5v tyttö hyppää vessassa jatkuvasti!

Ongelma sai alkunsa viime keväänä kun oli reilun 4v ja ollut ilman vaippoja siinä vaiheessa jo pari vuotta eikä vahinkoja ollu käyny oikeastaan koskaan. Kerran sitten pulkkamäessä pissi tulikin housuun ja tämä oli tytölle suuri kriisin paikka, alkoi käydä hyvin usein vessassa ihan varmuuden vuoksi - lopulta yölläkin.

Lopulta vein pissinäytteen labraan, aloin miettiä jos onkin jotain tulehdusta tms. Aivan puhdas näyte. Ja ilmeisesti tyttö tästä näytteen viemisestä säikähti ja vessahommat rauhoittui.

Nyt tilanne on kuitenkin taas se, että on ottanu tavaksi käydä vessassa usein ja vaikkei kävisikään, niin höpöttää suunnilleen heti housut jalkaan saatuaan vessassa käynnin jälkeen, että pissittää. Olen ihan varma, ettei nytkään kyse ole tulehduksesta tms vaan on ihan tapa, ärsyttävä sellainen. Ja tietysti kun rakko tottuu, että neiti käy usein vessassa niin sitten hätä tuleekin nopeammin.

Olen kieltäny pissillä käymistä, jos kovin usein yrittää mennä, vaikka se tuntuukin kurjalta. Mut näin olen huomannut, että hätä ei ole todellinen siinä vaiheessa kun ensimmäisen kerran sanoo että pissittää. Saattaa hyvinkin kaksi tuntia mennä siitä ennen kuin oikeasti käy vessassa.

Olisiko kenelläkään mitään ajatusta, miten tällaisen kierteen saisi katkaistua? Miten olisi viisainta toimia? Nykyisin sanon usein et höpö höpö kun tyttö valittaa hätäänsä kun tiedän ettei oikeasti ole hätä, mut toisaalta tiedän et voisi olla jokin järkevämpi keino yrittää edetä asiassa.. ideoita? Opetanko vaan ettei tarvitse kertoa milloin menee vessaan, pelkään tosin et silloin käy monta kertaa tunnissa. Vai miltä kuulostaa idea, et päivässä on tietyt hetket milloin saa käydä, esim aamulla, ennen ulos menoa yms..

Ideoita? Kiitos avusta! :heart:
 
Peikonpähkinä
Tää juttu onkin yleisempää,kuin aluksi uskoin,vaikka lääkäri ja th näin sanoivat.
Meillä neiti kohta 4v ja just oli samanlainen kausi,siis hyppäsi vessassa muutaman minuutin välein.Ulkoilut kyllä sujui ongelmitta.
Mutta hermot meinas mennä totaalisesti,siis mulla itellä,neitiä ei vessassa juokseminen tuntunut haittaavan.
TH sanoi jossain vaiheessa,että pitäis yrittää olla huomioimatta.
Huhhuh,siinä' olikin tekemistä.Tätä hyppäämistä meillä kesti kuukauden päivät,ja nyt näyttäis siltä et alkaa rauhottumaan.
Sen totesin tossa jossain vaiheessa,et ihan niinko neiti ei malttais tyhjentää rakkoansa kunnolla,nää pisulla käynnit ei kyllä kestänyt kuin sekunnin.
Mitään kummempia jippokonsteja en osaa neuvoa,kun en niitä itsekkään keksinyt,vaikka yökaudet välillä mietin että,mistä johtuu.
Lääkäri myös kyseli,että onko elämässä tapahtunut jotain muutoksia,se voi kuulemma myös laukaista tällasseen reaktion.
Mä vaan toivon nyt ettei toista tollaista kautta koskaan tulisi,on se niin rasittavaa.Ja toivon että teilläkin menisi se aikaa myöden ohi,koitappa yrittää olla huomioimatta,helpommin sanottu kuin tehty,mutta yrittänyttä ei laiteta!!
 
Hassua ehkä, mut kyllä lohduttaa ettei olla ainoita joilla tällaista on! Pitää yrittää olla huomioimatta, ehkä tosiaan neiti kaipaa huomiota ja sitten se negatiivinenkin mitä tuolla tavalla saa kelpaa huomioksi. Kiitos vinkistä!

:hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.02.2006 klo 22:18 Tiitelistuutelis kirjoitti:
Olen kieltäny pissillä käymistä, jos kovin usein yrittää mennä, vaikka se tuntuukin kurjalta. Mut näin olen huomannut, että hätä ei ole todellinen siinä vaiheessa kun ensimmäisen kerran sanoo että pissittää. Saattaa hyvinkin kaksi tuntia mennä siitä ennen kuin oikeasti käy vessassa.

Olisiko kenelläkään mitään ajatusta, miten tällaisen kierteen saisi katkaistua? Miten olisi viisainta toimia? Nykyisin sanon usein et höpö höpö kun tyttö valittaa hätäänsä kun tiedän ettei oikeasti ole hätä, mut toisaalta tiedän et voisi olla jokin järkevämpi keino yrittää edetä asiassa.. ideoita? Opetanko vaan ettei tarvitse kertoa milloin menee vessaan, pelkään tosin et silloin käy monta kertaa tunnissa. Vai miltä kuulostaa idea, et päivässä on tietyt hetket milloin saa käydä, esim aamulla, ennen ulos menoa yms..

Ideoita? Kiitos avusta! :heart:
Älä kiellä vessassa käymistä, ja tuo on ihan hyvä ajatus, että opetat hänelle, ettei tarvitse kertoa, milloin pissalle menee.

Tuttavapiirissä on iso koululaistyttö, jolla oli samanlaista vaivaa pari vuotta, tuli ihan tuosta vain, mitään ei löytynyt. Ei fyysistä eikä psyykkistä. Kun aikuiset antoivat asian olla huomiotta, tilanne vain rauhoittui. Nyt tilanne on normaali. Mutta voimia se kysyy, juuri lähinnä vanhemmilta.
 
Meillä on ollut samanlaisia ongelmia pojan kanssa. Kävi wc:ssä ja saattoi mennä puolen minuutin päästä uudestaan. Jos oltiin lähdössä ulos hän kävi pari kertaa varmuuden vuoksi wc:ssä. Kaupaan mennessä hän kyseli että onko siellä vessaa jne jne. Tosi rasittavaa ja rajoittavaa. Me haettiin apua neuvolasta ja lääkäristä. Käytiin sairaalassa kaiken mailman kokeissa ja ultrassa ettei ole mitään tulehdusta eikä rakenteellista vaivaa. Mitään ei löytynyt.

"Vaiva" loppui itsekseen kuukausien kuluttua kun ei kiinnitetty asiaan mitään huomiota. Sama juttu alkoi muutan viikon kuluttua kun oltiin muutettu. Silloin rupesin miettimään ensimmäistä kertaa ja totesin että silloinkin oli ollut suuri muutos meidän perheessä. Eli itsekseni pähkäilin wc:ssä käyntien olevan jotain reagointia psyykkisesti muutoksiin. Asia meni taas itsekseen ohitse.

Voimia teille. Se on tosi rasittavaa mutta toivottavasti pian alkaa helpottaa.
 

Yhteistyössä