6 vuotias ja vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kirsuli

Aktiivinen jäsen
07.05.2006
1 698
0
36
Miten menee eskarilaisten kanssa kun vauva tulee? Meilä 6 vuotias tyttö ja ollut ainokaisena suvussa ja saanut kaiken huomion suvulta eli itse mietin että saattaa mustasukkaisuuta tulla :whistle: On varmaan hyvä pitää häntä hoitoapuna jne.ettei jää ulkopuoliseksi jne.

Meillä ihan sama tilanne...
Saa nähdä kuinka käy. Paljon ollaan asiaa käyty läpi esikoisen kanssa ja miehen kanssa päätetty että neiti on sitten paljon vauvan kanssa tekemisissä ettei tunne itseään ulkopuoliseksi. Sairaalasta tullessa käydään kellarin kautta, jossa odottaa esikoiselle hänen kovasti toivomansa nuken yhdistelmävaunut jotka hän saa pikkusiskoltaan lahjaksi.

Jos raskaudessa kaikki menee hyvin, meilläkin on 6-vuotias kun vauva syntyy. Tyttö kyllä odottaa ja toivoo vauvaa kovasti. On luvannut hoitaa sitten vauvaa mun kanssa :) Ei olla kerrottu tytölle tästä raskaudesta vielä, ajateltiin kertoa sitten kun olen käynyt ekan kerran neuvolassa.

Veljelläni on tilanne, et tytsyillä ikäeroo 6v, joten oon saanut seurata tosi läheltä miten juttu sujuu (ainakin heillä ).
Isosiskolla oli niin kauhea hoitamisen tarve, että sai olla tosi tarkkana. Toki häntä otettiin vauvan hoitamiseen mukaan niin paljon kuin mahdollista, mutta sitten tuli toosi paljon tilanteita, joissa isosisko oli vaan hakenut nukkuvan pikkuisen sängystään ja kanteli ympäri kämppää.
6v ei vielä ihan välttämättä konkreettisesti käsitä, että HÄN ei saa ottaa vauvaa ilman valvontaa. Teki myös niin, että yöllä heräsi ja kävi herättämässä vauvan, ja otti syliinsä, ja sitten väitti että vauva oli itkenyt ja siksi oli ottanut syliin ja lähtenyt kanniskelemaan. Oli myös sitten sitä mustasukkaisuutta, mutta se on vanhemmista kiinni miten sen hoitaa.
Eli kyllä kaikki sujuu varmasti ihan hyvin, kunhan on vain tarkkana kuin haukka! :)

eli siis vähän yli kysytyn iän.. Meillä esikoiselle (täyttää syksyllä seitsemän) kerrottiin rv 13:ta. Hän sai samalla lahjaksi kirjan: Äiti rakastaa aina. Joka käsittelee mustasukkaisuutta. Häntä oli alettu valmistelemaan asiaan jo raskautta toivottaessa ottamalla esiin sopivissa tilanteissa isosisko asiat jne. On siis ollut aivan innoissaan siitä lähtien kun kerrottiin. Sopivasti kuopus syntyy koulun alkamisen aikaan joten esikoinen on konkreettisemmin tiennyt milloin pikkusisarus ilmestyy. Odottavan aika kun on pitkä!

Esikoisen kanssa on hankittu vauvan tarvikkeita ja puheltu niistä asioista joissa hän voi auttaa äitiä vauvan hoidossa. Valmisteltu on myös siihen, että vauva tarvitsee äitiä koko ajan ja aina se ei hänestä tunnu kivalta.. On puhuttu meidän vauvasta ja käyty katsomassa tuttavien vauvoja. Saa nähdä nyt sitten miten menee..

Meillä sama tilanne edessä muutaman viikon päästä (nyt rv 36). Luulen että kaikki sujuu ihan ok. Neitokainen on kovasti odotellut pikkuveikan syntyväksi ja hyvin ymmärtää kun äiti ei raskausaikana aivan entiseen tapaan jaksa touhuta. Pussailee, juttelee ja silittelee massua. Ja huolehtii etten kanna mitään liian raskasta! :heart:

Meillä varmaankin helpottaa hommaa, että esikoinen tykkää kovasti vauvoista ja n. puoli vuotta sitten mun serkulla oli vastaava tilanne eli esikoinen oli 6v kun vauva syntyi. Meidän neiti on nähnyt kuinka pikkuserkku (tyttö myöskin) hoitelee pikkuveljeään.

Myöskin perhepäivähoidossa (esikoinen oli melkein 5 v ennen tarhaan siirtymistä) neitokainen tottui että pienet vievät huomiota ja niitä pitää autella.

Meinaan kuitenkin huolehtia että jää aikaa myös kahdenkeskisiin puuhasteluihin neidin kanssa. Eihän sen mitään ihmeellistä tartte olla, vaikka pieni pyörälenkki kahdestaan tms. Kyllähän mies vauvan kanssa hetken kahdestaan pärjää!

Itselläni ja pikkuveljelläni on tuo kuusi vuotta ikäeroa. Muistan odottaneeni kovasti vauvan syntymää ja uutta leikkikaveria. Pettymys oli kuitenkin suuri, kun veljestä ei ollutkaan leikkikaveriksi heti syntymän jälkeen :laugh: Harmitti, kun vauva vain nukkui ja oli riippuvainen äidistä. Olin ensimmäiset kuukaudet todella mustasukkainen. Kun pikkuveli alkoi konttaamaan, kiinnostuin veljestäni uudestaan ja aloin leikkiä hänen kanssaan sekä hoivata häntä. Siitä eteenpäin olemme olleet kuin paita ja peppu :heart:

Jos omilla lapsillani tulee olemaan joskus noin paljon ikäeroa, en tee samaa virhettä kuin vanhempani. Raskausaikana he toitottivat minulle vain uudesta leikkikaveristani. Eihän kuusivuotias vielä ymmärrä, millaista elämä vauvan kanssa on alkuaikoina. Minut olisi täytynyt valmistaa isosiskon rooliin hieman toisin.

Ikäero sinänsä ei ole liian iso. Ainakin minä jaksoin leikkiä vielä teininäkin veljeni kanssa. Isosisko venyi mielellään lasten leikkeihin murrosiän myrskyissä. Ja veljen ohitettua oma murrosikänsä, olemme kuta kuinkin tasavertoiset aikuiset ja hyvät ystävät. Tosi pikkuveli on aina pikkuveli kanaemomaisen isonsiskon silmissä =)

Meillä on esikoinen (poika )tulossa toista kertaa isoveljeksi. Esikoinen aloittaa koulun syksyllä. Meillä esikoisella ja kuopuksella on 3.5v ikäeroa ja on ollut ihana huomata kuinka tämä 6v suhtautuu nyt niin "kypsästi" uuden sisaruksen tuloon =) Joka päivä melkeinpä kyselee vauvasta jotain ja kerran koitti mun mahaa,että potkiiko vauva :heart:

Eli meillä 6v on kiinnostunut ainakin nyt vielä vauvasta ja kertaakaan ei ole mitään kielteistä sanonut. Kerran kysyi,että missä vauva istuu autossa ja sanoin,että takapenkille on laitettava niin poika sanoi sitten istuvansa vauvan seurana =)

Mua vain mietityttää,että koska alkaa se kysely,että miten se vauva on vatsaan päässyt ja mistä se tulee ulos :whistle: Onko kellään mitään "helppoa" selitystä ja minkä 6v voisi ymmärtää...Kiitos :flower:

Yhteistyössä