5. luokkalainen toi kotiin Täältä tullaan nuoruus - kirjasen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Oops"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"Oops"

Vieras
Oli ollut terveystarkastus tänään ja sieltä sai sen.
Luin sen äsken läpi. Ihan hyödyllistä tietoa, varsinkin kun kirjan mukaan joillain tytöillä murrosikä voi alkaa jo 9- vuotiaana (?)

Oma tyttäreni oli aika vaisu ja tuossa sitten kyselin asiasta, oli kaverin kanssa selannut lehdykäistä koulun jälkeen. Sanoi että miks hänen pitää lukee tuollaisista (lähinnä seksistä ja KIIHOTTUMISESTA, huumeet ja alkoholi, väkivalta ... ) .. laitettiin kirjanen nyt pois, lukekoon sitten kun on ajankohtaista. Nyt näyttää että tyttö on aika vaisu ja varmaan jollain tapaa "ahistunut" noista ajatuksista.

Ei sillä, ollaan me puhuttu "kukista ja mehiläisistä" sun muista mutta jotenkikn tuo kirja oli niin murkkuikää että.... hurjalle vaan tuntuu että jo tuolle ikäluokalle pitää huumeista ja seksistä + ehkäisystä "paasata" mutta kai se sit vaan on tätä nykyaikaa se :(

Kyllä meillä ainakin oli jo 90-luvun alkupuolella huume- ja seksivalistusta ala-asteella.

Yläasteella se valitettavasti ehtii mennä jo hukkaan joidenkin oppilaiden kohdalla.

Siskollani on alkanut kuukautiset 9 vuotiaana, ei se nyt niin tavatonta ole ja kun menet perjantai illalla lasten suosimiin paikkoihin , niin näet kuinka siellä kaljaa kittaa lapset jotka ei ole paljon sitä kaljapulloa isompia.

Ton ikäisenä saattaa ahdistaa se ajatus, että kohta on lapsuuden loppu, pitää alkaa olla nuori. Ja mitä sen nuoren elämään kuuluu sitten? Uutta ja tuntematonta, ei tunnu kivalta.

meillä oli 5 luokalla sellanen oppitunti jossa puhuttiin seksuaalisuudesta ja kuukautisista ja tytöt sai sellasen pussukan jossa oli side ja tamppooni näytteitä ja ohje vihkosia. ja mä olen tällähetkellä 30v.

Meillä oli ensimmäinen seksivalistus koulussa viidennellä luokalla, 80-luvulla jo. Joillain alkaa se tosiaan aikaisemmin, murrosikä, ja monella kuukautiset jo kuudennella. Kiinnostus kaikkeen kehittyy yksilöllisesti mutta tuollainen harmiton kirjanen on hyvä jakaa. Lapsi saa rauhassa lukea sieltä :)

Huumeet ja alkoholi on nykyaikaa, yhä nuorempi aloittaa sen yhä nuorempana. Valistus on hyvä asia.

Meillä oli ensimmäinen seksivalistus koulussa viidennellä luokalla, 80-luvulla jo. Joillain alkaa se tosiaan aikaisemmin, murrosikä, ja monella kuukautiset jo kuudennella. Kiinnostus kaikkeen kehittyy yksilöllisesti mutta tuollainen harmiton kirjanen on hyvä jakaa. Lapsi saa rauhassa lukea sieltä :)

Huumeet ja alkoholi on nykyaikaa, yhä nuorempi aloittaa sen yhä nuorempana. Valistus on hyvä asia.

Valistus on hyvä asia, olen samaa mieltä. Mutta kirjanen saa olla hyllyssä kunnes hän itse siihen tarttuu, en mä ala pakko - valistaa kun selkeesti tytöstä näen ettei kiinnosta.

Nyt se meni värittämään värityskirjaa. Onko mun lapsi siis jotenkin kehityksessä jäljessä? Tiedän kyllä luokkalaisiaan tyttöjä jotka pukeutumisensa ja meikkaamisensa vuoksi kävisivät jo ihan yläkoululaisista ....

Mutta näinhän se menee että jokainen kehittyy omaa tahtiaan.

Esikoinen kyseessä joten kaikki näihin liittyvät kasvatusasiat ovat minullekin uutta ;)

Kiitos kaikille vastauksista!

[QUOTE="vieras";22532748]Kyllä meillä ainakin oli jo 90-luvun alkupuolella huume- ja seksivalistusta ala-asteella.

