5v päikkärit!!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhautunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turhautunut

Vieras
Nukkuuko muiden 5v pphoidossa päikkärit?!
Mulla alkaa olla mitta täynnä lasten hoitotädin kanssa, joka "pakottaa" viisivuotiaan nukkumaan päivällä. Tästä johtuen lapsi ei saa illalla unta, ja on aamulla (ja tietty päivälläkin) sit väsynyt.. :( Tätä ongelmaa ei ole kun ollaan vapaalla, vaikka herätään aamuisin samaan aikaan ku hoitopäivinä, saan silti lapsen nukahtamaan n.20.30 illalla, samaan aikaan ku veljensä.
Hoitaja perustelee asian sillä, että on väärin muita lapsia kohtaan, jos ei nuku (muut 2 ja 3v), ja että hänkin tarvii lepohetken...
Ollaan tästä sanottu monta kertaa viikossa, ja silti vaan nukuttaa aina lapsen... Nää illat alkaa olla jo aivan kauheita.. Kun näkee et lapsi raukka on pirtee ku peipponen klo 22.45 ja aamulla 7 herätys.... :( Otanko yhteyttä pph ohjaajaan ja alan selvittää tätä, vai miten saan tään hoitotädin uskomaan?

Mä ottaisin yhteyttä pph ohjaajaan. Itse on hoitaja ammattinsa valinnut, ei voi vedota siihen, että tarvii lepohetken ilman lapsia. Sillä aikaa kun muut nukkuu, niin teidän lapsi voisi vaikka piirtää, "lukea", tehdä palapelejä tms. Se ei varmastikaan häiritse hoitajan kahvittelua tai mitä se sit ikinä tekeekin sillä aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa-a:
Nukahtaako poika viikonlopun jälkeenkin hoidossa?

No kyllähän se nukahtaa, kun laitetaan hiljaiseen huoneeseen nukkumaan, ja pimennetään huone.. Hoitaja joskus sanoo, et nukkuivat 2,5h päikkärit... Saa siinä sit ihmetellä ettei saa illalla unta! Ollaan miehen kaa sanottukki, et jos on väsynyt, niin saa max 30 antaa nukahtaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Mä ottaisin yhteyttä pph ohjaajaan. Itse on hoitaja ammattinsa valinnut, ei voi vedota siihen, että tarvii lepohetken ilman lapsia. Sillä aikaa kun muut nukkuu, niin teidän lapsi voisi vaikka piirtää, "lukea", tehdä palapelejä tms. Se ei varmastikaan häiritse hoitajan kahvittelua tai mitä se sit ikinä tekeekin sillä aikaa.

Tätä ollaanki yritetty sanoa, mut ei tuolla tädillä paljo piirrellä, kattovat kyllä aamut lastenohjelmia (mikä ei oo mun mielest ihan parasta...)

Kaikki lapset yksilöitä päiväunien nukkumisessa, toiset lopettaa jo 2-vuotiaana, mun mielestä ei voi pakottaa, meidän 4-vuotias ei muuten nuku kuin kerhopäivinä ja joskus nukahtaa autoon. Sanoisin tuosta jo. Noin isolle tunti maksimissaan päiväunia, meillä vaikuttaa ainakin illalla nukahtamiseen, jos antaa nukkua pitkään.

Kavereiden lapset ei ainakaan nuku monetkaan enää 4-5 vuotiaana päikkäreitä. Eikä oo tarpeenkaan, on varmaan eri ikäisiä lapsia ja pienemmät siellä nukkuvat. Hoitopaikoissa joku lepotuokio täälläpain, mutta ei ole pakko nukkua. :o

Yleinen käytäntö et kaikkien pitää levätä,tosin meil ei niin kun oon ryhmikses ja ne n.5vee lapset leikkii leikki huonees kun muut nukkuu päikkäreitä. Jos teillä noin vaikeiks menee asiat ni vaikee uskoo et ne vaan silti nukuttaa..juttele päiväkodin johtajan kans. Ja tottakai lapsi sit nukahtaa kun nukahtaa niin myöhään ja joudutaan herättää aikasin.

Alkuperäinen kirjoittaja turhautunut:
Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:

Tätä ollaanki yritetty sanoa, mut ei tuolla tädillä paljo piirrellä, kattovat kyllä aamut lastenohjelmia (mikä ei oo mun mielest ihan parasta...)

tuossa edellä jo oli että yhteys pph ohjaajaan. Kannattaa olla nopea ja laittaa hommaa eteenpäin ennen kesälomia. Jos menee hoitotädillä tästä papu nenään niin vaihda hoitajaa. Näin minä tekisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hansu86:
Yleinen käytäntö et kaikkien pitää levätä,tosin meil ei niin kun oon ryhmikses ja ne n.5vee lapset leikkii leikki huonees kun muut nukkuu päikkäreitä. Jos teillä noin vaikeiks menee asiat ni vaikee uskoo et ne vaan silti nukuttaa..juttele päiväkodin johtajan kans. Ja tottakai lapsi sit nukahtaa kun nukahtaa niin myöhään ja joudutaan herättää aikasin.

