5. luokkalaisen tk-tarkastuksen vanhempien alkokysely !?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Lapsi toi paperit täytettäväksi ja siellä oli myös kaksi paperi jossa kyseltiin vanhempien alkoholikäytöstä. Mistä lähtien tälläinen kyselylappu on ollut? Viime vuonna ei ainakaan ollut sellaista paperia. Mitä niille se kuullu kuka ja miten paljon käyttää alkoholia?
 
"..."
Kyllä tuo kysely oli meillä lapsella jo tokaluokalla. Ja hyvähän se on, että saadaan tietoa, jos alkoholinkäyttö ei ole kohtuullista kotona. Vaikuttaa kuitenkin merkittävästi lapsen terveyteen.
 
  • Tykkää
Reactions: Rockwood
"juu"
[QUOTE="vieras";28064352]Turha niitä on täytellä, ei todellakaan kuulu muille tuollaisert henkilökohtaiset asiat.[/QUOTE]

Vapaaehtoinen se toki on, mut kyllä se kummastusta herättää jos siihen suhtautuu hyvin tunnepitoisesti tai kieltäytyy täyttämästä... Sanoisikon, että epäilyttävän kuvan antaa perheestä :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: Rockwood
Audit-kysely on thl:n linjaus: Lomakkeet koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon - Kasvun kumppanit - THL

Meillä mä täytin sen ja isäntä ei. Eikä siihen neuvolassa sen tarkempaan paneuduttu, lääkäri sanoi vain, että lähinnä sen on tarkoitus herättää ajatuksia itselle, mutta kuitenkin totesi, että muutama niistä aina "jää kiinni". Itse jäin miettimään, että monikohan noihin ihan totuudenmukaisesti vastaa...
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="juu";28064366]Vapaaehtoinen se toki on, mut kyllä se kummastusta herättää jos siihen suhtautuu hyvin tunnepitoisesti tai kieltäytyy täyttämästä... Sanoisikon, että epäilyttävän kuvan antaa perheestä :whistle:[/QUOTE]

Minulle on aivan sama mitä kuvia se antaa perheestäni tai herättääkö se kummastusta. Yksityisasiat ovat yksityisasioita.
 
"Kifa"
Niin se vain tuppaa olemaan että ne joilla on eniten salattavaa, hanakimmin vetoavat tuoho "yksityisasioihin"... Eikä se itse asiassa ole yksityisasia jos se vaikuttaa lapsen hyvinvointiin, tässä maassa lastensuojelulaki menee yli yksityisyydensuojan ihan virallisestikin.
 
"juu"
[QUOTE="vieras";28064387]Minulle on aivan sama mitä kuvia se antaa perheestäni tai herättääkö se kummastusta. Yksityisasiat ovat yksityisasioita.[/QUOTE]

Niinpä niin ja pääset erityistarkkailuun niillä yksityisasioillasi ;)
Normaalit ihmiset joilla ei ole mitään salattavaa täyttää ton auditin sitä sen ihmeemmin kyseenalaistamatta..
 
"vieras"
Tuollaiset kyselyt on ihan tyhmiä. Yksikään oikeasti alkoholiongelmainen ei taatusti vastaa niihin rehellisesti. "Kyllä, perheessämme on alkoholiongelma". Muille niillä ei taas ole mitään merkitystä.
 
  • Tykkää
Reactions: famipala
"vieras"
[QUOTE="Kifa";28064398]Niin se vain tuppaa olemaan että ne joilla on eniten salattavaa, hanakimmin vetoavat tuoho "yksityisasioihin"... Eikä se itse asiassa ole yksityisasia jos se vaikuttaa lapsen hyvinvointiin, tässä maassa lastensuojelulaki menee yli yksityisyydensuojan ihan virallisestikin.[/QUOTE]

Ja mistäköhän laista löytyy kohta jonka mukaan minun on tilastoitava alkoholinkäyttöäni täysin ulkopuoliselle henkilölle lapsen terveystarkastukseen liittyen? Aivan, ei mistään.
 
[QUOTE="Kifa";28064398]Niin se vain tuppaa olemaan että ne joilla on eniten salattavaa, hanakimmin vetoavat tuoho "yksityisasioihin"... Eikä se itse asiassa ole yksityisasia jos se vaikuttaa lapsen hyvinvointiin, tässä maassa lastensuojelulaki menee yli yksityisyydensuojan ihan virallisestikin.[/QUOTE]

Tosiasia on kuitenkin että laki ei velvoita vastaamaan tuohon kyselyyn. Lisäksi enemmistön mielestä yksiyisasioita pitää varjella ja salata. Valtion- ja kunnanhallinnon puolella läpinäkyvyys on hyvästä melkein kaikkien mielestä, yksityishenkilöiden suhteen taas ei.

Esimerkiksi kaikkien jatkuva gps-paikannus ja dna-näytteiden keruu kaikilta menee suurimmasta osasta liikaa poliisivaltion puolelle.
 
"vieras"
[QUOTE="juu";28064419]Niinpä niin ja pääset erityistarkkailuun niillä yksityisasioillasi ;)
Normaalit ihmiset joilla ei ole mitään salattavaa täyttää ton auditin sitä sen ihmeemmin kyseenalaistamatta..[/QUOTE]

Millä perusteella joudun erityistarkkailuun? Kuka uskaltaa tehdä sellaisen päätöksen täyttämättä jätetyn vapaaehtoisen kaavakkeen takia?
 
