5kk ja levottomat yöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nelly.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nelly.

Vieras
Kuukaus sitten täällä kirjoiteltiin 4kk ikäisten huonoista unista. Miten on - mikä vaihe teillä nyt?

Meillä nimittäin tuntuu vaan pahenevan. Ei ole varmaa tietoa onko syy lisääntyneessä nälässä, tulevissa hampaissa, vai vilkkaassa luonteessa. Ei meillä ennen yöllä huudettu - nyt melkein joka yö ollut puolen yön jälkeen huutokonsertti - välillä ei auta muuta kuin syöttää siinä ekan kerran, ja seuraavat syötöt sit 3h välein. Alkuyö siis todella levoton vähän väliä pomppaan kopalle katsomaan että mitä nyt taas, usein ähinöintiä, mikä voimistuu, myös muulloinkin yöstä. Mikä on kun poika haluaa väkisin ryömiä yölläkin, ja kääntyy mahalle, hieroo naamaa patjaan - ja mä pelkään ettei se saa henkeä.

Yksi yö kokeiltu ohutta unipussia - ei ainakaan heti auttanut. Onko muuten ohuen unipussin vaikutus sitten sama kuin sellaisella paksulla? Ja mihin muutenkin unipussin tehon pitäisi perustua?

Neuvolan mukaan öitä nukutaan meillä paremmin vasta sitten kun poika syö kunnolla 5 ateriaa päivässä - nyt kaikki harjoitteluasteella.

Poika nukkuu kaikkine ähinöinteineen sen 9-10h, mistä mä saan nukuttua parhaimmillaankin vaan yht. 5h, pahimmillaan 2h (oon herkkäuninen). Päivät menee suht hyvin: aamupäiväunet 2h jälkeen siitä kun on herätty, sitten unet ulkona n. klo13- ja vielä unet klo17 aikoihin, klo20 iltatorkku jäänyt nyt jo vähitellen pois. Päiväunet vaihtelee 0,5h-1,5h.

Myös meillä poika (5 kk ja muutama päivä päälle) nykyään aika rauhaton nukkuja. Ollut jo runsaan kuukauden. Yöunta (ähräyksineen) riittää noin 12-13 h. Meillä ei koskaan öisin ole huudettu vaikka heräsikin, ääntely on lähinnä sellaista ähkinää ja murinaa, pahimmillaan pientä kitinää. Mä olen myös herkkäuninen ja välillä omat unet jää aika lyhyiksi.

Aamupäikkärit 1,5-2 h sen jälkeen kun on heräilty, yleensä n. klo 10 ja saattavat kestää parhaimmillaan 2 h. Seuraavat unet joskus klo 14 paikkeilla ja kolmannet klo 16-17 aikoihin. Joskus, todella harvoin nukkuu iltatorkkuja (ei ole oikein koskaan nukkunut). Jos näin pääsee käymään, niin ne on siinä 19 aikaan. Yöunet alkaa klo 20-22 välisenä aikana. Niin, ja päikkäreiden normaali kesto on 30 min-50 min.

Meillä täysimetyksellä 5 kk, joten maistelut ovat vasta ihan alussa..

Meillä talvella ollut unipussi käytössä muutaman kerran. En huomannut unen laadussa mitään eroa. Nyt en ole pitkään aikaan käyttänyt. Peitolla mennään, joka tosin on jatkuvasti potkittuna pois päältä jalkopäässä.

Ap:n viestistä ei selvinnyt nukkumajärjestelyt siis nukutteko vaavin kanssa samassa huoneessa...... itse olen erittäin herkkäuninen ja en nukkunut juurikaan kolmen ekan kuukauden aikana. Meillä vauveli ynisi ja ähersi unissaan ja minä valvoin sitten odottaen milloin heräilee kunnolla syömispuuhin. kunnes siirryin ensin nukkumaan sohvalle ja vauveli jäi makkariin ja ovi raolleen ja kuukauden päästä siirryin sitten omaan makkaariin ja siitä lähtien on nukuttu kaikki hyvin.

Neljän lapsen äitinä suosittelen lapsen siirtämistä omaan huoneeseen jos kerran olet herkkäuninen. Lapsi rauhoittuu sekä myös sinä itse saat nukkua ja rauhoittua. Äidin väsymys kostautuu usein lapselle hermostumisena. Yritä jättää yösyötöt myös pois vähitellen. Meillä on pari ensimmäistä kuukautta syötetty yöllä ja sitten vähitellen opeteltu olemaan ilman ruokaa koko yö. Ensimmäisen lapsen jälkeen ovat kaikki 3 nukkuneet alusta pitäen omissa huoneissaan. Yleensä herkkäunisen äidin lapsi heräilee usein, koska äiti hyppää kokoajan tarkistamassa tilannetta ja näin ollen lapsikin häiriintyy. Tietenkin kovaan huutoon pitää vastata, mutta ei kitinään ja ähinöihin.

Yhteistyössä