Yläasteella se valitettavasti ehtii mennä jo hukkaan joidenkin oppilaiden kohdalla.[/QUOTE]

samoin.

kyllä mua kiinnosti tuollaiset murrosikä-asiat 5.luokalla ja juteltiin niistä muiden tyttöjen kanssa paljonkin. silloin mun kaverilla alkoi jo kuukautisetkin. luettiin reginoita ja muita naisten roskalehtiä... ja suosikin lääkäripalstaa. en mä mitään värityskirjoja kyllä enää väritellyt. lapset kehittyy omaa tahtiaan..

Alkuperäinen kirjoittaja alkuoeräinen;22532807:
Valistus on hyvä asia, olen samaa mieltä. Mutta kirjanen saa olla hyllyssä kunnes hän itse siihen tarttuu, en mä ala pakko - valistaa kun selkeesti tytöstä näen ettei kiinnosta.

Nyt se meni värittämään värityskirjaa. Onko mun lapsi siis jotenkin kehityksessä jäljessä? Tiedän kyllä luokkalaisiaan tyttöjä jotka pukeutumisensa ja meikkaamisensa vuoksi kävisivät jo ihan yläkoululaisista ....

Mutta näinhän se menee että jokainen kehittyy omaa tahtiaan.

Esikoinen kyseessä joten kaikki näihin liittyvät kasvatusasiat ovat minullekin uutta ;)

Kiitos kaikille vastauksista!

Laita kirja paikkaan, josta sen saa helposti ja huomaatta. Vaikka tytön omaan hyllyyn tai laatikkoon? Moni asia on noloa lapselle ja jos saa rauhassa tutustua johonkin niin hyvä :)

Alkuperäinen kirjoittaja alkuoeräinen;22532807:
Nyt se meni värittämään värityskirjaa. Onko mun lapsi siis jotenkin kehityksessä jäljessä? /QUOTE]

Ei ole, totesithan itsekin että kaikki kehittyvät omassa tahdissaan. Onhan vitosluokkalainen vielä todella nuori, mutta musta on kuitenkin vain hyvä, että valistusta annetaan jo nuorena. Murrosikä alkaa monilla jo ala-asteella ja valitettavasti samoihin aikoihin ensimmäiset jo aloittavat jo päihde- ja seksikokeiluitakin. Parin vuoden päästä lapsesi on yläkoululainen ja silloin yhä useampi hänen ikäisensä kokeilee tupakkaa, alkoholia ja alkaa seurustella.

Jos lasta ahdistaa niin tietenkään ei pidä väkisin puhua noista asioista, mutta on hyvä että saatavilla on fiksua tietoa sitten kun alkaa kiinnostaa. Mä olen vielä sen verran nuori, että olin 10 vuotta sitten itsekin ala-asteella, ja muistan hyvin että koin kiusalliseksi ja ällöttäväksi kun äiti piti omia valistushetkiään :D Onneksi oli niitä koulun vihkosia ja muuta kautta tulevaa tietoa, koska mun vanhemmat eivät osanneet esim. niistä päihde- ja seksijutuista puhua fiksusti!

Meillä oli ainakin 5.luokan biologiassa se kauan odotettu ihmisen biologia..
Mun mielestä tosi hyvä, että jakavat ajoissa nuo kirjaset. Ja teitköhän sä itse siitä häveliäämpää ja jotenkin ei-hyväksyttävämpää kuin onkaan.

Siis mitä? tytön on pakko puhua tämmösistä asioista jo nyt! esim:seksistä,ehkäisystä,ihastumisista ja huumeista yms. koska minun lapselleni tulisi ehdistava olo jos sanoisin sille että: NYT OTETAAN TOI KIRJA SIINTÄ PUHUTAAN HUUMEISTA JA SEKSISTA!!?

Mä en äitin enkä varsinkaan isän kanssa noista asioista puhunu, luin ite juuri noista vihkosista jutut ja sen vihon sain 5 luokalla. Toki äiti sitten kun esim. kuukautiset alkoi, niin ohjeisti ja ekojen rintsikoiden osto tuli puheeksi nimenomaan äitiltä, itse en olis niitä tajunnut vielä ostaa. Samoin kun eka poikakaveri tuli kuvioihin niin äiti piti kunnon seksivalistukset. Kaikki nämä valistustuokiot olivat nolostuttavia, mutta vain sen vuoksi koska asiat olivat muutenkin silloin noloja. Jos nyt aikuisena äiti pitäisi samat valistukset niin en niitä noloina pitäisi.

Yhteistyössä