6kk herää yöllä seurustelemaan

6kk ikäinen poikamme syö iltapuuron klo 19 ja puoli kasilta ollaan jo nukkumassa. Ensimmäinen (ja toisinaan ainoa) itkuherätys on noin klo 01, jolloin annan rintaa. Vauva syö ja rauhoittuu. Noin joka toinen yö meillä herätään kuitenkin kolmen-neljän välillä jutustelemaan - ei siis itketä tms, mutta seurustellaan ja päristellään noin tunnin verran. Olen välillä antanut vauvan vain olla pinniksessään, välillä otan viereen ja välillä jopa tarjoan rintaa. Mikään näistä ei kuitenkaan tunnu vaikuttavan, vaan jutustelu jatkuu, kunnes vauva nukahtaa noin tunnin kuluttua itsekseen.

Onko muilla kokemusta tästä ja/tai ideoita mikä voisi auttaa? Nälkäheräämiset tai yksinolemisen pelot vielä jaksan/ymmärrän, mutta seurustelu ei mielestäni kuuluu yöaikaan... :headwall:

SEE
Meillä oli sama juttu 2viikkoa sitten. Kesti vajaan viikon. Pidin pienimuotoista unikoulua. Eli annoin olla omineen sängyssä ja menin pojun luokse vasta kun itki, ja joka kerta pidensin aikaa jonka annoin itkeä. En puhunut mitään enkä ottanut syliin vaan tassuttelin kunnes rauhoittui ja poistuin huoneesta. 3 yön jälkeen loppui öinen touhuilu ja nyt on nukkunut heräämättä koko yön. Mun ohje on ettei lähdetä mukaan seurusteluun millään tavalla,jos touhuilee omiaan eikä ala itkeä niin anna vaan olla, mutta jos itkee niin mene ja tassuttele kunnes rauhoittuu ja poistu, Lapsen pitää oppia nukahtamaan omalla tavallaan ilman että vanhemmat siihen puuttuvat.

Meillä vajaa 6 kk tyttö tekee toisinaan samaa. Herää yleensä 2-3 aikaan yöllä ja parhaimmillaan on 1,5 h höpissyt itsekseen. Minä annan tytön pölistä itsekseen siellä mitä pölisee. Sitten kun alkaa kitinä kuulumaan, menen laittamaan tuttia suuhun ja sitten jatketaankin unia. Eli en yritäkään siinä vaiheessa nukuttaa, kun höpinä alkaa, vaan saa touhuta siellä mitä touhuaa ja sitten taas nukutaan.

Mäkin antaisin olla omassa sängyssään, jos on ihan tyytyväinen siellä. Eli peesaan Nampulaa.
Noi vauvan rytmit voi muuttua niin monta kertaa ekan vuoden aikana, että luultavasti totakin kestää vain jonkun aikaa ja sitten opitaan nukkumaan yö läpi.

Yhteistyössä