Näinpä, tästä tulee kierre.. Koskaan vapaalla, tai lomalla tätä ongelmaa ei ole.. Mut oon tosiaan sanonut, et korkeintaan 30min. saa nukuttaa jos tuntuu et väsähtää.

Jos lapsi nukahtaa kohtalaisessa ajassa (30-45min) niin minusta voi antaa nukkua, mutta jos alkaa vaikuttaa yöuniin niin sitten max 45-60 minuuttia. 2,5 tuntia on todellapitkät päikkärit kyllä tuon ikäiselle ja uskon että yöuniin vaikuttavatkin. Puhu vielä pph:lle asiasta.

No, mie vastaan nyt ammattini puoesta.
Eli mullatuo vanhin ryhmässä on myös 5v.
Tosin hän tulee yleensä hoitoon jo klo 6.30, eli on herännyt ennen kuutta. Jaon kuulemma ain ollut aikainen lapsi, eli herää arkena ja viikonloppunakin n.klo 5-6
Ja en todellakaan NUKUTA lasta.
Patjalla pötkötellään, mu´tta jos uni ei piakkoin saavu, puuhataan jotkin hiljaista pienten päikkäriajan. Tosi harvoin, kun tulevat vasta klo11 hoitoon, on lapsi siltikin herännyt siis kukonlaulun aikkan, ja menee siis päikkäreille.
Mutte teidän tilanteessa ottaisin ihan "virallisen" palaverin asian tiimoilta ja sovitte yhteiset pelisäännöt.

Tuosta tv:n katselusta.
Pph on kodinomaista hoitoa ensisijassa.
Meillä on niin, että omat koululaiset katsovat aamulastenohjelmia kakkoselta. Sitä en heiltä aiokaan kieltää. Ja osa hoitolapsistakin saattaa ne katsoa. Enkä kiellä sitäkään.
Jos vanhemmat haluavat hoitopaikkaa hakiessaan, että hoidossa tv:tä EI katsota, se pitäisi ilmoittaa paikkaa haettaessa. Samanhenkisiä hoitajiakin toki löytyy.
Minä kerron hoidon jo heti alussa meidän tavoista ja säännöistä. Joten kortit ovat heti pöydässä eikä yllätyksiä tule.

Otappa siis lusikka kauniiseen käteen ja kerrot hoitajallenne haluavasi palaveerata tästä asiasta. Halutessanne voitte pyytää ohjaajan mukaan. Eiköhän ne asiat lutviudu! :D
Mukavaa alkavaa kesää siis, ja onnistuneita neuvotteluja =)

Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Tosin hän tulee yleensä hoitoon jo klo 6.30, eli on herännyt ennen kuutta. Jaon kuulemma ain ollut aikainen lapsi, eli herää arkena ja viikonloppunakin n.klo 5-6
Patjalla pötkötellään, mu´tta jos uni ei piakkoin saavu, puuhataan jotkin hiljaista pienten päikkäriajan. Tosi harvoin, kun tulevat vasta klo11 hoitoon, on lapsi siltikin herännyt siis kukonlaulun aikkan, ja menee siis päikkäreille.
Mutte teidän tilanteessa ottaisin ihan "virallisen" palaverin asian tiimoilta ja sovitte yhteiset pelisäännöt.

Meillä on niin, että omat koululaiset katsovat aamulastenohjelmia kakkoselta. Sitä en heiltä aiokaan kieltää. Ja osa hoitolapsistakin saattaa ne katsoa. Enkä kiellä sitäkään.
Jos vanhemmat haluavat hoitopaikkaa hakiessaan, että hoidossa tv:tä EI katsota, se pitäisi ilmoittaa paikkaa haettaessa. Samanhenkisiä hoitajiakin toki löytyy.
Minä kerron hoidon jo heti alussa meidän tavoista ja säännöistä. Joten kortit ovat heti pöydässä eikä yllätyksiä tule.

Otappa siis lusikka kauniiseen käteen ja kerrot hoitajallenne haluavasi palaveerata tästä asiasta. Halutessanne voitte pyytää ohjaajan mukaan. Eiköhän ne asiat lutviudu! :D

Ok, täytynee alkaa palaveeraamaan.. Kiitti!:)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:

Ok, täytynee alkaa palaveeraamaan.. Kiitti!:)

Jees, ja toivottavasti pääsette yhteisymmärrykseen ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kangasajuruoho:
No eivät todellakaan nukkuneet.
Neiti aloitti hoiden kolmevuotiaana eikä nukkunut silloinkaan, 5 ja 6-vuotiasita puhumattakaan.

