5 v joutui olemaan 4 h 'yksin' kotona tänään - työlainsäädäntö on viturallaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ketuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

ketuttaa

Vieras
Tilanne on siis se, että ensin meillä sairastui toinen lapsi, jonka kanssa olin kotona viime viikolla neljä päivää. Toinenkin lapsi sairastui perjantaina. Sunnuntaina hänellä oli kuumetta vielä yli 38 astetta, joten häntä ei voinut viedä hoitoon.

Itse jouduin menemään aamulla töihin tärkeään palaveriin. Mies kotiutui töistä aamulla aikaisin yövuoron jälkeen. Laitoin kotiin jäävälle 5 v toipilaalle aamupalan valmiiksi ja kerroin tulevani takaisin antamaan päiväruoan. Lapsi jäi katselemaan lastenohjelmia.

Palaverin jälkeen lähdin ilman lupaa töistä eli lintsasin, koska en voi noin pientä lasta pitää yhtään pidempään heitteillä ja vailla huolenpitoa. Mies oli nukkunut koko tuon ajan, kun olin töissä makuuhuoneessa ja ovi oli kiinni. Kerran mies oli kuulemma herännyt juomaan vettä. Lapsi ei uskalla herättää isäänsä, kun pelkää tämän olevan vihainen. Sanoin kyllä, että saa herättää, jos on jokin hätä, eikä isi ole vihainen. Lapsi oli katsonut siis neljä tuntia lastenohjelmia yksinään. Onneksi oli edes televisio lapsenvahtina.

En syytä tästä miestä, ymmärrän, ettei hän jaksa valvoa raskaan yövuoron jälkeen. Syytän tilanteesta lainsäädännön porsaanreikiä, joka ei salli yövuorossa olevalle vapaata sairaan lapsen hoitamiseksi. Ei kukaan normaali ihminen jaksa montaa vuorokautta hoitaa sairasta lasta ja tehdä töitä nukkumatta. Parin tunnin unet illalla eivät riitä mihinkään.

Siis tä! Onhan isä vuorollaan oikeutettu jäämään hoitovapaalle. Vai mitä mä nyt en ymmärrä..?

Eiku joo. Siis mies ei voinut olla su-yön vuoroa poissa kun sä olit kotona.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tilanne on siis se, että ensin meillä sairastui toinen lapsi, jonka kanssa olin kotona viime viikolla neljä päivää. Toinenkin lapsi sairastui perjantaina. Sunnuntaina hänellä oli kuumetta vielä yli 38 astetta, joten häntä ei voinut viedä hoitoon.

Itse jouduin menemään aamulla töihin tärkeään palaveriin. Mies kotiutui töistä aamulla aikaisin yövuoron jälkeen. Laitoin kotiin jäävälle 5 v toipilaalle aamupalan valmiiksi ja kerroin tulevani takaisin antamaan päiväruoan. Lapsi jäi katselemaan lastenohjelmia.

Palaverin jälkeen lähdin ilman lupaa töistä eli lintsasin, koska en voi noin pientä lasta pitää yhtään pidempään heitteillä ja vailla huolenpitoa. Mies oli nukkunut koko tuon ajan, kun olin töissä makuuhuoneessa ja ovi oli kiinni. Kerran mies oli kuulemma herännyt juomaan vettä. Lapsi ei uskalla herättää isäänsä, kun pelkää tämän olevan vihainen. Sanoin kyllä, että saa herättää, jos on jokin hätä, eikä isi ole vihainen. Lapsi oli katsonut siis neljä tuntia lastenohjelmia yksinään. Onneksi oli edes televisio lapsenvahtina.

