5-vuotiaan käytös huolestuttaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "alkup."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"alkup."

Vieras
Tämä ei voi olla enää normaalia.
Lapsi laittaa suuhunsa kaikki (esim. lattialta murusia, kiviä, puree takkien kaulukset, housujen polvet telkkaria katsoessa, syö langanpätkät mitä vaatteista irtoaa, sormikkaiden päät...)
Hyppii, pomppii, kiipeilee, juoksee. Ei osaa kävellä, ainoastaan juosta. Kyselee, puhuu jatkuvasti, riskaa (ja huutaa kun ei saa tahtoaan läpi), paiskoo tavaroita. Ei jaksa keskittyä mihinkään, paitsi pleikkarin/tietokoneen pelaamiseen jota on rajoitettu. Sitä hän jaksaisi tehdä vaikka kuinka kauan. Mutta kaikki muu on haastetta, ei kiinnosta leikit, kaverit, pelit jne. Raivostuttavaa!

No ei kuulosta hyvältä, ei. Onko lapsi päivähoidossa vai kotona? Jos on kotihoidossa, niin ota yhteyttä neuvolaan jotta saat mahdollisimman nopeasti apua lapselle ja koko perheelle. Eskari ja koulu lähestyy ja siellä tuolainen meno ei tiedä kovin hyvää, ikävä kyllä.

No ei kuulosta hyvältä, ei. Onko lapsi päivähoidossa vai kotona? Jos on kotihoidossa, niin ota yhteyttä neuvolaan jotta saat mahdollisimman nopeasti apua lapselle ja koko perheelle. Eskari ja koulu lähestyy ja siellä tuolainen meno ei tiedä kovin hyvää, ikävä kyllä.

Päivähoidossa sopimuspäivillä, eli ei joka arkipäivä. Siellä ei kuitenkaan käyttäydy kuten kotona.

Meillä on sellainen sääntö että jos ei kiinnosta enää muut kuin pelit, ei pelata ollenkaan. Suosittelen kokeilemaan. Pieni lapsi on todella altis jäämään pelikoukkuun fiksustikin rajoitetulla pelaamisella ja jos näin käy, ei kannata antaa pelata lainkaan.

[QUOTE="Onnimanni";23771010]Vika on sussa, et vaan osaa kasvattaa.[/QUOTE]

Lapsia on yhteensä neljä, eikä heistä kukaan muu käyttäydy näin. En siis ihan heti usko että kasvatuksessa on vika.

[QUOTE="alkup.";23771024]Lapsi pelaa kerran viikossa 2-3h.[/QUOTE]

mites paljon tv:tä tuon lisäksi?
sen olen kuullut ett raudanpuutteessa voi olla tuommoista kivin yms syömistä.

Kokeile jättää pelit pois ja odota useampi viikko. Olen nähnyt vastaavia tilanteita, lapset ovat riippuvaisia vaikka peliaika on kohtuullinen.

Toinen mahdollisuus on käyttää peliä rangaistuksena/ palkkiona jos käytös kerran on huonoa ja ainoa kiinnostava asia on pelaaminen.

[QUOTE="vieras";23771087]Kokeile jättää pelit pois ja odota useampi viikko. Olen nähnyt vastaavia tilanteita, lapset ovat riippuvaisia vaikka peliaika on kohtuullinen.

Toinen mahdollisuus on käyttää peliä rangaistuksena/ palkkiona jos käytös kerran on huonoa ja ainoa kiinnostava asia on pelaaminen.[/QUOTE]

peesi. Itse "syönyt" sormikkaita kouluikään asti ja ihan selväpäinen minusta on tullut.

[QUOTE="vieras";23771087]Kokeile jättää pelit pois ja odota useampi viikko. Olen nähnyt vastaavia tilanteita, lapset ovat riippuvaisia vaikka peliaika on kohtuullinen.

Toinen mahdollisuus on käyttää peliä rangaistuksena/ palkkiona jos käytös kerran on huonoa ja ainoa kiinnostava asia on pelaaminen.[/QUOTE]

Lapsi ei riskaa peliä silloin kun ei pelata, tietää että on yksi tietty päivä milloin saa pelata.
En voi siis oikein rangaista käytöksestä näinä muina päivinä niin, että jättäisin pelit väliin.

[QUOTE="alkup.";23771109]Lapsi ei riskaa peliä silloin kun ei pelata, tietää että on yksi tietty päivä milloin saa pelata.
En voi siis oikein rangaista käytöksestä näinä muina päivinä niin, että jättäisin pelit väliin.[/QUOTE]

Voi toki, otat pelipäivän pois jos käytös huonoa. 5v on jo sen ikäinen, että voi käyttää hyvin rangaistuksena tulevan pelipäivän menetystä. Mun mielestä kuulosta siltä, että pelaaminen ei vaan sovi tälle lapselle tässä iässä. Lapset on kovin erilaisia tässäkin asiassa. Meillä on lapsella ollut aiemmin samanlaisia kavereita, eivät osanneet tehdä mitään muuta kuin pelata. Omienkin kanssa on saanut vetää rajoja moneen kertaan uusiksi.

[QUOTE="vieras";23771150]Voi toki, otat pelipäivän pois jos käytös huonoa. 5v on jo sen ikäinen, että voi käyttää hyvin rangaistuksena tulevan pelipäivän menetystä. Mun mielestä kuulosta siltä, että pelaaminen ei vaan sovi tälle lapselle tässä iässä. Lapset on kovin erilaisia tässäkin asiassa. Meillä on lapsella ollut aiemmin samanlaisia kavereita, eivät osanneet tehdä mitään muuta kuin pelata. Omienkin kanssa on saanut vetää rajoja moneen kertaan uusiksi.[/QUOTE]

Mä annan mieluummin rangaistuksen, joka pätee siinä samassa hetkessä. En myöskään kiristä lauantaikarkkien pois jättämisellä esim. tiistaina tehtyjen tuhmuuksien vuoksi.
Lapsi tekee kuusi päivää viikossa kaikkea muuta kuin pelaa, hän ei siis "vain pelaa". Mutta mihinkään muuhun hän ei keskity samanlailla kuin pelaamiseen.

Yhteistyössä