5-vuotiaan vaipan käyttö

  • Viestiketjun aloittaja Väsynyt
  • Ensimmäinen viesti
Väsynyt
Meidän poika 5v3kk ei ole vieläkään edes päiväkuiva :( Käytetään häntä kyllä potalla/pytyllä, joskus sinne tulee jotain, joskus ei. Jos hänet laittaa edeltä vessaan vaikka aamupesujen yhteydessä niin pissaa lattialle pytyn viereen. Kakan kanssa sama juttu, yleensä menee jonnekkin rauhassa kakkimaan ja sitten tulee sanomaan kun kakka on jo tullut.

Pojalla on laaja-alainen kehitysviive. On kyllä muuten reipas, pukee ja syö itse. Puhuu vain muutamia yksittäisiä sanoja. Alan olla todella väsynyt tähän vaipparumbaan. Mitä ihmettä mun pitää tehdä?!

Ja anoppi vielä jaksaa motkottaa että TÄMÄKIN on ihan vaan mun syytä kun en opeta lasta kuivaksi.....
 
Voimia teille! Kannattaisi kysyä esim. neuvolasta kastelupatjaa lainaksi. Ainakin osaavat neuvoa mistä niitä saa. Patja laitetaan sänkyyn lakanan alle ja se hälyttää kastuessaan. Tarkoitus olisi, että lapsi oppii hiljalleen itse tunnistamaan hädän, ennenkuin patja "soi". Tosin tämä kestää ehkä kauankin ja jos lapsi tarvitsee päivisinkin vaippaa, niin voi jopa pelottaa lasta.
Neuvolassa tehdään 5- vuotiaille laajempi tarkastus, johon kuuluu myös lääkärin tarkastus. Yleensä jos 5 vuotias vielä kastelee aletaan selvittämään syytä. Voi olla jokin elimistöllinen häiriö, johon on lääkkeet tai muu hoito. Jos ette ole vielä käyneet neuvolassa tai teillä on lapsella jokin omalääkäri, niin kannattaisi mainita asiasta. Lapsenkin kannalta olisi parempi, että oppisi kuivaksi ennen koulun alkua. Ja myös vanhemmille.
 
D-mamma harmaana
:hug: tiedän tunteen,meillä ihan saman ikäinen ja täysin vaipoissa..
nyt aletaan pikkuhiljaa yrittää päivisin olla ilman vaippaa mut aika huonolta näyttää.toinen ei vaan huomaa milloin pissa tulee.vaikka käyttäisin puolen tunnin välein vessassa niin silti on housut märkänä..
 
Tuda harmaana
Älä hernostu turhasta, mulla ´syksyllä 7 vee täyttävä käyttää öisin vaippoja. Vaipat tulee terkkarin kautta, eikä maksa meille mitään ja ovat tarpeeksi suurikokoisia. Välillä päivällä tulee vahinkoja housuun. Kokonaiskehityksen viive n. 3 vuotta. Sano sille anopille, että haistaa veen:) Voimia sulle :hug:
 
Meillä päiväkoti oli aktiivinen vessatoimien harjoittelussa. WC-käynteihin innostettiin tarroilla. Leimojakin kokeiltiin, mutta niillä ei ollut riittävää vaikutusta. Pissakäynnit alkoivat sujua 4v 9 kk iässä, mutta kakkaamisen lapsi oppi vasta yli 5-vuotiaana. Muiden lasten esimerkki oli tärkeä.

Onko teillä lapsi päiväkodissa? Se olisi varmasti hyvä apu.
 
meillä on päiväkodissa ja pyysivätkin just kalsareita ja vaihto housuja että yrittäävät olla päivisin ilman vaippaa.ymmärrän kyllä että kun säännöllisesti käy pöntöllä niin voi pysyäkkin kuivana mutta kun toinen ei itse huomaa ollenkaan kun pissa tulee..auttais ehkä vähän asiaa jos edes jkoskus huomais milloin on hätä.

kotona kun ollaan ilman vaippaa niin laitan aina munakellon soimaan että muistan käyttää vessassa,kun on kolme näitä ihanaisia ipanoita niin muuten ei aina muista :whistle:
 
Älä turhaan ota stressiä. :hug: Kaikki oppii omaan tahtiinsa asita. Minulla oli sama epätoivoiselta tuntuva yrittäminen viime keväänä saada lapsi kuivaksi. Nyt hän on 5 vuotias ja pari kuukautta ja oppi ihan yhtäkkiä käymään potalla. On lisäksi oppinut parissa kuukaudessa yökuivaksi. Hänkin puhuu vain muutamia sanoja, joten sekin vaikeuttaa potalle oppimista, koska lapsi ei osaa tarkkaan sanoa milloin on hätä.