En syytä tästä miestä, ymmärrän, ettei hän jaksa valvoa raskaan yövuoron jälkeen. Syytän tilanteesta lainsäädännön porsaanreikiä, joka ei salli yövuorossa olevalle vapaata sairaan lapsen hoitamiseksi. Ei kukaan normaali ihminen jaksa montaa vuorokautta hoitaa sairasta lasta ja tehdä töitä nukkumatta. Parin tunnin unet illalla eivät riitä mihinkään.

no eihän se lapsi yksin ole ollut jos isä kuitenkin nukkunut samassa asunnosssa.
Itse kanssa tee yövuoroja, mutta en mä nyt kuitenkaan niin väsynyt ole, etten tarvittaessa pysy lapsen kanssa hereillä. Monta kertaa oon suoraan yövuorosta tullessani joutunut katsomaan meidän 4v perään.

No ei se 5-v joutunut kyllä ihan yksin olemaan.

Mutta juuri noiden ja pienten koululaisten hoidonjärjestämisen takia moni joutuu vaihtamaan vuorotyön päivätyöhön.

[QUOTE="aapee";24412302]Ei ole, jos mies on kotona.[/QUOTE]

No eikä mies olisi voinut hakea tänään aamulla saikkua lapsen kanssa jolloin hän olisi voinut jäädä pois ti-yön vuorosta nukkumaan pois univelkojaan?

Eli siis, ap tai ap:n mies eivät olleet oikeutettuja hoitovapaaseen, koska äiti oli kotona kun isä oli töissä ja päinvastoin. Ongelmana vain se, että isän piti saada nukkua yövuoronsa jälkeen. Noin se vaan menee. Lapsi ei kuitenkaan ollut yksin, vaan isä oli kotona ja lapsi olisi voinut käydä herättämässä hänet jos olisi ollut joku hätä. En näe tuossa kovin suurta ongelmaa tuonikäisen lapsen kanssa.

Sama juttuhan se on kotiäideillä, vaikka saat nukutuksi pari tuntia yössä niin lapset on vaan hoidettava ympäri vuorokauden...

• Tykkää
Reactions: Miili
[QUOTE="elma";24412291]No ei se 5-v joutunut kyllä ihan yksin olemaan.

Mutta juuri noiden ja pienten koululaisten hoidonjärjestämisen takia moni joutuu vaihtamaan vuorotyön päivätyöhön.[/QUOTE]

Olisipa se vaihtaminen niin helppoa. Riemusta kiljuen ottaisi mies vastaan päivätyön. Samoin olisin minä mielissäni, niin ei tarvitsisi olla joka kolmatta viikkoa yksinhuoltajana.

[QUOTE="aapee";24412311]Päivävuoron aikana kyllä, mutta yövuoron aikana ei ole työehtosopimusten mukaan mitään estettä hoitaa sairasta lasta päivisin.[/QUOTE]

Aa, okei. Siis ei myönnetä saikkua jos on yövuorossa. :/ No, semmosta se sitten on. Mutta kyllä aikuinen ihminen pärjää jonkin aikaa vähemmilläkin unilla.

[QUOTE="Lissu";24412320]Eli siis, ap tai ap:n mies eivät olleet oikeutettuja hoitovapaaseen, koska äiti oli kotona kun isä oli töissä ja päinvastoin. Ongelmana vain se, että isän piti saada nukkua yövuoronsa jälkeen. Noin se vaan menee. Lapsi ei kuitenkaan ollut yksin, vaan isä oli kotona ja lapsi olisi voinut käydä herättämässä hänet jos olisi ollut joku hätä. En näe tuossa kovin suurta ongelmaa tuonikäisen lapsen kanssa.

Sama juttuhan se on kotiäideillä, vaikka saat nukutuksi pari tuntia yössä niin lapset on vaan hoidettava ympäri vuorokauden...[/QUOTE]

Juuri näin. Onneksi kuopus sairastui ensin ja ehti paranemaan, jottei tarvinnut jättää 3 vuotiasta 'yksin' kotiin.

Miksei isä voinut valvoa neljää tuntia ja mennä vasta sitten nukkumaan? Väsymys on valitettavasti arkea monesti lapsiperheissä ja pitkiä pätkiä joutuu valvomaan moni muukin.

Aika hankalalta kuulostaa yövuoron tekeminen. Palkattu hoitaja varmaan ainoa vaihtoehto jos ei halua työtä vaihtaa.

