5-vuotiaan kouluun lähteminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vierailija_

Aktiivinen jäsen
10.05.2004
2 155
0
36
Heip!

Mulla on tyttö, joka täyttää joulukuun 30 pv 5 vuotta. Ensi syksynä alkais eskari. Olen miettinyt paljon et miten koulu alkaa sujuun kun hän on niin loppuvuodesta syntynyt. Pitäiskö ehkä laittaa tyttö kouluun vuotta myöhemmin? Onko kellään kokemuksia tai onko muita äitejä joiden lapset on syntynyt näin loppuvuodesta (2000)? Lisäksi perheemme on kaksikielinen ja tyttö on menossa ruotsinkieliseen kouluun, vahvempi kieli hänellä on suomi (kielenkehityskin mietityttää....)..

mun mielestä eskarissa mm. saadaan paljon selvyyttä että onko lapsella valmiudet varsinaisen koulun aloittamiseen. Luulisin että eskaria ei vielä ainakaan tartte siirtää..ja onhan sit olemassa esim. kasvuluokkia. En ole vielä tarkemmin perehtynyt asiaan, meillä sama homma edessä vuotta myöhemmin.(sama päiväys) :)

Naapurin kanssa ollaan tästä paljon puhuttu vaikka likat on vasta 3-vuotiaita. Heidän tyttönsä on syntynyt joulukuun viimeinen päivä ja meidän tyttö helmikuun alusta. Heidän tyttönsä siis aloittaa koulun vuotta aikaisemmin kuin meidän, vaikka ikäeroa ei ole kuin kuusi viikkoa.

Itse olen sitä mieltä, että antaa lapsuuden jatkua vielä vuoden verran, ehtii siellä koulunpenkillä istua sitten monen monta vuotta vielä, mutta huoletonta lapsuutta ei enää takaisin saa.

Lisäksi tuossa iässä vielä on suuri merkitys sillä, että joku on vuoden vanhempi kuin joku toinen. Samalla luokallahan voi olla lapsia, jotka on syntyneet silloin samana vuonna, mutta alkuvuodesta ja heillä on tähän joulukuussa syntyneeseen vuoden ikäero. Mitä se sitten tekee lapselle kun nää "isommat" lapset on varmaankin kuitenkin taitavampia kuin itse on???

Heip! Itse olen syntynyt joulukuun 28. päivä ja mennyt siis 6-vuotiaana kouluun. Olin vielä tosi pienikin, mutta ihan hyvin meni koulu, ensin alkuun en kai oikein jaksanut paikoillani istua mutta kyllä jo toka luokalla. Ainoastaan silloin harmitti kun lukion kolmannella kaikki muut oli jo 18 ja saivat ajokortit ja minä raukka vaan 17.

Eskarissa varmasti katsovat sillä silmällä, nykyisin kaikkeen puututaan käsittääkseni jo hyvissä ajoin (esikoinen on nyt esikoulussa meillä) joten hyvillä mielin tyttö vaan esikouluun. :-)

oisin minäkin sen verran vielä aiheesta kiinnostunut...mulla on semmonen käsitys että jos esim. eskarissa havaitaan vaikeuksia ja varsinaisen koulun aloittamisen siirtämistä suositellaan, niin tehdäänkö esim. psykologin tai vastaavan testit? Olen ymmärtänyt että ei sitä ihan noin vaan voi itse päättää?!

rentunruusu: mulla on sellainen käsitys että sitä lykkäystä saa hakea ja saa helposti, jos taas haluaa aloittaa koulun aikaisemmin niin sitten pitää käydä jonkunlaiset testit. Ja jos nyt jotain häikkää huomataan eskarissa niin sitten pääsee johonkin koulukypsyystesteihin - sitä en kyllä tiedä onko nuo ehkä samat kuin aikaisemmin aloittamaan pyrkivillä? Tuolta meidän pojan eskarista oli vissiin n. 5/20 lapsesta käynyt koulukypsyystestit viime keväänä mutta kai ne kaikki on nyt ekalla.

