6,5kk vauva syö näin paljon, annanko lisää vai väheneekö tää tästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "marbella"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"marbella"

Vieras
Mun vauva syö vuorokaudessa tissiä 6krt (vaihtelevasti) ja sen lisäksi:

- 2-3 prk kaupan hedelmä- tai marjasosetta
- 4dl omatekoista kasvissosetta
- reilut 2dl puuroa

Ruokailukertoja on siis viisi plus aamun rinnallaolo kerta.

Varsinkin aamu- ja välipalan jälkeen tuntuu nälkäiseltä jo ennen seuraavaa ruokaa, eli noilla ruuilla saa "vain" sen 1prk hedelmä- tai marjasosetta. Miten muuttaisitte ruokailutottumuksia? Tällä viikolla on tarkoitus aloittaa lihat, otetaan ne noiden 2dl*2 eli luonas ja päivällinen yhteyteen...

Kannattaa kokeilla niitä liharuokia, josko ne pitäis vähän täydempänä. Mä en tiiä miten sen ruuan vähentäminen onnistuis jos lapsella kerran nälkä on, niin eikai häntä nälässäkään voi pitää. Tuleeko sulla miten maitoa vielä? Kadehdittavan hyvä ruokahalu sun lapsella, josko tosta edes osan sais omalleni :)

Suuriltahan nuo määrät äkkisältään tuntuu, mutta eihän nyt vauvaa voi nälässä pitää. Kasvaa ilmeisesti kovaa vauhtia (myös pituutta :D)
Kannattaisiko aamuun ottaa puuro marjasoseen rinnalle? Ja liha auttaa varmasti pitämään nälän poissa pitempään.

Jos tarjoan lapselle kaupan hedelmäsosetta niin sekoitan joukkoon kaurahiutaleita. Nuo määrät tuntuu kyllä hurjilta kun omat lapset tuossa iässä syöneet kerrallaan ehkä ison ruokalusikallisen edestä ruokaa ja reilut 7kk iässä saatu päivään mahtumaan 5 kiinteää ateriaa. Rintaa sitten senkin edestä mennyt.

No maitoa on varmaan tullut riittävästi kun lapsi painaa lähes 11kg? Aamupuuroa kokeiltiin, mutta meni maha kipeäksi, en tiedä menikö liiasta kuidusta vai siitä vehnästä...

Saman ikäinen syö aamulla 1dl kaurapuuroa+ hedelmäsosetta päällä, ja 1dl korviketta.
Aamupäivällä 1dl korviketta,
Lounasaikaan reilu desi kasvis-riisi-kana sosetta + 1dl korviketta,
Välipalaksi 1dl korviketta,
Päivälliseksi reilu desi kasvis-riisi-kana sosetta+ 1dl korviketta,
Illalla kaura tai riisihiutalepuuroa n. 1dl+ marja/hedelmäsosetta +1dl korviketta.

Yöllä syä vielä rintaa 1-2 kertaa, ollaan siirtymässä siis korvikkeeseen kokonaan. Kovasti allerginen lapsi on, joten ruoka aika yksipuolista. Mutta kun ikää tulee, uskon allergioiden helpottavan, niin kävi esikoisellekin vuoden iästä eteenpäin. Meillä myös isokokoinen vauveli 9kg painaa ja on aina syönyt hyvin :)

Niissä kaupan marja- ja hedelmäsoseissa on paljon vettä, joten antaisin mielummin itsetehtyä kasvissosetta. Tai hiljalleen puuroa. Kokeilitko kaurapuuroa?

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;26191744:
Saman ikäinen syö aamulla 1dl kaurapuuroa+ hedelmäsosetta päällä, ja 1dl korviketta.
Aamupäivällä 1dl korviketta,
Lounasaikaan reilu desi kasvis-riisi-kana sosetta + 1dl korviketta,
Välipalaksi 1dl korviketta,
Päivälliseksi reilu desi kasvis-riisi-kana sosetta+ 1dl korviketta,
Illalla kaura tai riisihiutalepuuroa n. 1dl+ marja/hedelmäsosetta +1dl korviketta.

Yöllä syä vielä rintaa 1-2 kertaa, ollaan siirtymässä siis korvikkeeseen kokonaan. Kovasti allerginen lapsi on, joten ruoka aika yksipuolista. Mutta kun ikää tulee, uskon allergioiden helpottavan, niin kävi esikoisellekin vuoden iästä eteenpäin. Meillä myös isokokoinen vauveli 9kg painaa ja on aina syönyt hyvin :)

Suna ensimmäisenä yrittäisin saada tuohon kanan rinnalle jonkin muun liha, kanan proteiini on aika yksipuolista ja tarvitsee muutakin lihaa mukaansa. Jos ei syö nautaa, sikaa niin yleensä riistalihat käyvät allergisillekin esim. poro tai hirvi. Nuolla pelkillä kanoilla laskee veriarvot todella lahjakkaasti.

