Olen kaikkien lasteni kohdalla tehnyt siten, että olen ostanut esim. broilerin rintafilettä, keittänyt sen ja jäähdyttämisen jälkeen soseuttanut hienoksi. Sitten olen pakastanut sen jääpalamuotteihin. Samalla systeemillä olen tehnyt esim. porkkanasosetta, parsakaalisosetta jne.
Pakastimesta on helppo aamulla ottaa jääkaappiin sulamaan esim. yksi lihakuutio ja pari kasviskuutiota ja sitten vaikka muille ruokaa tehdessä ottaa yksi peruna vauvalle, jonka sekaan laittaa ne kuutiot.
Itse koen, että tämä systeemi on helpoin. Teen vauvan ruoat noin kerran viikossa joko kotitöiden ohessa tai silloin, kun joku vahtii vauvaa. Aikaa ei mene paljon, on halpaa ja taatusti lisä- ja säilöntäaineetonta. Jos esim. vauva syö yhden rintafileen verran viikossa, niin samalla vaivalla voi valmistaa esim. 3 rintafilettä ja vaikka palasen naudanlihaa, niin siinä on jo usealle viikolle lihat pakastimessa valmiina.
Jotekin olen ollut itse tosi varovainen mausteiden käyttäjä ja olen halunnut antaa lapsille mahdollisuuden tutustua kasvisten mietoihin makuihin. Jossakin vaiheessa lisäsin "roskia" joukkoon eli parvekkeella kasvatan kesäisin persiljaa, ruohosipulia, basilikaa jne, joten olen niitä kuivattanut ja sitten lisäillyt niitä ihan vain sormien välissä jauhoksi hienontamalla ja lisännyt ruoan joukkoon.
Sipuli ja pippuri ovat sellaisia, että niitä olen antanut hyvin pieninä annoksina ja vasta lähempänä vuoden ikää, kun sipuli aiheuttaa herkästi ilmavaivoja. Suolaa en käytä aikuistenkaan puuron, kasvisten tai perunoiden keitinvesissä, kun päivittäisen suola-annoksen saa aikuinenkin täyteen pelkkää kaupan leipää syömällä.