5kk vauvamme on ilmeisesti pitkähkö?

  • Viestiketjun aloittaja ggg
  • Ensimmäinen viesti
ggg
Onko meillä jotenkin pitkä vauva? 5kk neuvolassa 70cm ja 8100g. Syntymämitat 46,5cm ja 2500g eli kasvu on ollut todella hurjaa. Poika on sopusuhtainen neuvolan mielestä, ja pituus on toiseksi ylimmällä käyrällä. Itse olen 171cm ja mies 191cm pitkä.

Siksi kyselen, että kun 80cm bodyt jäävät lyhyiksi, selkä on todella pitkä ja jalat töpömmät. Itse ei silleen osaa katsoa, kun on tottunut.
 
"vieras"
Käsittääkseni ihan normipituinen ikäisekseen, mutta kasvanut toki paljon syntymäpituuteensa ja -painoonsa nähden. Meillä poika oli syntyessään 51 cm ja 3200 g ja 5kk:n iässä oli 70 cm ja 9 kg.
 
"vieras"
Onhan hän pitkä ikäisekseen - lapset kun kasvavat yleensä ensimmäisen vuoden aikana 25-30cm pituutta, eli suurin osa syntyy n. 50cm pituisina ja yksivuotiaina ovat n. 80cm. Kasvu on kuitenkin yksilöllistä, olettehan te vanhemmatkin selvästi keskivertoa pidempiä.
 
..
Poikien kasvukäyrä tekee ekoina kuukausina isomman pyrähdyksen kuin tyttöjen eli siksi ehkä juuri jossain tuossa 5kk kohdalla pojat tuntuu kasvaneen kohisten ja tytön keskimäärin vähän vähemmän.
 
sww
Ja meillä tyttö 8kk 70cm ja 7,6kg.... Että kyllä tuo musta pitkälle kuulostaa, varsinkin kun oma menee keskikäyrällä ja on koko ajan pidempi mitä äitinsä vastaavan ikäisenä aikoinaan. Meillä tosin ei ole mittaakaan kuin mulla 155cm ja miehellä hädin tuskin 170cm :D
 
"Harmaana"
[QUOTE="viima";22927771]tääl on poika joka 6 viikkoa ja 60cm....[/QUOTE]

Ohoh, teillä on kyllä sitte pitkä poika. :D Olihan tuo meidän tyttö kyllä lyhyt syntyessäänkin (47cm) eikä me vanhemmatkaan kovin pitkiä olla, et tuskinpa tuosta tytöstäkään kovin hujoppia tulee. :)
 
v
[QUOTE="vieras";22927672]Käsittääkseni ihan normipituinen ikäisekseen, mutta kasvanut toki paljon syntymäpituuteensa ja -painoonsa nähden. Meillä poika oli syntyessään 51 cm ja 3200 g ja 5kk:n iässä oli 70 cm ja 9 kg.[/QUOTE]

Normipituinen 5-kuinen 70cm??

Meillä keskosena syntynyt oli vuoden iässä 70cm ja normaaliaikaisina ja 50-senttisinä syntyneet oli vuoden iässä 72 ja 74cm.
 
Off topic vähän
[QUOTE="mutsi";22927735]Meillä 5kk ikäinen 73cm ja jouduttiin lisätutkimuksiin pituuden takia. Eli on pitkähkö kaveri teilläkin.[/QUOTE]

Saankos kysyä, miksi näin? Meillä oli 5kk pituus 74.1cm, mutta ei siitä kyl sen kummempia ihmettelyjä, tosin poju oli syntyessäänkin 56cm. Ap:n poika kyllä pitkä lähtökokoon nähden. Tyttömme oli 5kk 70cm ja esikoispoika 67.5cm (6kk 70cm), esikoinen ollut "nollakäyrällä kulkija".
 
"Niin"
Kuten ap itse oikeastaan vastasi itse varsinaiseen kysymykseen, ei sillä oo merkitystä onko ikäänsä nähden pitkä, jos 70cm pitkälle ei mee 80cm bodyt;), vaan on ilmeisesti poikkeuksellisen pitkäselkäinen. Tosin bodyissä on eroa, joissakin malleissa vaipan tila jne huomioidaan paremmin.
 
ei kai tota nyt tarvii kysellä
Mä en oikeesti ymmärrä miksi pitää ihmetellä onko pitkä vai ei. Sen kun tuuppaan mitat kasvukäyrään (kvg: lapsen kasvukäyrä) ja kattoo mitä se näyttää.
 

Yhteistyössä