Mun poika on syntynyt 29.12.97, eli on jo tokalla, alotettiin koulu 6.v ja hyvin on mennyt, oppi lukemaan ennen ekaa-luokkaa, mutta se on lapsesta kiinni, mun toinen poika on syntynyt 21.1.94 ja käy vasta 4 luokkaa, kävi eskarin 2 kertaa, ja hyvä niin, eipä olisi pärjännyt, jos olisi alottanut niinkuin muut, vielä kun on alkuvuodesta syntynyt, eli täyttää kohta 12, on muita pari vuotta vanhempi ja ikänsä puolesta sopisi 6-luokalle. :whistle: mutta tässä on sulla vielä aikaa miettiä ja lapsen kehittyä... =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.11.2005 klo 15:07 Persilja kirjoitti:
Eskarin voi käydä toiseenkin kertaan peräkkäin jos ei ole valmis kouluun. Mielestäni eskaria ei kannata siirtää mutta koulua tarvittaessa.
Meillä on 17 .12 syntynyt tyttö ja hän kävi 2v eskris.Perheneuvolassa koulukypsyystesteissä neuvolan lääkärin suosituksesta kun pyysin sitä.Nyt meillä ollaan reippaita eka luokkalaisia ja osataan jo lukea ja kaikki sujuu hyvin.... :D

Eskariin vaan ja sitten vaikka sitä kaksi vuotta jos siinä vaiheessa siltä tuntuu. Kehitystä on niin vaikeaa ennakoida ja tärkeintähän siinäkin on ihan muut valmiudet kuin lukeminen tms.
Oma tyttäreni on syntynyt 4.12. ja meni 6-vuotiaana kouluun eikä olis millään enää kotona pysynyt. Kaikki hienosti, nyt kuudennella ja keskiarvo ysi ilman mitään stressiä. Poika taas maaliskuun lapsi ja koulunaloitusvuonna ei millään olisi keväällä uskonut että poika voisi olla syksyllä valmis kouluun..mutta kesän aikana tapahtui hurjasti kypsymistä ja hienosti on mennyt, nyt reipas tokaluokkalainen.

mä olen myös loppuvuonmna syntynyt ja menin kouluun 6v. ja hyvin pärjäsin. ainoastaan se suututti kun olin aina luokan nuorin ja lukiossa kun olin juuri täyttänyt 17 niin ekat kaverit täytti 18 ja pääsi baariin.

Aiva täysin on lapsikohtanen ja hänen kehityksestään kiinni. Liian aikaisin ei kouluun kannata laittaa, mutta eskariin vois olla hyvä mennä,sekin tietty riippuu lapsesta. Mulla itselläni on poika joka on syntynyt joulukuussa ja on nyt eskarissa. Paljon olen itsekkin asiaa miettinyt ja eri vaihtoehtoja puntaroinut. Meillä kun on vielä pojalla noita kirjain puutoksia puheessa, joita nyt kovasti harjoitellaan. Itse päädyin sellaiseen ratkaisuun, että laitoin lapsen päiväkodin eskariin ja hyvin on lapsi siellä viihtynyt. Helmikuussa sitten ratkaistaan mitä ensi lukuvuonna tehdään, meneekö vielä koulun eskariin vai ekalle luokalle.
Oma serkkuni on mennyt 6v kouluun syntynyt 30.12 ja tosi hyvin pärjännyt, mutta hän olikin tyttö ( tuntuu välillä,että tytöt ovat rauhallisempia ja osaavat parmmin keskittyä). Toinen (poika) meni vuotta myöhemmin eli 7 v. ja hyvin meni hänelläkin.
Mutta kyllä se vaan niin on, että kyllä sitä äitinä (ainakin minä) itseään asialla stressaa ja yökaudet miettii, kumpi on parmpi vaihtoehto ja teetkö virheen jos toisen valitset. Koulukypsyys kun ei ole sitä että osaatko lukea tai laskea, vaan enemmänkin ne sosialiset taidot ja lapsen muukin henkinen kehitys, sekä taidot yleensä elämässä.

