63 ja vielä jatkuu

  • Viestiketjun aloittaja Odottelija
  • Ensimmäinen viesti
Odottelija
Koskahan vaihdevuodet sitten loppuu? Ei niistä suurta haittaa ole,mutta kuitenkaan ne ei ole täysin loppuneet,vaan kuumia aaltoja tulee edelleenkin,tosin lievempinä kuin aikaisemmin.Hikipuuskat niiden jälkeen häiritsee sosiaalisissa tilanteissa.Lääkitystä ei enää ole.
 
nainen 52
sunnuntai aamua :)

Kiinnosti tässä aiemmin ja vieläkin hormonikorvauslääkitys.
Onko sinulla kokemusta siitä. Lähteekö hiukset kun käyttää hormonikorvauslääkitystä. Olen kuullut väitteen.
Entä lihominen tai turvotus?
Tuleeko muutoksia ja jos, niin millaisia. Kysyin näitä
gynekologiltani joka on nuori nainen, en saanut vastauksia, epämääräistä vain että on yksilöllistä.
Olisi kiitollinen jos vastaisit. t.nainen 52
 
nainen 52
Käytin Divinaa 5 vuotta ja oli oikein hyvä minulle.Ei oikeastaan mitään sivuvaikutuksia ollut havaittavissa,vähäistä turvotusta muutamana päivänä kuukaudessa.Oli niinkuin nuoren naisen elämää.Mieliala iloinen ja hyvin nukutti.Kuitenkaan mitään hormonikorvauslääkkeitä ei ole tarkoitus jatkaa muuta kuin ylimenovaiheen ajan välttyäkseen mahdollisilta haittavaikutuksilta.Turhia riskitekijöitä kannattaa välttää.Oli lääkärini ja oma mielipide.Käytön lopettamisesta on nyt noin 5 vuotta ja kontrolleissa käydessäni ei ole huomattu mitään syöpään viittaavaa.Suosittelen.
 
Nainen 52
Minulle on määrätty Estardot laastari. En ole vielä uskaltanut aloittaa.
Sanotaan että jos suvussa on ollut veritulppaa (äidillä oli) yms niin ei kannata aloittaa. Hirvittää hieman.
Kiitän vastauksestasi.
Miten koit, auttoiko se ns. vanhenemiseen, lääkäri sanoi että nuorekkuus säilyis paremmin :) en ole vielä saanut vahvistusta asiaan.
 
Kokemusta on myös 52
Voi, voi niitä uskomuksia. Jos hormoneilla saisi ""nuoruuta"" jatkettua, niin kyllä niitä alettaisi napsia jo kun 30 täytetään. En tunne yhtään ihmistä, joka olisi hormonilääkityksellä nuortunut. Omassa sisaruskatraassa on hyvää koeainesta. Kaksi on käyttänyt (toinen kaksosista) ja kaksi ei ole käyttänyt. Mitään eroa ei ole havaittavissa, ei ulkonäöllisesti, henkisesti eikä toiminnallisesti.
 
Anna
Niin todellakin! Mikä ihmeen nuoruudenhaavevimma (tulipa outo sana!) naisilla on. Kai sitä nainenkin vanhenee, kun aikaa kuluu. Ja miksi ihmeessä ei saisi! Vaivat ja vaimallukset on eri asia. Kuka niistä nauttisi! Mutta mikä ihme on, että aletaan syödä joitain hormoneja, että säilyttäis muka nuorina. Nuoruus menee ohi, luoja paratkoon. Miksi ei saisi muka rupsahtaa, vanheta - viisastua?! Ketä varten pitää yrittää näyttää iki-nuorelta - miehiäkö? Luoja paratkoon! Miettivätkö miehet koko ajan, miltä näyttävät naisiin nähden - tuskin!
 
Emmi
Tuskinpa varsinaisesti kukaan nuortumiseen uskoo, mutta hormonihoidoilla saa apua limakalvojen kuivumiseen, ihon ohenemiseen yms. vaihdevuosiin ja vanhenemiseen liittyviin juttuihin. Eli korvaushoidolla ""paikat"" pysyvät ilman liukastusvoiteita kunnossa ja toisaalta ihon oheneminen hiukan hidastuu.

Toisaalta jos pystyy nukkumaan korvaushoitojen avulla kunnon yöunet, vähentää sekin ainakin väsymyksen aiheuttamaan ""vanhenemista"".

Ikuista nuoruutta tuskin kukaan tavallinen nainen hakee, vaan parempia vuosia myös vaihdevuosissa. Ihan sama asia on kuntoilu ja terveellinen syöminen. Haluan pysyä hyväkuntoisena - ja kuolla aikanaan parempikuntoisena!

Jos joku haluaa elää luomuna, tehköön sen ihan vapaasti. Minä en halua kärsiä hikoiluista enkä tunnin pätkissä olevasta yöunesta. Kokeilin sitäkin lähes vuoden ja se oli viedä hermot. Nyt elän jälleen kuin elinvoimainen viisikymppinen voi enkä häpeä, että käytän korvaushoitoja.
 
minä taas
Hei, onko sinulla ollut mitään oireita näistä hormonikorvaushoidoista?
Miten se hiusten lähtö, onko vaan yhden ihmisen pelottelua.
Kuulin että hiukset alkoi lähteä ihan takkuina kun aloitti hormonikorvaushoidon. Kun muutenkin on vähän tukkaa niin ei haluais menettää sitäkään vähää :)
 
Emmi
Jos minulta kysyit, ei mitään sivuoireita. Pelkästään hyviä vaikutuksia.

