5-v ja lääkärileikit

  • Viestiketjun aloittaja rii
  • Ensimmäinen viesti
rii
ootteko muut, joiden lapsi on alkanu kiinnostua sukupuolisuudestaan keskustelleet lapsen knssa näistä asioista? meillä tyttö tutkii alapäätään ja kyselee ja mikä hankalinta leikkii lääkärileikkejä naapurin 4v pojan kanssa. siis tukivat kai toisiaan mut se on niin salaista et kuiskutellaan vaan peitonalla. mitä teen? puutunko vai en? olen ihan hämilläni asista!
 
Kannattaa vastata kysymyksiin asiallisesti ja lapsen ikä huomioiden, ei siis kannata kertoa enemmäin kuin osaa kysyä. Lapselle on hyvä opettaa, että itseä saa tutkia, mutta ei muiden nähden vaan esim omassa sängyssä.

Minä puuttuisin lasten lääkärileikkeihin enkä antaisi naapurin lapsen kanssa viettää aikaa peiton alla :ashamed: enkä itse tykkäisi jos kuulisin lapseni naapurissa leikkineen lääkärileikkejä. Tai kyllä meilläkin niitä lapset leikkii mut eivät peiton alle mene, vaan tutkivat muuten toisiaan leikisti ja se tuntuu olevan jo tarpeeksi jännää.

Lapsille voi sanoa vaan reilusti, että nyt peitot pois leikeistä, niin varmasti leikit asettuu sopivampiin uomiin.
 
Meillä on ollut aina tapana sanoa johdonmukaisesti lapsille totuus, jätetään vain jotain saomatta, jos ei sovi kuulla kaikkea. Tämä on kyllä vaikea aihe varsinkin kun nykyään lapset saattavat kuulla kavereilta tosi aikaisinkin jo ties mitä. Me ollaan sanottu 5-vuotiaalle tytöllemme pienestä lähtien, ettei muut kuin kotiväki, mummi ym. tutut lastenhoitajat saa nähdä sua alushoususillaan tai varsinkaan ilman. Kieltäisin ehdottomasti tollaset leikit sen pojan kanssa, koska ei se ole sopivaa. Mun mielestä on kanssa tärkeää, ettei vanhemmat milloinkaan hämmenny mistään tuollalailla, vaan voivat puhua lapsen kanssa mistä vain ja kohdata asiat hänen kanssaan. Minusta vasta n.9-13vuotiaalle, samaan aikaan, kun koulussa alkaa se ihmisen biologia, niin voi alkaa selittämään niistä muistakin asioista mitä siihen alapäähän liittyy. Ei pienten tarvi lasten tulostakaan tietää muuta kun että äidin mahasta tulevat. Eivät ole meillä enempääkään alkaneet kyselemään kuin vasta siinä yläasteella.
 

Yhteistyössä