:laugh: (toki se täti aluksi yritii, mutta...)

lapset on kummiskin erilaisia.. on niitä jotka tarviivat päikkärit vielä 6-vuotiaanakin ja niitä jotaka pärjäävät jo 2-vuotiaana ilman.. :whistle: =)

Mulla on eskari ikäinen eli 6v (menee kouluun elokuussa) ja nukkuu satunnaisesti päikkärit :)
Eskarissakin menevät noin 12,30 viettämään patjojen päälle hiljaista hetkeä (kun pelkät eskarit on haettu) ja osa nukahtaa osa ei, kotona menee yleensä itse ruuan jälkeen sänkyyn lukemaan ja joskus nukahtaa joskus ei.
Sitten kotona on myös 1v8kk joka joskus nukkuu joskus ei

Eli näin erilaisia ne on.
Mutta mun mielestä se rauhallinen hetki kuuluu pk:n /pph:n hoitopäivään, mutta meillä pk:ssa ja eskarissa sen pituus on 30-45min ja ne jotka nukkuu niin nukkuu noin 30 min

Omat lapseni eivät ole tuossa iässä nukkuneet päiväunia. Kuopuskin jätti ne 2v pois.
Nyt saattaa päiväkodissa (ikää 3v 6kk) nukkua ehkä kerran kuukaudessa päiväunet.
Mutta päiväkodissa monet eskarilaisetkin nukkuvat vielä, se unentarve on kovin yksilöllistä.'

Luulisi että yksi 5 v. lapsi voisi toisten nukkuessa vain lepäillä, pieni katkos on päivään kuitenkin hyvä saada, nukkui tai ei.
Voisiko pph antaa lapsesi kuunella toisten nukahdettua vaikka satukasettia tms. rauhallista puuhaa.

Varmaan lepohetki tekee kaikille hyvää päiväruuan jälkeen ja tosiaan tuon ikäinen voisi aika hyvin oppia itsekseen piirtelemään tms. sen aikaa. Kyllä tuonikäinen jo osaa itsekseen hiljakseen leikkiä sen aikaa.

Toisaalta kyllä meidän lapset ovat eskariin asti nukkuneet päiväkodissa päiväunet. Sitten on vaan menty vähän myöhemmin nukkumaan. Sitä päivärytmiä on myös kotona mahdollista veivata monella tavalla. Ehkä hän voisi kotona leikkiä hiljakseen jotain siinä illalla? Mutta varmaan tuo puhumalla selviää.

Karmeinta oli se kun yksi entinen naapuri kertoi että heidän 5 veetä nukutettiin päiväkodissa ja annettiin nukkua kunnon päiväunia vaikka oli sanottu monet kerrat että sitten lapsi valvoo 12 saakka yöllä ja ylikin :o koko perhe kärsi siitä eikä päiväkodinjohtaja meinannu millään ymmärtää että homma ei toimi niin :/ kuulema silloin on hoitotätien taukoaikaa ja yksi vaan tarvitaan silloin nukkariin ja samalla pitävät palavereja ja tekevät joitain valmisteluja mutta onneks oli sitten loppujenlopulsi myöntynyt siihen että jos nukahtaa melkein heti niin max ½ tuntia unta ja jos ei nukaha melki heti niin sitten pois nukkarista

Meillä 2 vuotiaana jäi päikkärit pois, satunnaisesti nukahtaa autoon tai filmiä katsellessa. Meillä mennään nukkumaan 21-22 ettei ole kovin mukavaa jos lapsi ei olisi silloin valmis yöpuulle kun muut menevät, että ei ole nukkunut hoidossakaan aikoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Varmaan lepohetki tekee kaikille hyvää päiväruuan jälkeen ja tosiaan tuon ikäinen voisi aika hyvin oppia itsekseen piirtelemään tms. sen aikaa. Kyllä tuonikäinen jo osaa itsekseen hiljakseen leikkiä sen aikaa.

Toisaalta kyllä meidän lapset ovat eskariin asti nukkuneet päiväkodissa päiväunet. Sitten on vaan menty vähän myöhemmin nukkumaan. Sitä päivärytmiä on myös kotona mahdollista veivata monella tavalla. Ehkä hän voisi kotona leikkiä hiljakseen jotain siinä illalla? Mutta varmaan tuo puhumalla selviää.

Hmm... Mitäköhän noi meidän koululaiset sanoisivat jos pikkuveli saisi iltaisin valvoa ja leikkiä muita myöhempään? Ja varsinkin se isoveli joka nukkuu samassa huoneessa?? Jos meidän 5vee nukkuu päikkärit niin se valvoo vielä klo23 ja pitää tasan tarkkaan isonveljenkin hereillä... Koululaiset ovat kuitenkin valmiit nukkumaan jo siinä 20-20.30.
Jos käydään herättämässä toi 5vee aikasemmin niin isoveli (joka on herkkä uninen kaveri) herää aina samalla. Vaikka kuinka yrität olla hiljaa ja kuiskailla.
Ja meillä ei ole mahdollista nukuttaa lapsia eri huoneissa. Sitten täytyisi jo muuttaa..

Yhteistyössä