Oma gyneni vakuutti, etteivät pillerit myöskään lihota - joissakin saattaa aluksi olla turvottavaa vaikutusta, mutta lihominen seuraa parantuneesta olosta ja ruokahalusta.

Hormonithan ovat samoja, mitä ennen vaihdevuosiakin oli, joten en ymmärrä, miten ne nyt hiustenlähtöä aiheuttaisivat...
 
hyöty/haitat
Hormonikorvaushoidon aloittamisessa kannattaa ottaa huomioon, että jos hyöty on suurempi kuin haitat niin kannattaa käyttää. Itselläni oli valtavan kovat kuumat aallot ym. Itse olen käyttänyt n. 4 v. ja olen 50v. menossa on kolmas eri hormonilääke, joka vaikuttaa parhaalta. Ensimmäisen määräsi terv.keskuslääkäri, joka määräsi liian korkean hormoni pitoisen lääkkeen ensimmäiseksi lääkkeeksi, jonka sitten gynegologi vaihtoi femoston nimiseen, joka aiheutti minulle hiusten lähtöä sen kahden vuoden aikana, kun sitä söin niin hiukset oheni puolella. Minulla on aina ollut paksut hiukset, mutta harvenemisen alkoi kyllä huomaamaan ja hiukset lähtivät ihan tukkoina. Nykyään minulla on Angeliq, joka on aika uusi lääke ja olen ollut tyytyväinen hiusten lähtö on huomattavasti vähentynyt, mutta enää ei tässä vaiheessa saa niitä entisiä hiuksia takaisin. Myös siskollani femoston aiheutti hiustenlähtöä.
 
vastaus
Kiitos vastauksestasi. Sehän tässä hirvittää että hiukset lähtee kun muutenkin on vähän hiuksia päässä.
Huh, ei sitä tiedä mitä tekisi :)
Kiitos sinulle ja myös Emmille kun vastasitte.
Katson nyt miten etenee nämä oireet.
Ennen kohdunpoisto sain keltarauhashormonia ja se turvotti/lihotti 10 kg.
Kai se niin vain on että kokeilemalla löytyy oikea tuote.
Hyvää kesää teille.
 
Luontaistuotteet
....minä olen käyttänyt Damianaa (saa luontaistuotekaupasta) ja Menofemia (saa apteekista). Vuorottelen näiden käyttöä. Danianan teho kun ei enää pidä alan käyttämään menofenia ja päinvastoin. Olen kuullut että salviatee auttaa kuumiin aaltoihin (salvia on mauste ihan kaupasta ostettava).
Univaikeuksiin unihiekka tai muuta luontaistuotekaupasta saatavaa kannattaa kokeilla. Toinen merkki autta toista ja toinen toista.
Kannattaa kokeilla!
 
aino
Olen alkanut ymmärtää että naisen pitää olla armollinen ja hyvä itselleen (ellei muut sitten ole!) Ei pidä rääkätä itseään turhalla , antaa tuntua ja tuntea. ravintoterapeuttini sanoi että kaikki aineet jotka ns katsotaan piristeiksi kuten kahvi, tupakka, alkoholi ovat pahasta vaihdevuosille. Eli olet mitä syöt. Jos juot mustaa skahvia päivät pitkät, vedät tupakkaa ja vielä olutta tai viinaa, niin voit odottaa että kroppa reagoi, en toki usko että niin teet, mutta monet voi tehdäkin. Itse pidän viinistä, olen lopettanut tupakoinnin ja juon kupin kahvia päivittäin. Olen alkanut myös käyttää soijatuotteita joissa on luonnon omaa estrogeeniä. LIsäksi vitamiinejä ja hivenaineita. Oma ongelmani on masennus, jonka kanssa pahiten kränään. Välillä helpottaa, mutta ahdistaa myös. Katso vaihtoehtoise hoitomuodot keskusteluja, sieltä saat myös vinkkejä. HYvää vointia!
 
Erja
Tuosta hiusten lähdöstä tuli mieleeni isoäitini, jolla oheni tukka hirveästi jossakin 50-60 välillä. Eikä käyttänyt mitään hormoonikorvauslääkkeitä. Jospa se onkin luonnollista vaihdevuosiin kuuluvaa joillekin ihmisille? Hänen suvussaan kaikki miehet ovat jo nuorena kaljuja ja useilla naisilla tukka oheni vaihdevuosi-iässä.

 
mie
Kaipa hormonit vaikuttavat myös hiusten lähtöön vanhemmiten myös naisilla, lähes kaikilla iäkkäillä (lähempänä 80v)mummoilla hiukset ovat harvassa ja päälaki paistaa. Olen saman huomannut myös ulkomailla ollessa, maissa joissa nuorten sekä keski-ikäisten naisten hiukset ovat todella paksut, sielläkin mummot ovat ""harvahiuksisia"". Tietenkin on poikkeuksiakin.
 

Yhteistyössä