5v lapset pyöräilee kavereittensa kans asuinalueella keskenään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cykla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

cykla

Vieras
Mitäpä mieltä olette, kun meidän naapurissa asuu perheitä, jotka antaa 5v lapsostensa pyöräillä tässä asuinalueella ihan keskenään, saattavat useammankin tunnin olla nuo lapsoset keskenään menossa. Asuinalue on periaatteessa toki rauhallinen, mutta tiivisti asutettu, kymmeniä taloja ja autojakin kulkee sen mukaan. Itseäni minua moinen touhu hirvittää, pelottaa että milloin sattuu joku vanhinko. Olenko minä nyt itse vaan liika varovainen, vai kuinka te muut näette tilanteen?

Alkuperäinen kirjoittaja cykla:
Mitäpä mieltä olette, kun meidän naapurissa asuu perheitä, jotka antaa 5v lapsostensa pyöräillä tässä asuinalueella ihan keskenään, saattavat useammankin tunnin olla nuo lapsoset keskenään menossa. Asuinalue on periaatteessa toki rauhallinen, mutta tiivisti asutettu, kymmeniä taloja ja autojakin kulkee sen mukaan. Itseäni minua moinen touhu hirvittää, pelottaa että milloin sattuu joku vanhinko. Olenko minä nyt itse vaan liika varovainen, vai kuinka te muut näette tilanteen?

Onkohan sama alue kyseessä kun itse ajelin autolla eräänä päivänä ja järkytyin ihan kun lauma tosi pieniä lapsia pyöräili keskenään. Tosi varovasti ajoin siitä ohi. Osalla ei ollut edes kypärää.

Mitäs siinä. Jos lapset osaavat turvallisesti ajaa ja väistäät autoja. Kaippa se nälkä ajaa välillä kotiin lapset kuitenkin. Minä kävin aikanaan kioskilla jo 4-vuotiaana ja muutenkin ajelin jo omakoti-alueella ystävien kanssa siinä iässä. :)

Minusta alle kouluikäinen ei kuulu liikenteen sekaan pyörällä ilman aikuista. Lapsen havainnointikyky ei vielä millään riitä lukemaan liikennettä kun ajaa pyörällä. Tuossa luotetaan täysin siihen, että kyllä muut väistävät - entä jos eivät väistäkään? Vaikka autot eivät edes ajaisi kovaa, joku saattaa peruuttaa pihasta päälle, ja lapsi ei ehdi reagoida, koska pyörä liikkuu kuitenkin kovempaa kuin kävelyvauhti.

Paha sanoa kun en tiedä millainen paikka on.

Meillä ei ekaluokkalainenkaan saa kulkea itsekseen pyörällä ilman aikuista. Ei nuo saa kouluunkaan vielä kulkea pyörällä ja kielto siis koululta.
Asutaan Helsingissä, vanhalla alueella jossa kadut ja jalkakäytävät kapeita. Jalkakäytäviä pääosin vain toisella puolella katua.

meillä rauhallinen omakotialue, päättyvä tie, ja 5vee saa pyöräillä tuossa tienpään lenkissä kyllä kavereiden kanssa, mutta ei saa siitä minnekään lähteä =)

Meidän rivaritaloyhtiössä tuo on ihan yleistä, jopa alle 4-vuotiaita on tuolla pyöräilemässä ilman, että aikuiset kulkevat perässä. Itse olen arka enkä ole päästänyt 5-vuotiastani vielä kertaakaan yksin pyörällä. Pyörä on varastossa ja sillä saa ajaa vain vanhemman seurassa. Lapsi on arka, joten asia ei ole ainakaan vielä ollut mikään ongelma. Potkulaudalla saa potkuttaa oman asuntomme kohdalla kypärä päässä mutta potkulaudallakaan en anna lähteä seikkailemaan pidemmälle. Minusta 5-vuotiaalle riittää vielä jalat liikkumiseen omassa pihassa.

Yhteistyössä