yöllä meillä ei enää syödä, itse lopetti ja nykyään nukkuu n. 10h putkeen heräämättä. Toisinaan aamuisin imetän, n. 6 aikaan ja vielä vähän unia jatketaan.

Mutta siis siinä menee aikaa, ennenkuin alkaa ns. syödä. Mulla meinas epätoivo iskeä kun välillä oli päiviä ettei suostunut kuin pari lusikallista yhteensä syömään päivän aikana. Maistatteluja tosiaan tarvittiin ja pitkään maito oli pääasiallinen ruoka.

maissikin on makeaa, sitä vois antaa kanssa. ja tosiaan kyl lapset tottuu uusiin makuihin, vaatii sitkeyttä. Itselläni 7kk kaksoset (ekat lapset) ja kyl sen huomaa että kaikki ei oo yhtähyvää, mut meillä syödään mitä on! Mukulat kyl tykkää selvästi enemmän itse tehdyistä ruuista kun kaupan soseista, koska kotitekosilla alotttiin ja niihin tottuneet. Ja sellanen valmis "vauvapuuro" ei kyllä uponnu, mut sitten normaalit hiutaleista tehdyt maistuu eri hyvin. ja hedelmä/marjasoseissa on eroja, meillä ainakin mustikka yms. marjasia tarvii puuroon laittaa paljon vähemmän kun persikkaa mangoa tms.

sen verran vielä, että meillä syödään toistaseksi vasta 4x/päivä, aamupuuro 7.30, lounas 11.30, päivällinen 16 ja iltapuuro 19. kaksosista toinen saa ruualla korviketta, toisen imetän ennen ruokaa. Korvikkeella oleva ei syö eikä herää yöllä, imetyksellä oleva herää kerran yössä syämään. Molemmat saa ruokien päälle luumusosetta ja puuron seassa siis jotain hedelmää. Kohta pitänee ottaa välipala iltapäivään...

kannattaisiko kokeilla tosiaan hetken tuota ettei anna soseita ollenkaan ruokailun yhteydessä, jos pojalle ei maistu kun se pari kolme lusikallista kasvissoseita koska tietää että sen jälkeen saa jotain parempaakin? Että jos ei syö kun se 5lusikallista ruokaa ja maitoa niin sit se ruokailu on siinä ja tekisin kans niin että ottaisin pikkuhiljaa aamupala,lounas,välipala,päivällinen,iltapala systeemin kehiin ja jos ei lounaalla esim syö tuon enempää ja ennen välipalaa tulee nälkä niin voisit antaa tilkan maitoa ja pikkuhiljaa totutella tähän uuteen rytmiin, meillä käytettiin tytöllä pienenä hedelmäsoseita puolpurkkia aamulla ja illalla puuroon muutama lusikallinen ja sit välipalalla toisinaan, olisi varmasti syönyt enemmänkin jos olisi annettu :) saikohan tästä mitään selvää :)

Kiitos kaikille vastauksista. :) Eli nyt siis yhteenvetona teemme niin, että alan totuttaa poikaa jonkinlaiseen päivärytmiin, ja jätän hedelmäsoseen antamisen pois jos poika ei syö puuroa/kasvissosetta. Musta vaan tuntuu jotenkin kauheelta että noin pientä voi alkaa tavallaan "pakottamaan" syömään sitä ruokaa mitä tarjoan, sehän on vielä mun oma pikku vauva. :D <3

hyvä ap, juuri noin, ainakin meille annettiin sairaalasta (keskoskaksoset) ohjeeksi, että vanhemmat päättää mitä syödään ja milloin, lapsi voi sit määrän passata itselleen sopivaksi, kyl ne ottaa takas jos joskus ei oikein maistu. Ja toi mahdollisimman säännöllinen rytmi helpottaa vauvaa ja itseäsi myös arvioimaan nälkää, väsyä yms.

Yhteistyössä