6 kk ikäiset vauvat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FoodQuestion
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

FoodQuestion

Vieras
Hei

Mites teillä muilla? Millaista on...

Meillä on 6kk:n ikäinen tyttö; mitat 7,1 kg ja 66,8 cm.
On maisteltu kasvis-ja hedelmäsoseita 1,5 kk, hyvin pieniä annoksia. Kuukauden verran myös puuroa. Nyt viikon verran lihaa.
Rytmi on ollut se että aamupäivästä maistellaan kasvista/lihaa ja sitten iltapvällä marjaa/hedelmää. Illalla iltapuuro.

Nyt on 1,5 vk ollut havaittavissa sellaista että herää noin tunnin välein, tuonne klo.1 saakka..tissille on päästävä..itku on kimakkaa, kovaa...Olen tässä miettinyt että pitäisi illalla antaa lisämaitoa (yrittää ainakin esim Nania) vai lisäänkö yhden ruokailukerran. Vaikkapa tyyliin aamulla liha, välipala marja/hedelmä ja alkuillasta kasvissose.
Haluaisin kuitenkin edelleen imettää ja pitää rintamaitoa ravintona muun ohella.

Poika 6kk (mitat 5,5kk 9,5kg, 71cm). 4,5kk iästä maisteltu. Vähän päälle viiden kuukauden kun oli, aloitettiin iltapala ja nyt 6kk ikäisenä myös päivällinen lounaan lisäksi. Lounas ja päivällinen kasvista noin desi yhteensä (lounaalla vähän enemmän). Iltapalaksi puuroa + hedelmää/marjaa, vajaa desi yhteensä. Lihat ajattelin aloittaa viikon päästä (6,5kk).

Nyt on alkanut tuntua, että haluaisi syödä enemmän. Suu jää raukalla auki vielä viimeisenkin lusikan jälkeen. Olen pitänyt määriä tällaisena, jotta rintamaitokin maistuisi. Imettänyt olen syönnin jälkeen (taukoa noin vartti).

Öisin syödään kahdesti tai kolmesti. Ennen kiinteitä ainakin neljä kertaa. Aina ollut huono nukkumaan. Herää öisin ainakin kuusi kertaa. Eka syönti yleensä jo noin kymmenen aikaan, vaikka ip on syöty kolme tuntia aiemmin...

Vinkiksi edelliselle:
Minä imetän aina ennen kiinteiden antamista. Silloin voi huoletta antaa lapsen syödä niin paljon kuin maistuu kun ei ole tarve jättää tilaa rintamaidolle. Tuloksena tyytyväinen vauva joka ei enää avaa suutaan lusikalle sitten kun masu tulee täyteen. (7kk)

Meillä juuri 6kk täyttävä tomera neiti, jonka mitat kuukausi sitten n. 70cm/8,5kg. Rintamaitoa ei ole ollut koskaan täysimetykseen asti. Kiinteät aloitettiin reilun 4kk iässä ja lähes kuukausi mentiin 1 ateria/päivä + illalla 2 dl maissivelliä tahdilla. Viljoja (riisi + kaura) aloittelin pari viikkoa sitten iltapuuron muodossa ja lihaa annoin eka kertaa eilen. Imetys loppui n. viikko sitten - rinta vaan ei enää kerta kaikkiaan kelvannut (melko niukkaa evästä se on tainnut viimeiset viikot ollakin).

Meillä tyttö taitaa tulla isosiskoonsa, joka ei ole mikään aamusyöjä, mutta iltaa kohden petraa syömisiään. Pikkusisko jaksaa aamulla hyvin odotella ruokaansa sen aikaa, että muu perhe syö aamupalan, vaikka on nukkunut 11h yöunet ilman heräilyjä. Hetki sitten, kun puuromäärä oli vielä pieni söi sitten ilalla n. klo 20 puuroa ja n. 21 aikaan pari desiä velliä päälle. Nyt kun puuro on maittanut paremmin olen iltavellin vaihtanut taas maitoon.

Meillä syödään tällä hetkellä suunnilleen näin:
aamulla: maissi- tai kauravellliä 2 dl
lounasaikaan: pikkupurkki (liha)-kasvissosetta (tai vastaava määrä omatekoista) ja n. 1dl maitoa
Päivällä n. 160ml maitoa (+ hedelmää, en ihan joka päivä ole antanut)
Iltasella: puuroa+ hedelmää n. 1,5dl
n. tunti tämän jälkeen 2dl maitoa

Meillä kuopus on nukkunut 2,5-kuisesta yönsä heräämättä ja kasvaa hyvin, joten ilmeisesti tämä muonitus riittää hyvin (; Joskus saattaa vaatia ylimääräisen pullollisen maitoa tuossa päivämaidon ja iltapuuron välissä.

Yhteistyössä