5 kk vauvan maidonsaanti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anskuli..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anskuli..

Vieras
Tilanne on siis sellainen, että maito on loppumassa ja imetyksiä on vuorokaudessa enää neljä, joista vain yksi on päiväsaikaan. Korvike tai tuttipullo ei kuitenkaan kelpaa vauvalle. Mitä tehdä? Soseita menee n. 2 prk vuorokaudessa ja iltapuuro tehdään korvikkeeseen. Ruokien päälle hörppii nokkamukista vettä.

Siis miksi "maito on loppumassa"? Ei se tuossa vaiheessa enää niin vain lopu, tai tietysti loppuu jos ei imetä, imettäähän voisi joka ruokaa ennen tai jälkeen... Maito on alle 1v pääasiallinen ravinnonlähde... Korvike lasketaan myös maitomäärään eli puurot ihan ok tehdä siihen (itse olen tehnyt aina veteen, mutta imettänyt enemmän, tosin täysimetin 6kk), mutta siis sen jälkeen.

Yöimetys on hyvä maidontulolle, se boostaa sitä enemmän kuin päiväimetys... Mutta siis haluatko lopettaa imetyksen? Voisitko soseen yhteydessä antaa ruokajuomana lypsettyä maitoa tai korviketta jos et kerran imetä ennen/jälkeen? Itse en ole toiselle lapselle antanut ruokajuomaa ollenkaan, tarkoitus olisi kyllä, mutta kun vesi ei kelpaa, lypsää ei oikein ehtisi ja korvikkeita en ole antanut koskaan enkä halua antaakaan...

että miks imetyksiä on vain yksi päivällä? Noin pieni tarvisi mooonta kertaa päivän aikana maitoa. Kyllä sitä maitoa tulee jos on tullut tähän asti niin mitä todennäköisesti. Maidontuloa voi lisätä juuri imettämällä useammin, syö ja juo paljon. Maito"tehdas" eli rinta tekee maitoa niin paljon kuin sitä tilataan eli vauva imee. Kuten edellinen sanoi, niin ennen ja/tai jälkeen ruokailujen ja vaikka unille mentäessä ja vaikka ihan muutenkin vaan vauvantahtisesti. Jos on ongelmia imetyksen suhteen ota ihmeessä yhteyttä imetystukeen! Jos imetys sujuu niin älä ihmeessä vielä lopeta ellei ole pakko!

mistä päättelet että maito on loppumassa? sitähän tulee just sen verran kun sitä kulutetaan, eikä pumpattu määrä kerro sen vauvan saamaa määrää. itsellä isot tissit eli varastokapasiteettia on, ja väliin tissit on oikeesti täynnä mutta pumpulle ei heru. laps kyllä saa omansa. Syö ja juo itse hyvin, ja tarjoa maitoa usein.

Korvikkeeseen tottuminen vie varmasti oman aikansa, monestiko olet tarjonnut? Jos ei huoli tuttipullosta, tarjoa nokkamukista, hörppyyttämällä tai vaikka lusikoi suuhun että tottuu makuun. Jostain muistan lukeneeni, että vaatii jopa 10-20 maistelukertaa kunnes lapsi tottuu uuteen makuun.

Yhteistyössä