Nyt et välitä niistä anopin kommenteista vaan ajattelet lastasi yksilönä ja tsemppiä itsellesi siihen asti että hän oppii kuivaksi :hug:
 
ensimmäinen virhe tuli jo siinä, että laitat lapsen edeltäsi vessaan. valitettavasti se on niin että sun täytyy ehtiä ja mennä samaan aikaa lapsesi kanssa vessaan ja ohjata lasta.
kello käteen ja säännöllistä pissatusta. me pissatettiin n. tunnin välein poikaa. rakko ei todellakaan toiminut. muista että sinun täytyy olla aina askeleen edellä poikaasi. säännöllisen pissauttamisen jälkeen rakko alkaa toimia, jos lapsellasi ei ole vaikea kehitysvamma. omani on keskiv. kehitysvammainen ja kuiva oli 4.4v. sen voin sanoa, että kuivaksi oppiminen on kovaa työtä ja älä edes lähde vertaamaan tavallisen lapsen kuivaksi oppimiseen. kuivaksi oppiminen lähtee vain sinusta ja älä odota että lapsesi sitä prosessia vetää. itse ottaisin kyllä vaipan pois ja kokeilisin säännöllisellä pissattamisella pitää lapsen kuivana. lapsen vääntäessä kakkaa lapsi kannetaan vessaan. syntyy aivoihin huomautus minne kakka kuuluu. voi vaatia useita kymmeniä kantokertoja. itse kannoin esikoisen kakalle n. 40 kertaa ja terveen kuopuksen 2 kertaa. siinä vertailukohtaa.
 
huoh
meillä eskari-ikäinen pissailee housuunsa esim. kotimatkalla tai jos on "liian hauskaa" ...mihinkähän tästä kannattaa puhua? vai onko niin vakavaa?
yöt sujuu normaalisti ilman yökasteluja.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.02.2007 klo 17:05 huoh kirjoitti:
meillä eskari-ikäinen pissailee housuunsa esim. kotimatkalla tai jos on "liian hauskaa" ...mihinkähän tästä kannattaa puhua? vai onko niin vakavaa?
yöt sujuu normaalisti ilman yökasteluja.
Varmaan aika yleistä, mutta ennen kouluikää olis varmasti hyvä hakea apua. Voihan olla kyse rakenteellisestakin viasta, kun nauraessa menee pöksyyn. Sen saa korjattua. Ota yhteyttä lastenlääkäriin neuvolan tai yksityisen kautta. :hug:
 
Meillä niko tulee 08 helmikussa 5 v ja käyttää aina yöllä vaippaa ja päiväunilla. Talvella myös ulkona. Pisaa kyllä pönttöön ja huom nyt vasta ruvennut sanomaan pisiittää . Kakka housuun tai vaippaan. Istutetaan wc:ssä ei tule tulosta. On käyt jo uroterapeutillakin. ohjeena sanoi että n. 2 h välein pisallle ja meillä poika kakkakka ylensä aamusta tai illasta niin silloin jopa 1/2 - 1 ruokailun jälkeen wc; n joka päivä . Ei ole kakka asiat meillä viellä menny perille. Pojan diagnoosi Lievää ja keskivaikeaa kehitysvammaisuutta. Kehitysviive n. 2 vuotta. :hug:
 
vierailija
Minä opetin tyttöni 2-vuotiaana täysin kuivaksi sillä, että otin matot pois lattioilta ja tyttö juoksenteli täysin ilman housuja pelkällä paidalla. Taapero pysähtyi ja keskittyi katsomaan, mistä pissa suihkusi. Oli varmasti ikävä tunne, kun pissa juoksi pitkin reisiä. Lapsi näki kongreettisesti, että nyt meni pissa väärään paikkaan, lattialle. Kannustin lastani käymään potalla selittämällä, minne pissa kuuluu. En käyttänyt palkitsemista. Ymmärrän toki, että pojat eivät opi yhtä nopeasti pois vaipoista kuin tytöt. Itse olin 1,5 vuotiaana jo kuiva. Tsemppiä kaikille pottaharjoitteluun.
 

Yhteistyössä