[QUOTE="vieras";24412309]Poikkeustilanne, ja minä kyllä haukkuisin tuossa tilanteessa miehen enkä Suomen melko joustavaa sairaan lapsen palkallisen hoidon mahdollistavan lainsäädännön. Kyllä aikuinen ihminen voi olla lapsen vuoksi yhden päivän vaikka pää alaspäin aidanseipäänä.[/QUOTE]

Kuume voi kestää hyvinkin neljä päivää. Mies tarvitsee muutenkin keskivertoa enemmän unta. Hän ei todellakaan pärjäisi nukkumatta.

Suomen työaikalainsäädännön mukaan vanhempi on kyllä oikeutettu jäämään pois töistä lapsen sairauden takia, mutta jos oinen tekee vuorotyötä, on tuo vapaa palkaton. Eri asia mitä mieltä työnantaja on tuosta tilanteesta, hän voi silti maksaa palkkaa jos kokee sen perustelluksi. Kyllä tässä on nyt vanhemmat ne, jotka laittaa rahan lapsen edun edelle. Olisit vain ilmoittanut aamulla töihin, että lapsi on sairas etkä tule.

[QUOTE="Lissu";24412332]Mies tuskin olisi saanut saikkua, koska äiti on kuitenkin kotona öisin kun isä on töissä. Eli siis aina on toinen kotona hoitamassa, univajetta järjestelmä ei ota huomioon.[/QUOTE]

Juuri näin.

Univajeen on tutkimuksissa todettu vastaavan humalatilaa. Ei ole työnantajallekaan eduksi, että pahasti väsynyt (todellisesta syystä) työntekijä kämmää sadantuhannen arvoisen tilauskappaleet tai loukkaantuu vakavasti, kun refleksit eivät toimi kunnolla. Kumma, ettei työnantajapuoli tajua tätä.

[QUOTE="vieras";24412355]Miksei isä voinut valvoa neljää tuntia ja mennä vasta sitten nukkumaan? Väsymys on valitettavasti arkea monesti lapsiperheissä ja pitkiä pätkiä joutuu valvomaan moni muukin.

Aika hankalalta kuulostaa yövuoron tekeminen. Palkattu hoitaja varmaan ainoa vaihtoehto jos ei halua työtä vaihtaa.[/QUOTE]

Isä ei jaksanut valvoa. Minä en sille asialle mitään voi. Eikä meillä ole varaa palkata ulkopuolista hoitajaa.

No kyllä minusta on aika ihmeellistä, jos aikuinen mies nukkuu koko päivän ja jättää oman lapsensa "heitteille". Oikeasti olisi kyllä miehelläsi peiliin katsomisen paikka.

Kyllä aikuinen pärjää yön tai pari vähemmälläkin unella ja sitten kun lapset on taas tervehtynyt, niin saa toivottavasti nukkua paremmin.

Kuinka usein sitä on äitinä pärjännyt tunnin tai parin unella, kun lapset on ollut kipeinä, tehnyt hampaita tms.

• Tykkää
Reactions: NipaNeutroni
[QUOTE="kolmen äiti";24412417]No kyllä minusta on aika ihmeellistä, jos aikuinen mies nukkuu koko päivän ja jättää oman lapsensa "heitteille". Oikeasti olisi kyllä miehelläsi peiliin katsomisen paikka.

Kyllä aikuinen pärjää yön tai pari vähemmälläkin unella ja sitten kun lapset on taas tervehtynyt, niin saa toivottavasti nukkua paremmin.

Kuinka usein sitä on äitinä pärjännyt tunnin tai parin unella, kun lapset on ollut kipeinä, tehnyt hampaita tms.[/QUOTE]

Niin ymmärsitkö sä nyt että tämä isä oli töissä? Kyllä sitä raskaan yövuoron jälkeen väsymys on varmasti potenssiin kymmenen verrattuna kotona vietettyyn vaikkakin vähillä unilla menneeseen yöhön.

Yhteistyössä