Neuvolassa sanoivat, ettei tuolla painolla lisärasvaa tarvitse... Annetaan kaurapuuroa aina iltaisin, voiko sitä sitten antaa aamuisinkin vai meneekö maha kipeäksi?

[QUOTE="marbella";26191816]Neuvolassa sanoivat, ettei tuolla painolla lisärasvaa tarvitse... Annetaan kaurapuuroa aina iltaisin, voiko sitä sitten antaa aamuisinkin vai meneekö maha kipeäksi?[/QUOTE]

Ei painon lisäämiseksi, vaan sen vuoksi että saisi pienemmästä ruokamäärästä sen tarvitsemansa energian. Siis ettei annoskokoa tarvitse koko ajan isontaa.

Itse annoin rasvalisää siinä 6-9 kk tienoilla kun ruokamäärät oli tosi hurjia.

[QUOTE="vieras";26191786]Suna ensimmäisenä yrittäisin saada tuohon kanan rinnalle jonkin muun liha, kanan proteiini on aika yksipuolista ja tarvitsee muutakin lihaa mukaansa. Jos ei syö nautaa, sikaa niin yleensä riistalihat käyvät allergisillekin esim. poro tai hirvi. Nuolla pelkillä kanoilla laskee veriarvot todella lahjakkaasti.[/QUOTE]

Ei syö naudanlihaa, kun on maitoallergikko. En vielä kiirehdi enempää, possua kokeilen joskus lähitulevaisuudessa. Ikää kun on vasta se 6,5kk ei ole ehtinyt syödä kiinteitäkään juuri kuukautta kauempaa. Neuvolassa ja allergialääkärillä on ruuista juteltu ja hyvin pärjää nyt näillä. Kerran viikossa jotain uutta kokeillaan. Joka ruokaryhmästä on kuitenkin jotain sopivaa, kuusi ruoka-ainetta kaikkiaan jotka käy, pärjää ihan hyvin, kun juo reilusti erikoiskorvitetta.

[QUOTE="marbella";26191816]Neuvolassa sanoivat, ettei tuolla painolla lisärasvaa tarvitse... Annetaan kaurapuuroa aina iltaisin, voiko sitä sitten antaa aamuisinkin vai meneekö maha kipeäksi?[/QUOTE]

Voi antaa aamuisinkin :) Mä antaisin pikkuhiljaa, vaikka joka toinen päivä ja katsoisin, et sopiiko. Tai sitten ne lihat, jompi kumpi.

Ehkä aloitetaan nyt ensin tuo kana, sitten ensi viikolla vielä possu ja sitten se toinen puuro aamuun... Sitten pikkuhiljaa kaikkea muuta. Otatteko muuten aina kaikkea ruokaa yhden uuden ruoka-aineen kerralla? Siis esim. jos sose sisältää persikkaa ja ananasta niin otatteko ensin persikan erikseen ennen kuin annatte tuota eli silloin tulee ananas uutena?

On sulle ok lisätä imetyskertoja? Minä taitaisin itse tuossa tilanteessa tehdä niin, että antaisin tissiä ruokailujen välillä silloin, kun vauva vaikuttaa nälkäiseltä :)

Tässä mun ajatuksia eli olen aloittanut ruuan yksi kerrallaan: jos on sose, jossa on montaa ainesta ni olen kokeillut ainekset erikseen. Oon ajatellu, että sitä ei voi tietää, että mikä ruoka aiheuttaa mahakipuja, joten olen ottanut viljat aakkkosjärjestyksessä (vikana siis vehnä). Mun mielestä tomaatilla tai salaatilla ei ole kiire, tärkeämpänä on liha, hedelmät, marjat jne. Siis tomaattia ja salaattia ehkä sitte ku ite kiinnostuu ruuasta, siis syömisestä. Toki voi antaa ruuan seassa ja reippaasti alle vuoden ikäisenä tuoreraastetta. Katoitko Kelan sivuilta? Siellä on musta ihan hyvä pdf-linkki, ohje tuli aiemmin äitiyspakkauksen mukaan.

Imetyskertoja ei oikein voi lisätä kun sen takia niitä välejä pidennettiin kun vauvalla oli refluksivaivaa. Mun pitää kattoa tuo Kelan sivu, en tiennyt sellaisen olemassaolosta...

Yhteistyössä