5v:n huono itsehallinta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
En tiiä onko tuo itsehallinta oikea sanavalinta, mut yritän selventää, mitä atrkoitan:
Meillä siis tyttö 4v9kk ja esim. jos hän on nälkäinen tai väsynyt, alkaa itkeä ja kiukutella...tavallaan ei "ymmärrä", jos sanon, että odota pikku hetki, teen ruokaa ja kohta päästään syömään...alkaa vaan hokea "minulla on nälkä...."ja itkee samalla. Tai esim. äsken , kun oli janoinen ja sanoin, että no ota siitä vettä, jäi vaan itkemään "mulla on jano, mulla on jano..." näitä esimerkkejä löytyisi lukemattomia...

Pikkusisko 3v osaa odottaa ruokaansa tai esim. illalla jos on väsynyt sanoo itse, että mennään nukkumaan...tämä isompi voi vaikka nukahtaa seisaalleen, mutta ei koskaan sano olevansa väsynyt tai mene vapaaehtoisesti nukkumaan.

Onkohan normaalia...?

jaa meillä esim mies on sellainen että tuee älyttömän kiukkuiseksi jos on nälkä, eikä ite huomaa kiukun johtuvan nälästä. mut sit ku sille sanoo että syö jotain nii leppyy kyllä. et kai se on yksilöllistä milloin sitä kehittyy, jos koskaan. tuhon hokemiseen en kyllä osaa sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Hö;23409104:
kyllä jonkin sortin ongelma tuntuu olevan,jos tuon ikäinen ei puhetta ymmärrä....

Höpö höpö.

Itsesäätely olis ehkä osuvampi termi. Samaa on ilmassa meidän 4 v 7kk ikäisellä. Aika usein näissä tilanteissa kyse on siitä, että on esim. liian väsynyt, ei jaksaisi yhtään odottaa, nähdä itse vaivaa tai muita "vastoinkäymisiä" asian suhteen. Pukiessa joskus lähtee homma ihan lapasesta, kun kenkä ei mene ekalla yrittämällä, alkaa huutaa "auta, auta, auta, EN SAA ITSE!" Meillä on se linja, että kunhan rauhoittuu niin autetaan, huutamalla ei saavuta mitään. Välillä täytyy vaan aikuisen jaksaa kuunnella sitä mesoamista. Menee kyllä aika nopeasti ohi.

No meillä on lähes 5-vuotias itsepäinen jankkaaja, joka ei kuule eikä näe mitään, kun jotain päähänsä saa tai ottaa hepulit. Vatkaa kahden vaihtoehdon välillä ikuisuuden ja päättää sitten päätyvänsä toiseen ja kun äiti sen valitun asian eteen jotain alkaa tekemään, niin vaihtaa jälleen heti toiseen...
Mä uskon, että kuuluu ikään. Meillä sosiaalisten taitojen (suunnaton ujous) vuoksi tutkittu ja ei mitään normaalista poikkeavaa todettu ole

Sanoisin että on tempperamentti kysymys.
Meidän 5v on aivan samanlainen, jos jokin menee vikaan niin se sitten menee vikaan ja se näytetään kybällä. Siihen ei auta minkäänmoiset rauhoittelut ja puhumiset.

Eipä tuohon ole ainakaan neuvolassa sanottu mitään kun olen asiasta maininnut.

Yhteistyössä