En osaa sanoa tuohon koulunaloitukseen mitään, mutta kielihommaan kylläkin. Älä ole yhtään huolissasi kielen kehityksestä, lapset ovat niin avoimia ja oppivat kielen ykskaks yllättäen. Esimerkkinä tuttaviemme tyttö, joka meni täysin ummikkona jenkeissä kouluun ja oppi englannin muutamassa viikossa (kotona ei puhuttu lainkaan englantia). Meidän pieni 3 1/2-vuotias on niin ikään oppinut englantia kerhossa, vaikka kotona puhutaan suomea ja ruotsia.

Koska ruotsi on kotoa tuttu (vaikkakin vielä se heikompi kieli), niin ongelmia ei varmastikaan tule. Kieli kehittyy vain puhumalla ja kuuntelemalla ja lapset ovat uskomattomia oppimisen suhteen!

Meillä kaikki lapset loppu vuoden lapsia. tyttö(10v) 13.12, poika(9v) 28.12, tyttö(7v) 22.12 ja sitte tyttö(1v) marraskuussa.. Koululaiset ovat kaikki menneet kuus vuotiaana kouluun ja hyvin mennyt, tuon 7vuotiaan kanssa käytiin koulukypsyystestit ja tulos oli että kouluun vaan..ja sääli olisi ollut kouluun menoa lykätä kun tytöllä oli niin kova into oppia ja koulun penkille sisarusten perässä mennä.. Mutta kaikilla on tosiaan hyvin lähtenyt kaikilla käyntiin ja lukemaan ja laskemaan poika ja toinen tyttö oppivat jo eskarissa ja vanhin tyttökin epulla sujuvasti..

Minulla myös joulukuun lopussa syntynyt lapsi, syntyipä vielä keskosena...
Koulunaloitusta olen miettinyt, mutta päätynyt sitten siihen, että kaikki ajallaan! Siis mietinnät!
Todennäköisesti lapseni "vaihtaa puolta" päiväkodissa ensi syksynä. Siirtyy siis eskareihin. En usko sen olevan niin iso muutos (itse asiassa lapsi jo kovasti sitä odottaa...), tuttu talo, tuttu väki, ym. ja lapsi tiedollisesti ja taidollisesti tosi taitava.
Koulunaloitus mietitään sitten omalla ajallaan! Jos tarvetta on ja halua (vielä leikkimiseen) niin saa lapsi käydä eskaria vielä toisen vuoden, jos taas tuntuu kouluun meno oikealta, sitten kouluun. Me asumme alueella, että voimme halutessamme valita suuren koulun sijasta pienemmän "kyläkoulun" ja todennäköisesti tuon pienemmän koulun valitsemme. Jo sekin osaltaan madaltaa koulunaloituskynnystä. Onhan silläkin eroa montako lasta ekaluokalla on.

Mulla on poika syntynyt 04.01.01, ja huokaisin helpotuksesta kun meni 'uuden vuoden' puolelle, laskettu aika oli aattona! Minusta lapsi ansaitsee saada olla lapsi niin kauan ku voi, koulua ehtii kyllä käymään, mutta jos loppuvuodesta syntynyt vaikuttaa keskittymiskykyiseltä ja innokkaalta oppimaan niin ei kai siitä aikaisesta aloituksesta haittaakaan ole.

Hyvin paljon on lapsesta kiinni, yhden kaverin lapsi kävi ekaluokan kahteen kertaan, sopeutui ihan hyvin uusiin luokkakavereihin ja pärjää hienosti nykyään, toisen lapselle suositeltiin eskarissa koulun aloittamisen siirtämistä vuodella keskittymishäiriöiden takia.

Jokainen tuntee oman lapsensa parhaiten ja tietää mikä on omalla kohdalla paras ratkaisu.

Yhteistyössä