5-vuotiaan outo oksentelu?vai

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "örkki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

"örkki"

Vieras
Mitä tää on???

Nyt parin kuukauden sisällä useamman kerran tapahtunutta. Kaksi viimeistä täysin samanlaista tilannetta:

Lapsi ollut yökylässä mummolla. Hakupäivänä alkanut voimakas oksentelu pahimmillaan nyttenkin 5 min välein erittäin rajua kakomista jo useamman tunnin ajan. Ei mitään normaaleja vatsatautioireita muita kuten ripulia tai lämpöä. Syönyt aiemmin päivällä hyvin. Eikä ole tarttunut muihin sisaruksiin...

voiko olla jotain psykologista? jotenkin epäilyttäisi, kun mummot ovat todella läheisiä 5 km säteellä asuvia. Lapsi muutenkin tosi reipas ja ulospäinsuuntautunut, eikä koskaan ole nämä yökyläilyt ollut ongelma?

Vai onko jotain allergiaa?? En kyllä osaa sanoa et mistä ruoka-aineesta tms voisi johtua

Vai vaan huonoa tuuria että sattuu tämmöset vatsalunssat näin usein, kun yleensä lapsi todella harvoin kipeänä...

minulla on migreeni. Lapsella myös joskus päänsärkyä, ja saattaa oksentaakkin sen takia. Mutta näihin ei liity päänsärky, ei ainakaan ole sanonut että särkisi päätä...

[QUOTE="örkki";26491644]minulla on migreeni. Lapsella myös joskus päänsärkyä, ja saattaa oksentaakkin sen takia. Mutta näihin ei liity päänsärky, ei ainakaan ole sanonut että särkisi päätä...[/QUOTE]

tuli vaan mieleen et vieraassa paikassa voi esim erilaiset pesuaineet (hajut siis ) aiheuttaa migreeniä.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;26491656:
tuli vaan mieleen et vieraassa paikassa voi esim erilaiset pesuaineet (hajut siis ) aiheuttaa migreeniä.

Voi kyllä, ja toisaalta taas mahdollinen ''stressikin'' voi aiheuttaa kohtauksen. Mikäli siis kokee jännittävänä/stressaavana tilanteen. Tämä kuitenkin leikki ihan normaalisti ja puhuapälpätti ennen ekaa oksennusta, eikä missään vaiheessa päivää valittanut särkyä. Eikä olemuksesta muutenkaan huomannut mitään poikkeavaa. Hieman ennen oksentamista valitti vatsan olevan kipeä..

voihan se olla et lapsi jännittää sitä yökyläilyä, tai ei välttämättä jännitä mut..en mä osaa selittää =)

mut siis mulla on kolmesta lapsesta kaksi sellaisia jotka jännityksen, niin hyvän odottamisen kuin pelkäämisen, kokee aika fyysisesti, mut harvoin nekään on pitkään oksentaneet, ehkä kerran tai kaksi.Ja muina oireina sit päänsärky, lämmön nousu jne

Ensimmäisenä mä ehkä epäilisin allergiaa. Kannattaa vähän kysellä mitä lapsi on kylässä syönyt, jos sieltä löytyisi viitteitä... esim joku leipä mitä teillä ei kotona syödä ja siinä vaikka ohraa tms jota te ette käytä kotona, tai pähkinät tai ihan mikä vaan.. joku mauste..voi olla aika salapoliisin työtä saada selville.

Mulla poika, joka täyttää loppuvuodesta 7 vuotta. Aiempina vuosina kävimme serkkujeni synttäreillä, joihin matkaa oli hieman toistasataa kilometriä. Olimme matkassa koko perhe ja pienempänä lapseni oksensi jokaisen juhlien jälkeisenä yönä. Lapseni ei kylläkään ole ollut tuolloin kovin sosiaalinen, vaan arka ja mielelläänb sivusta seurailija. Syötyjen herkkujen määrä ei ollut kummoinen, joten tulin siihen tulokseen, että lapsi reagoi kaikkeen muutokseen vatsallaan. Äitiinsä tullut kai...

Käykääpä tarkistuttamassa erikoislääkärillä korvat. ( meillä arvauskeskus ei löytänyt mitään) Meillä lapsi oksentaa aina korvatulehduksessa. Ja ensimmäinen oire on tuo oksennus, välttämättä ei valita lainkaan korvaa mutta, nykyään tiedän että korvalääkäriin mars...

Mun migreenistä kärsivällä pojalla vähän samanlaista. Laivareissun jälkeen oksensi junasta kun tultiin pois. Mummin luona myös oksentaa aika usein.

Joku jännitys laukeaa. Näin oon järkeillyt. En tiedä onko migreenillä osuutta.

Mun poika jo 11v ja 6v alkoi migreeni

Alkuperäinen kirjoittaja Potilaaanäiti;26492091:
Käykääpä tarkistuttamassa erikoislääkärillä korvat. ( meillä arvauskeskus ei löytänyt mitään) Meillä lapsi oksentaa aina korvatulehduksessa. Ja ensimmäinen oire on tuo oksennus, välttämättä ei valita lainkaan korvaa mutta, nykyään tiedän että korvalääkäriin mars...

meillä myös rajua oksentelua, ja joskus kestänyt kokopäivänkin( ei kuitenkaan oksutautia) vaan taustalta aina löytynyt korvatulehdus... Meillä toistunut n 5 kertaa sama kuvio. Korvatulehdus vaikuttaa korvan tasapainoelimeen ja vissiin sitä kautta tulee tuo. Yleensä tosi yllättäen ilman mitään varoitusta saattaa alkaa oksentaa.

Ihan koko yö oksuttiin :( Nyt vissiin vähän parempi jo. Ajattelin tänään soitella neuvolaan ja kysästä sieltä vähän vinkkiä myös. Ja jos nää alkaa toistumaan vielä useammin niin kyllä mä sen lääkäriin kiikutan. Musta tässä vaan on jännää se että tää on alkanut vasta nyt reilun kuukauden aikana. Muutoin todella harvoin oksennellut. Korvatulehdusta ei ole aiemmin koskaan ollut myöskään. Ja nää yökyläilytkin on olleet aina sillai kuukausittain tapahtuvia laatuaikoja mummojen kanssa, eli meidän tavallista arkea periaatteessa. Että jos jännityksestä tms johtuu, niin liittyy varmaan johonkin kehitysvaiheeseen. Allergiaa voi olla myös, joten tarttee alkaa selvittää mitä on mummoilla saanut. Todi ihmeellistä taas. Saikkupäivän meille teki myös kun päiväkotiinhan ei jaksa mennä tommosten oksujen jälkeen...

:( Mulla 4v tyttö onksensi, kun annoin nyt siitepölyaikana päärynää hälle.. oksensi kylläkin vain kerran ja sen jälkeen oli ihan normaali hyvävointinen ja muut ruuat pysy sisällä :) et voi se olla allergiaakin.. :/ ootko käytättänyt testeissä ? ja kysynyt, mitä mummolassa on syöty?

Yhteistyössä