5.vuotias

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mami

Aktiivinen jäsen
28.05.2004
1 062
0
36
Meidän 5.vuotias poika on kyllä välillä niin hermoja raastava kun vaan voi. Jos poika vaikka satuttaa pikkusiskoaan ja häntä kielletään siitä ja jos ei tottele ja isä tai minä korotetaan ääntä niin poika alkaa huutaa takas että te ette määrää....ja sitte alkaa kohta itkemään saattaa heitellä tavaroita tai lyödä isää tai minua... Poika käy kaksi kertaa viikossa päiväkodissa ja on sielä kuin enkeli ja hyvä käytöksinen mutta kun pääsee kotiin niin alkaa huuto, itku ja taistelu...Tässä alkaa syyttään taas itseään että mitä teen väärin...Sisällä kun ollaan niin poika ainakin turhautuu herkästi.

et luultavasti tee mitään väärin! älä itseäsi turhaan soimaa!
Uhmaikä lapsellasi on. rajojaan kokeilee, ja tiedän että se on rasittavaa.
meilläkin esikoinen ois ulkona vaikka koko päivän, kuopus ei... eli sisällä oloaikana tulee noita pikku riitojakin aina välillä.
jaksamisia

Meillä tuo tytär sai 5 vuotiaana samanlaisia raivareita ja oli ihan mahdoton. Poikani ei ollut tuolloin ollenkaan niin mahdoton mutta menetin aina hermoni kun poika sai raivarin (esikko). Tyttären kiukkuihin osasinkin jo suhtautua rennommin ja vastasin aina takaisin että "Minähän juuri sinua määräänkin". Tein selväksi että minä olen perheen kuningatar ja isä kuningas ja että prinssin ja prinsessan pitää totella kuningatarta ja kuningasta. ;) Huumorilla selvittiin tuon ajan yli. Vieläkin tuo tyttö (7v)yrittää nyrkittää meitä ja veljeään välillä, mutta sen saa loppumaan jäähyllä tai esim. sanomalla että joka kerta kun sanoo rumia sanoja tai lyö, niin se tietää 5 min lisää sisällä olo aikaa. Kavereiden luokse kun on pihaan niin kiire ettei tyttö halua viivytyksiä, niin huono käytös loppuu siihen paikkaan.

Tsemppiä sinulle, ja yritä suhtautua positiivisesti. Ole onnellinen että lapsesi uskaltaa kiukuta ja uhmata kotona. Kaikilla ei ole niin turvallista kotia että siellä saisi purkaa tunteitaan ja pahaa oloaan, silloin lapsen täytyy purkaa se kodin ulkopuolella. Itse olen iki onnellinen kun lapset ovat kilttejä kodin ulkopuolella ja itse "hirviöitä" kotona. :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2006 klo 18:11 mami kirjoitti:
Meidän 5.vuotias poika on kyllä välillä niin hermoja raastava kun vaan voi. Jos poika vaikka satuttaa pikkusiskoaan ja häntä kielletään siitä ja jos ei tottele ja isä tai minä korotetaan ääntä niin poika alkaa huutaa takas että te ette määrää....ja sitte alkaa kohta itkemään saattaa heitellä tavaroita tai lyödä isää tai minua... Poika käy kaksi kertaa viikossa päiväkodissa ja on sielä kuin enkeli ja hyvä käytöksinen mutta kun pääsee kotiin niin alkaa huuto, itku ja taistelu...Tässä alkaa syyttään taas itseään että mitä teen väärin...Sisällä kun ollaan niin poika ainakin turhautuu herkästi.

Et sä mitään tee väärin,se kuuluu vaan tuohon ikään. Tiedän että se tuntuu pahalta ja helposti alkaa itseään syytteleen, meillä sama vaihe menossa juuri pojan kanssa...

Yhteistyössä