No,
[QUOTE="vieras";28064420]Tuollaiset kyselyt on ihan tyhmiä. Yksikään oikeasti alkoholiongelmainen ei taatusti vastaa niihin rehellisesti. "Kyllä, perheessämme on alkoholiongelma". Muille niillä ei taas ole mitään merkitystä.[/QUOTE]

juurikin näin,siihenhän voi ihan vapaasti kirjottaa ihan mitä vaan.
 
  • Tykkää
Reactions: famipala
"vieras"
niin ja meillä ensin annettiin koulussa lappu, jonka vain oppilaat ite täytti ja siinä myös kyseltiin alkon käytöstä. eli ne ensin kyselee oppilailta ja kattoo sitte mitä vanhemmat sannoo. ja se on oikein kyllä se vaan niille kuuluu ja lapsen hyvinvointiin vaikuttaa. ei siinä kyllä ole kellään nokonkopuuttamista.
ku asiat on normihoidossa niin ei tarvi ottaa hernettä nenään jos kysellään ko asioita.
 
ihme ihmisiä
Tällä palstalla olen kyllä sen oppinut, että joillekkin nämä alko yms. kyselyt on ilmeisesti elämän ja kuoleman asia. Tottakai joku fiksu ei kerro koko totuutta alkon käytöstä, mutta kyllä niitä "tyhmiä" myös löytyy jotka ei ihan oikeasti välttämättä tajua että alkoholin kanssa on ongelma vaan pitää omaa käyttöä normaalina.

Ja totta hemmetissä se vaikuttaa lapsen elämään jos kotona juodaan liikaa. Viidesluokkalainen menee kohta yläasteelle, jolloin monella alkaa ensimmäiset kokeilut itsekin.
 
[QUOTE="Kifa";28064398]Niin se vain tuppaa olemaan että ne joilla on eniten salattavaa, hanakimmin vetoavat tuoho "yksityisasioihin"... Eikä se itse asiassa ole yksityisasia jos se vaikuttaa lapsen hyvinvointiin, tässä maassa lastensuojelulaki menee yli yksityisyydensuojan ihan virallisestikin.[/QUOTE]

Ei, vaan se on periaatekysymys. Minusta on ok vastata esim. lapsen ruokatottumuksia koskeviin kysymyksiin, mutta ihan yhtälailla kieltäytyisin vastaamasta, jos kyseltäisiin vanhempien ruokailusta, karkinsyönnistä, seksielämästä, liikuntaharrastuksista, lukutottumuksista, unirytmistä tai mistä vaan omista asioistani.

No, eipä ole vielä vuosiin ajankohtaistakaan.
 
  • Tykkää
Reactions: MsGodDammit
"tiiu"
Kyllähän tuosta kyselystä herää ihan jokaiselle vanhemmalle kysymys käytänkö liikaa alkoholia.
Tuleepahan edes hetken aikaa pohdittua käytänkö liikaa alkoholia.
Meillä on myös työpaikan terveystarkastuksissa kysely alkoholin käytöstä...
 
[QUOTE="juu";28064419]Niinpä niin ja pääset erityistarkkailuun niillä yksityisasioillasi ;)
Normaalit ihmiset joilla ei ole mitään salattavaa täyttää ton auditin sitä sen ihmeemmin kyseenalaistamatta..[/QUOTE]

Niin, normaalit ihmiset eivät muutenkaan kyseenalaista mitään, vaan tekevät mukisematta kaiken, mitä sanotaan.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ihme ihmisiä;28064564:
Tällä palstalla olen kyllä sen oppinut, että joillekkin nämä alko yms. kyselyt on ilmeisesti elämän ja kuoleman asia. Tottakai joku fiksu ei kerro koko totuutta alkon käytöstä, mutta kyllä niitä "tyhmiä" myös löytyy jotka ei ihan oikeasti välttämättä tajua että alkoholin kanssa on ongelma vaan pitää omaa käyttöä normaalina.

Ja totta hemmetissä se vaikuttaa lapsen elämään jos kotona juodaan liikaa. Viidesluokkalainen menee kohta yläasteelle, jolloin monella alkaa ensimmäiset kokeilut itsekin.
Mutta sittenhän on helppo kotona opetella. Absolutistien lapset dokaavat kylillä.
 
Mä ainakin pystyisin vastaamaan kyselyyn ihan rehellisesti. Kyllä neuvolassakin alkon käyttöä kysellään ja olen siihenkin vastannut. Enkä ole absolutisti. Toisaalta uskon, että jos lapsen perheessä on alko-ongelmaa, niin saattaapa se lapsi itsekin ottaa sen puheeksi, jos vastassa on luotettava aikuinen, jolle uskaltaa kertoa ilman häpeänpelkoa.

Musta on hyvä, että edes jollain tapaa yritetään kartoittaa, millaisessa ympäristössä ala-asteikäinen lapsi elää. Ja jos ei ole mitään salattavaa, niin en ymmärrä, että mikä on ongelma tuollaisessa kyselyssä.
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28064592:
Ei, vaan se on periaatekysymys. Minusta on ok vastata esim. lapsen ruokatottumuksia koskeviin kysymyksiin, mutta ihan yhtälailla kieltäytyisin vastaamasta, jos kyseltäisiin vanhempien ruokailusta, karkinsyönnistä, seksielämästä, liikuntaharrastuksista, lukutottumuksista, unirytmistä tai mistä vaan omista asioistani.

No, eipä ole vielä vuosiin ajankohtaistakaan.
Näitä muuten kysytään nykyään yksivuotis- ja kaksivuotisneuvolassa :) neuvolan ja kouluterveydenhoidon idea on opastaa ja tarkkailla lapsen terveyttä kokonaisvaltaisesti ja sillä miten vanhemmat toimivat on valtaisa merkitys lasten käytökseen ja terveyteen.
 

Yhteistyössä